Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СОФИЯНСКИ ЩЕ ВРЪЩА ГАРАТА НА ПЪТНИЦИТЕ

Казват, че всички гари по света си приличат - по пристигащите и заминаващи влакове. Казват още, че по хигиената на една гара човек може да определи културата на цялата нация. По този показател едва ли някой би сбъркал софийската с Лионската или с която и да е друга в белия свят. И ето че сега кметът Стефан Софиянски се амбицира да превърне Централна гара в едно от най-привлекателните места в столицата. Реконструкцията ще глътне общо 8 млн. лв., като 6.5 млн. лв. от тях ще бъдат похарчени до края на 2002 г. - каза за в. БАНКЕРЪ заместник-кметът по строителството инж. Иван Гечев. - С останалите пари ще се извършат довършителните работи от януари до март следващата година. Средствата са от фонд Общинска приватизация. Гечев съобщи също, че за ремонта няма да се обявява конкурс за главен изпълнител. Вместо това ще се провеждат конкурси на парче за всяка една дейност - от премахването на старата облицовка в подлеза до смяната на електрическата инсталация. Според заместник-кмета, по този начин ще се избегнат дългото чакане, ударите под пояса между конкурентите, съпътстващите ги обществени скандали и дори съдебни спорове. Срокът за провеждането на конкурси по съкратената процедура за извършване на аварийни работи, които допуска Законът за обществените поръчки, е една седмица. Столичната община ще ги обяви в средата на август. Иван Гечев изчислява, че без главен изпълнител и без начисления от него процент от печалбата ремонтът на гарата ще излезе на общината с близо 20 на сто по-евтино. В тези намерения обаче общинските съветници от БСП съзират и възможности за надписване на разходи за дейности и прибиране на комисиони, признавайки иначе, че технологично процедурата с няколко по-малки фирми изпълнителки пести време. Опасения за източването на средства изрази и Златина Карова - председател на общинските съветници от групата на съюз Радикали и председател на комисията по местно управление в Столичния общински съвет (СОС). Затова през септември тя ще предложи на колегите си да задължат със свое решение кмета Софиянски да представя отчет за свършената от всяка една фирма работа, преди да й бъде платено. Заради ремонта от понеделник (12 август) амбулантните търговци от северната част на подлеза пред гарата ще трябва да преместят сергиите си в югоизточната. Сега това е едно от най-опасните места в София не само заради джебчиите, но и заради висящите електрически кабели, прокарани от търговци, обяснява Иван Гечев. Вентилационните шахти през зимата са убежище на малолетни проститутки, хомосексуалисти на повикване и наркопласьори. Електрозахранването не е сменяно от три десетилетия и непрекъснато прави къси съединения. Реконструкцията ще се извършва на етапи, за да не бъдат стресирани продавачите изведнъж и за да избегнем протестите им пред общината, подчерта архитектът на проекта Милан Добрев. От средата на януари 2003 г. обаче тезгясите окончателно ще бъдат премахнати. Занапред автобусните спирки ще са по-близо до подлеза, а стълбищата му ще са покрити с прозрачни козирки против дъжд и сняг. Проектът предвижда и два асансьора за инвалиди. На мястото на сегашните сергии и бараки пред гарата ще се изгради търговски център. Целият подлез да бъде покрит с прозрачна конструкция като тази на олимпийския стадион в Мюнхен. Пресъхналата преди две десетилетия водна стена също ще бъде възстановена заедно с пейките и алпинеума край нея. Сама по себе си идеята, разбира се, е добра, но отсега е ясно, че без скандал в общинския съвет наесен няма да мине. Единият ще гръмне, когато фирмите изпълнителки поискат парите си за ремонта. Другият ще се разрази в края на годината, когато бъде обявен конкурсът за осигуряването на модулните конструкции за търговските обекти в подлеза.

Facebook logo
Бъдете с нас и във