Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СОФИЯ ОТСТЪПИ ЗА НЕФТОПРОВОДА БУРГАС - АЛЕКСАНДРУПОЛИС

Гърция, България и Русия се споразумяха да бъде подписан меморандум за изграждането на петролопровода Бургас-Александропулос, съобщиха на 5 ноември от пресцентъра на строителното министерство. Подписването ще стане в най-скоро време в София. По информация на в. БАНКЕРЪ обаче българската и гръцката страна са се отказали от равноправно участие в проекта (по 33.3 на сто). Договорено било още София и Атина да предоставят на Русия облекчения при строителството и експлоатацията на тръбопровода, а транспортът на суровия петрол през Черно море да се осъществява от гръцки танкери.Уточненията, направени в гръцката столица през последните два работни дни на седмицата, са на експертно ниво и за да станат официални, трябва правителствата на трите държави да одобрят текстовете на ново споразумение. През пролетта на 2002-ра София и Анкара подписаха междуправителствен договор за създаването на консорциум, който да реализира проекта, но Москва отказа да го одобри и преговорите фактически бяха замразени. Привързването на тръбата от Бургас към тази до Новоросийск постави проекта под пряката зависимост на Кремъл и руския нефт, обясниха експерти. Те припомниха изявленията на руски петролни компании, че са готови да гарантират доставки, запълващи капацитета на петролопровода, но само ако стойността на начинанието е съпоставима на цената, плащана в момента от тях за транспорт по море. Русия съща така настояваше за облекчения при вноса на материали и оборудване, по-ниски пристанищни такси, както и за разпределяне на дяловия капитал в консорциума за построяване на трасето според приноса на участниците. Доколко поетите сега в Атина ангажименти ще бъдат одобрени от двете балкански правителства, тепърва ще се установи. Сигурно е обаче, че при това положение най-голям дял в проекта ще има Русия (като собственик на нефта и тръбата до Новоросийск). Следва Гърция, чиито танкери поемат транспорта на суровината през Черно море, а България, предоставяща територия само за част от трасето, остава с най-малък дял.Отделна тема е самата реализация на всичките тези идеи. Основните проблеми са два. Първият е чисто проектен и засяга транзитната такса, която ще се плаща за преминаване на суровия петрол по тръбопровода. Тя във всички случаи ще е чувствително по-висока от тези, заплащани за преминаването на нефта през черноморските проливи. Оскъпяването идва не само от значителната стойност на проекта (около 700 млн. евро), но и от необходимостта от двойно пренатоварване на петрола (в пристанищата в Бургас и Александруполис). Другият проблем е, че крайните потребители, т.е. рафинериите от Западна Европа, засега не само че не изпитват недостиг от суровина, но и разполагат с избор на конкурентни доставки. Включително и с възможност за увеличаване на количествата руски петрол, получавани по нефтопровода Дружба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във