Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЛУЧАЯТ ХЕМУС ЕР СИ ЧАКА ТОЧКАТА

Агенцията за приватизация (АП) пусна за продажба в началото на седмицата 20% от акциите на Хемус Ер, определени за закупуване при облекчени условия от правоимащите лица по чл. 5, ал. 2 от закона за приватизация (т.е. от хора, работили поне две години в дружеството).Два дни по-рано, на 9 февруари 2002 г., общото събрание на Хемус Ер, не въведе в собственост новия мажоритарен собственик Пирин турист и отложи решаването на въпроса за 19 февруари, когато акционерите отново ще се съберат. Причината, според представители на Хемус Ер, била в желанието на страните по сделката да доуточнят някои нейни параметри. На 3 август 2001 г., в последния си ден като изпълнителен директор на приватизационната агенция, Левон Хампарцумян парафира договора за продажба на 51% от акциите на Хемус Ер с избрания за купувач Пирин турист. Останалите 49% са собственост на държавата, като 17% от тях са блокирани в полза на АП до изпълнението на двегодишния целеви план, неразделна част от договора. За мажоритарния пакет новият собственик плати 11.2 млн. лв. при цена на една акция 137.25 лева.Шест месеца по-късно сделката още не е приключена. Новото правителство я нареди сред съмнителните раздържавителни процедури, които ще бъдат проверявани. Върховният административен съд обаче не уважи претенциите на отхвърлените кандидат-купувачи, а продължителната кореспонденция между ръководствата на Министерството на транспорта и съобщенията и на приватизационната агенция сякаш са в полза на сделката, твърдят запознати. Според тях категорично доказателство за предстоящото й приключване е разрешението на АП за продажба на преференциалните акции.Днес Хемус Ер разполага с 19 самолета, с които извършва полети до Варна, Скопие, Тирана, Букурещ, Братислава, Лайпциг, Осло и Бейрут. Очакванията са приходите й за миналата година да са около 50 млн. лв, а превозените пътници - над 250 хиляди. В покупката на четири самолета Ту 154 са инвестирани между 4 и 5 млн. щ. долара, в други девет от самолетите на авиокомпанията е монтирано съвременно оборудване, като стойността на всяко от тях е между 100 хил. и 200 хил. щ. долара. Други седем машини пък са снабдени с апаратура, която им позволява да летят над 8 хиляди метра височина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във