Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СОФИЙСКА ВОДА ИЗМИВА РЪЦЕТЕ СИ

Госпожо, вие не разбирате ли от дума? Сървърът не работи. Елате по-късно, нарежда двадесетинагодишен юначага с черна риза и мускулесто телосложение. И с жест, нетърпящ възражение, извежда под ръка възрастна жена от касата на Софийска вода АД на ул.Цар Самуил. След това с отработен кинаджийски маниер младежът се обръща кръгом, изритва в движение от ъгъла разкована щайга и прегражда с нея подстъпа към стълбите на офиса. Преди да влезе обратно в топлото помещение, мускулестият залепва на стъклото предварително приготвена бележка Касата не работи. Вътре над чаша димящо кафе той ще чака заедно с трите младички касиерки компютрите отново да проработят. Двадесетина души, предимно пенсионери, също остават да чакат сървъра. Само че отвън, където ръми дъжд.Една от мръзнещите е осемдесетгодишната Велислава Дянкова. В разстояние на месец тя идва за пети път до касата на Софийска вода, за да пресметнат отново сумата, която трябва да плати. Чиновничките или нямат време заради дългите опашки, или компютрите им са повредени. Сили нямам да дойда още веднъж. Ако имах пари, щях да си платя, промълвява жената и прибира фактурата в джоба на палтото си. Сметката й за август и септември е 40 лева. Тя обаче твърди, че през тези месеци не е била в София. Дянкова се опитала да си спести последното идване до Софийска вода и започнала да избира номер 974 53 72. Това е телефонът за информация, който фирмата концесионер е изписала на входа на всяко бюро за плащане на сметките за вода. Отвърнали й, че е необходимо да се яви лично, за да разгледат проблема й. Телефонът за аварии пък е 974-54-18, но се опитайте да го изберете в събота и неделя и засечете времетодокато някой ви се обади.Миналия месец се спука тръба, минаха близо два часа, докато дойдат - казва възрастният софиянец Цеко Генев. - Майсторите бяха изчезнали вдън земя, сякаш са ги викнали едновременно да изпомпват Всемирния потоп. После всички събирали пари да платят сметката за изтеклата на улицата вода. Докато Генев разказва дертовете си, негов набор също бърза да се оплаче: На аварийния телефон разпитват подробно каква е повредата. Само дето не ни дават инструкции как сами да я отстраним. Цеко Генев е един от десетината на опашката, които чакат за коригиране на сметката. Инкасаторката не е проверявала водомера му от юли. Сумата във фактурата му е оформена на базата на изразходваната вода в предишния отчетен период. Обещават му, че впоследствие ще приспаднат надвзетото, но мъжът няма пари. От Софийска вода (дружеството бе създадено през 2000 г. от консорциума Юнайтид Утилитис Лимитид - Интернешънъл Уотър Лимитид (United Utilities - International Water Limited) и с 19% участие на Столичната община) уверяват, че от януари мъките на клиентите ще намалеят. Тогава ще бъде пуснат нов телефон - 976 07 60, който ще замести досегашните два номера. Той ще работи денонощно. На него любезен глас на запис (как иначе ще е любезен?) ще насочва какви допълнителни цифри да изберат обаждащите се при авария или за информация около нередности с водомерите и сметките. От опашката обаче не вярват на обещанията. И тръгват да се жалват на по-високо ниво - в общинската фирма ОМОНИТ. Тя бе учредена през 2001 г., за да контролира дейността на концесионера Софийска вода, който ще експлоатира водата на столицата в продължение на двадесет и пет годиниПо предложение на ОМОНИТ в началото на ноември Софийска вода отнесе солена глоба от градоначалника. Тогава кметът разписа заповед за санкция в размер на 211 000 лева. Наказанието е за неизпълнени задължения и лошо обслужване на гражданите. От тази сума 180 000 лв. са за това, че фирмата си позволи да остави жителите на Владая без вода от края на ноември 2001 до 8 януари тази година, без да осигури алтернативни източници, като цистерни, както предвижда договорът. Това обясни за в. БАНКЕРЪ инж. Петър Павлов - директор на направление Работа с клиенти в ОМОНИТ. Глобата е наложена и за закъснели доклади и отговори