Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Смартфонът преобръща коледното пазаруване

S 250 d94481e3 d32e 4d53 a08c 727c59208a80

Голямото коледно пазаруване по света тази година няма да е същото. Червените етикети с намаленията и облепените с промоции витрини може да останат незабелязани от хиляди "въоръжени" със смартфони потребители. Онлайн магазините с всеки изминал ден изяждат част от пазарния дял на традиционните търговци, които невярващо гледат как клиентите използват телефоните си, за да намерят по-добри оферти от тези в обектите им. Но има и такива, които бързо влизат в крак с новите технологии и се опитват да осигурят на купувачите различни причини да използват gsm-те си, докато пазаруват при тях. Идеята е да се покаже, че физическите магазини също могат да предложат конкурентни цени и удобства като тези на онлайн продавачите.

Гигантът в търговията с дрехи и аксесоари Macy's например предлага на клиентите си да свалят специално мобилно приложение, благодарение на което могат да използват смартфоните си като пътеводител за търсените продукти. Апликацията на друга голяма търговска верига - JCPenney, пък дава възможност на потребителите да направят снимка на дадена стока и бързо да намерят подобна или по-добра в магазина. Staples отива още по-далеч, като тества мобилно приложение, което ще позволи на хората да сравняват в реално време цените с тези на Amazon или други онлайн конкуренти.

Не си мислите обаче, че такива работи се случват само на Запад. Дори напротив. Едно разработено в България мобилно приложение може да преобрази напълно начина, по който пазаруваме. Zen Label обединява куп важни за търговията неща като лоялни програми, реклама на място, моментна обратна връзка, персонални промоции и други. Днес почти всеки магазин предлага своя програма за отстъпки, като издава клиентски карти. Така хората трупат в портфейлите си десетки пластики, които после трудно намират или просто изхвърлят, за да не им пречат. Приложението Zen Label прави всички отстъпки достъпни в смартфона ни – удобно и лесно.

Но това е само едната страна на нещата. Освен дигиталните карти, търговците могат да изпращат персонални оферти и информация за промоции. Уникалното в случая е, че потребителя сам избира от кого да получава известия и от кого не - или само това, което в действителност го интересува. Търговците, които имат профил в Zen Label периодично разиграват различни томболи и игри с награди за своите лоялни клиенти. Има възможност и за обратна връзка (похвали и оплаквания), която се получава в реално време. 

Много интересна новост е, че приложението Zen Label работи с т. нар. "Бийкън" - малко радио устройство, поставено в магазините, което подобно на морски фар излъчва сигнал. Например, ако приближите даден магазин, в който са инсталирани Бийкъни, вашият телефон ще покаже текущите промоции. Ако приближите щанд или продукт в приложението ще се визуализира информацията, свързана с него. Всички тези функции разширяват възможностите на магазините да предложат по-качествени услуги и да доближат традиционното до онлайн пазаруването. Клиентите пък получават по-лесен и информиран избор, когато вземат решение да купят нещо или не.

Според IBM покупките на дребно през мобилни телефони са се увеличили с 34% само през 2015-а. Компанията беше пресметнала, че повече от 40% от онлайн трафика и около 20% от продажбите по време на уикенда на Деня на благодарността тази година ще дойдат от смартфони. "Търговците, които не мислят за мобилното си представяне, ще останат на губещата страна. Ще спечелят тези, които предложат по-персонализирано преживяване на клиентите си чрез мобилните им устройства", твърди Джей Хендерсън, ръководител на базираната в облака платформа за маркетинг на IBM.

Проучване на Reuters/Ipsos сред повече от 3000 души установи, че около половината от анкетираните ще използват своите мобилни телефони, докато пазаруват в магазините по време на предстоящите празници. Най-често до устройствата ще се прибягва за сравнения на цените, правене на снимки или проучване на продуктите. Миналата година на същия въпрос положително са отговорили около 40% от хората, което показва, че ръстът само за 12 месеца е 25 на сто.

Facebook logo
Бъдете с нас и във