Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЛЪНЦЕ, ПЛАЖ И ЕДНО НАУМ

С повишаването на летните температури отпускарското настроение обзема все повече хора и ги кара да правят планове за слънце, море и още нещо... Но тъй като за мнозинството е твърде рано или очевидно непосилно пътуването на изток, повечето кандидат-плажуващи се насочват към градските къпални и басейни. Доколкото в случая не се налагат разходи за път и престой, което обяснява наплива към изкуствените и естествените водоеми. И понеже когато хората разпускат, са по-невнимателни, понякога стават неприятни произшествия. В тази връзка БАНКЕРЪ направи проучване на системите за сигурност в столичните плажни комплекси и на застраховките, които те са предвидили за посетителите си. Все пак въпреки охраната и спасителите, които присъстват навсякъде, винаги могат да се случат инциденти, понякога даже и сериозни. Някой ще се нагълта с вода, друг ще си навехне крак или ръка, трети ще се охлузи... И естествено любопитно е какво следва сетне - могат ли клиентите да искат някакво обезщетение от застраховател като бонус към входния билет. Изглежда логично, но все пак човек никога не знае какво го чака.Както обикновено, реалността леко се разминава с теорията и с добрите пожелания. Единствените басейни, чието ръководство е помислило за подобна екстра, са Спартак и Люлин Бийч. Спартак се стопанисва от Спарта 2000, а застраховател на комплекса е ЗК Левски Спартак (от дружеството отрекоха да имат някаква акционерна връзка със спортния обект). Басейнът се ползва както от спортисти от различните клубове (които задължително са застраховани), така и от граждани, желаещи да се раздвижат или търсещи разхлаждане. Входният билет осигурява и застраховка Злополука. Застрахователната сума е 1000 лв., поясни изпълнителният директор на Левски Спартак Стефан Софиянски. Това означава, че наследниците на починалия ще получат 1000 лв. при евентуален смъртен случай, настъпил след злополука на територията на басейна. При получени травми застраховката покрива медицинските разноски по лечението им. Ако пък е настъпила трайна нетрудоспособност, тогава, в зависимост от процента инвалидност, се изплаща процент от застрахователната сума. Според Софиянски обаче, досега не се е налагало да се изплащат обезщетения, с едно изключение - когато са били платени разходи за лечение. Другият плажен комплекс, който осигурява застраховка за посетителите си, е наскоро откритият от Джей Ви Дриймс Люлин Бийч. Застрахователната му полица е издадена от ДЗИ преди около месец, каза изпълнителният директор на комплекса Георги Вълканов. Така че при доказана злополука в басейна клиентът може да се обърне за обезщетение към ДЗИ и да получи доста по-щедри обезщетения. При смърт и трайна загуба на работоспособност се изплащат по 3000 лв., а при временна загуба на дееспособност - 1000 лева. Независимо от това плажът има и външна охрана - 8 човека от фирма Саламандър ежедневно следят за сигурността на присъстващите. Назначени са трима лекари, които да се грижат за по-незначителните злополуки и да оказват първа помощ. Освен това има и седем спасители, които отговарят за къпещите се в часовете от 9 сутринта до 19 вечерта. След 19 часа къпането е забранено, така че който все пак наруши разпоредбата, го прави на своя отговорност. Има и други предупреждения към посетителите. Така например не е позволено скачането в басейните, нито влизането в тях след употреба на алкохол или при наличие на сърдечно заболяване. Къпането не е препоръчително, когато няма спасител, а ако някой пострада по някакъв начин, спасителят трябва да бъде уведомен. Другите басейни в София - Варадеро, Диана и прочутата Мария Луиза, не разчитат на застраховател при евентуални инциденти с посетителите си. Макар че Николай Николов (собственик на Варадеро) и Асен Иванов (технически организатор в Диана) казаха, че преговаряли по въпроса. И на трите места има лекарски кабинети за първа помощ, които работят, докато има и къпещи се. По обясними причини управителите не обичат да говорят за това дали през минали сезони е имало инциденти и какви точно (с изключение на Варадеро, който бе открит през тази седмица и още няма такъв горчив опит), тъй като се страхуват да не отблъснат клиентите си. Надникнахме в амбулаторната книга на кабинета в Диана и видяхме, че се случват аварии, но става дума предимно за леки наранявания, които се обработват от медицинския персонал на място. При по-сериозни травми пострадалите се транспортират за сметка на басейна до Пирогов - поне така твърдят управителите на комплексите. За да избегнат инциденти, собствениците на басейни предпочитат пластмасови столове и шезлонги - все пак голяма част от клиентите са деца. Има и случаи на топлинни реакции, нормални за високите температури. Но за противодействие все още масово се разчита на лични ресурси, а не на застраховател. Макар че някои от клиентите, специално в Мария Луиза, са доста напред с материала. Управителят Росен Андреев си спомня, че имало случай, когато посетителка поискала от него застрахователно обезщетение за скъсания си бански костюм. Въпросната претенция, разбира се, не е била удовлетворена. Всъщност може би именно страхът на шефовете на басейни от наплив на подобни искания ги кара да не се застраховат, за да не дават възможност на недобросъвестни граждани да печелят от травми или да си обновяват гардероба за чужда сметка. Подобни опасения, разбира се, са доста пресилени, тъй като нито един застраховател не би платил при липса на доказателства или ако се съмнява, че травмата е предизвикана умишлено.

Facebook logo
Бъдете с нас и във