по жалби на граждани, забавяне на аварийните екипи и некачествени ремонти. Но Павлов таи дълбоко съмнение, че санкцията ще има положителен ефект, припомняйки, че преди това кметът Софиянски пак глоби Софийска вода със 195 000 лева. Провиненията бяха същите, с едно допълнение - заради неотчетени сметки на близо хиляда абонати, пропуснати от австралийската компютърна система Афинити. С нея през 2001 г. бе заменена старата на бившето дружество ВиК. Бройката на домакинствата, които не плащат вода вече втора година продължава да е същата. Просто защото те все още не са влезли в списъка за издаване на фактури. По настояване на Софиянски и Павлов управата на Софийска вода склонила на тези граждани да не бъдат начислявани лихви за времето на пропуска и натрупаните сметки да се плащат разсрочено.Ден не минава без оплакване на дежурните телефони на Софийска вода АД. През последния месец те са били 38 644. Пропуснатите обаждания са 5355, което прави 12% от всички позвънявания. Диспечерите в телефонната централа на фирмата отчитат това като постижение, защото през юни пропуснатите обаждания били три пъти повече. Разбира се, от това на никого не му става по-сухо, когато тръбите се пропукат и водата потече по улиците. Средната възраст на водопровода в столицата е тридесет и осем години, а на някои места в центъра - на повече от петдесет. Овехтелите азбестови, етернитови и лети железни тръби трябва да бъдат подменени с нови полиетиленови до 2007 година. За тази операция в Софийска вода са предвидили 152 млн. щ. долара. Новата технология не оставя много кал и не се налага продължително спиране на движението. Но има още много да се желае, отбелязва инж. Петър Павлов. По неговите думи една от задачите, които фирмата е изпълнила в срок, е завършването през ноември на генералния ремонт на стената на язовир Бели Искър. За него са отишли 15 млн. лева. Скоро след това станало ясно, че за да си възвърне капиталовложението, концесионерът може да увеличи цената на водата от Нова година. От седмица шефовете на Софийска вода, ОМОНИТ и представители на Столичната община преговарят как да се избегне тази маневра. Между преговорите и срещите инж. Павлов приема и недоволни граждани. Най-много са оплакванията от Драгалевци, Железница, Бистрица, Банкя, Требич, Лукорско и Симеоново. В тези квартали и села все още няма канализация, а водопроводът е прокопаван от жителите им самодейно преди тридесетина години. Сега той е извън регулационния план, попада в частни дворове и достъпът до него за ремонт е много труден. В Банкя не са инвестирали нито лев. Подменят тръби само при авария. Старото ВиК вършеше повече работа от Софийска вода, която засега само обещава, ядосва се кметът на курортното градче Милор Михайлов. Нечистотии текат от време на време по улиците на елитния столичен кв. Драгалевци. Водопроводът е от 1968 г. и досега е подменян само на парче. Канализация там няма и никога не е имало - всичко се събира в септични ями. За източването им драгалевчани броят по 40 лв. за курс на кола. Три курса са необходими за изчистването на една яма, която трябва да се чисти всяка година. Постоянните жители на кв. Драгалевци са 46 хил., а с виладжиите броят им достига петдесет и седем хиляди. Хората не рискуват да копаят нелегално канализация заради страх от глоби. До 3000 лв. предвижда Законът за опазване на околната среда и водите за подобно провинение. Затова и жалби им срещу неизпълненото обещание на Софийска вода да им направи канализация са най-много в Столична община. Само през последната седмица жалбите в ОМОНИТ са били четиридесет и три. Броят им не пада под 150 средно за месец. Оплаквания се внасят и в деловодството на Столична община. Връчват ги и директно на кмета Софиянски в приемния му ден. От Софийска вода обещават, че през 2003 г. ще изпълняват стриктно инвестиционната си програма. Но гражданите вече вяра нямат, защото са се напатили от неизпълнени обещания, махва с ръка Петър Павлов и посяга към поредната жалба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във