Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЛЕД КОЛЕДА И БДЖ ЩЕ Е НА ОПАШКАТА ЗА ЛИЦЕНЗИ

ДЪРЖАВНИЯТ ПРЕВОЗВАЧ И КРЕМИКОВЦИ СИ СТИСНАХА РЪЦЕТЕБезспорно е, че след реалното отпадне на монопола на БДЖ държавната компания ще запази доминантната си роля, независимо от това дали в сектора ще се появят един, двама или повече конкурентни играчи. Трудностите пред нея обаче тепърва предстоят. И то не само чисто финансовите, но и тези, свързани с регламентирането на дейността на държавния превозвач. Според преходните и заключителни разпоредби на Закона за железопътния превоз, който влезе в сила от 1 януари 2002 г., за периода 2002-2003 г. Министерството на транспорта и съобщенията издава временен лиценз на БДЖ, без да се налага компанията да кандидатства за него. Но от 1 януари следващата година това облекчение отпада и тя ще трябва да кандидатства за получаване на разрешителното наравно с частните фирми. В нормативния акт е записано, че кандидатът трябва да е с добра репутация, финансово стабилен, професионално компетентен и да има възможност да застрахова гражданската си отговорност спрямо пътници, товари и поща. Ако не бъде удължен срокът, записан в преходните и заключителни разпоредби на закона, не знам как ще успеем да изпълним това изискване (бел.ред. - за финансовата стабилност) и да получим лиценз, заяви пред в.БАНКЕРЪ изпълнителният директор на БДЖ Георги Нешев. Заместник-министърът на транспорта и съобщенията Никола Янков пък смята, че отлагане не е необходимо: Активите на БДЖ многократно надвишават задълженията на компанията. Няма да има проблем за получаването на лиценза и няма да има удължаване на срока. Все пак, за да закърпи кесията на превозвача, изпълнителният му директор се надява да бъдат продадени част от неговите активи. Преди повече от месец Нешев съобщи, че интерес към подобни сделки проявявали от чужбина. Заявка за 10 дизелови локомотива са дали от международната спедиторска фирма Мюлицер и Минх. Запитване за закупуване на 10-15 теснолинейни локомотива има и от немска компания, като посредник е българската Трансимпекс. Могат да бъдат продадени и неизползваните от БДЖ вагони. Още повече че след 2005 г. отпада т.нар. наем рит, който се плаща между различните жп администрации в Европа. С него ще отпаднат и пречките за пласирането на български вагони на европейския пазар. Поради това опасенията, че БДЖ може да се размине с лиценза са доста пресилени. Едва ли съществува държава, която ще се лиши от националния си превозвач, а и от средствата, които генерира за хазната. След близо едногодишни спорове в началото на седмицата най-накрая бе постигнато и споразумение между железниците и Кремиковци за цената за превоза на товарите на металургичния комбинат. В понеделник (11 август) ръководствата на двете дружества подписаха договор, който ще влезе в сила от 1 октомври и ще е валиден до края на годината. Но нито една от страните не пожела да съобщи подробности за цените, условията и начина на разплащане. По данни на железниците 13% от приходите им са от Кремиковци, въпреки че неговите товари са една четвърт от общо превозените. Разликата се получава заради преференциалните цени, ползвани от комбината като най-голям клиент.В подписания документ е определен и графикът за погасяването на задълженията на предприятието към превозвача, което трябва да започне от края на месеца. Досега от БДЖ изчисляваха кремиковските задължения на 18 млн. лева. Те са натрупани от разликата в цената за превоз, която плащаше комбината (2.4 стотинки на тон за километър), и тази, която искаха от БДЖ (3 стотинки на тон за километър). Според новия договор ценообразуването ще става на базата на количеството превозени товари. В зависимост от него ще има три основни цени, уточни Георги Нешев: До 6 млн. т цената ще е една, между 6 и 7 млн. т - друга, а третата ще е над 7 млн. тона. За първи път ясно са регламентирани и санкциите при неспазване на ангажиментите.От началото на следващия месец двете компании отново ще седнат на масата за преговори при оформянето на договора си за 2004 г. и не е изключено споровете около цените пак да лумнат. За подклаждането на огъня може да спомогне и фактът, че от Кремиковци нямат намерение да се отказват от лиценза за частен железопътен превозвач, за който подадоха документи още в началото на тази година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във