Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Скъпи коли - калпави фарове

Със сигурност всеки, сядал зад волана в тъмната част на денонощието, е усещал онова неприятно чувство на несигурност, че не вижда достатъчно добре пред себе си. И няма как да е иначе, след като способността да следиш пътя  за пешеходци, колоездачи или някакви други препятствия е изключително важна, когато си в автомобила.

Какво толкова, ще възкликнат някои -  напредъкът на технологиите не подминава и светлините - в момента има HID и LED светлини, които замениха старите халогени, има и адаптиращи се фарове, които следват кривата на завоя, в който влиза автомобилът. 

Повечето нови возила са снабдени именно с подобни светлини. Проучване на Американския застрахователен институт за безопасност на движението (IIHS) показва друго - че голяма част от скъпите нови коли имат фарове, които не осветяват достатъчно добре пътното платно. 

"Цената на автомобила, оказва се, не е решаваща за технологиите, които получавате", заявяват специалистите. Те са тествали фаровете на 31 различни модела леки коли на писта, като са измерили осветеността чрез специални устройства. Проверявани са осветеността, която дават късите и дългите светлини при движение направо, както и в остри, и в плавни леви и десни завои. Заслепяването на насрещно движещите се автомобили е също сред факторите, които се взимат предвид при оценяването.

Светлините са тествани така, както са получени от автомобилните търговци. Специалистите от института правят уговорката, че повечето от колите, включени в експеримента имат опция за коригиране на ъгъла на осветеност на фаровете, но това не правено, тъй като малцина собственици прибягват до този прийом. А и самите производители съветват това да не се прави.  

Единственият автомобил,  заслужил оценка "добър" е Toyota Prius V. Основната причина за това са LED фаровете и технологията за автоматично превключване от къси на дълги светлини и обратно, с които е оборудвана колата. Авангардната система обаче се предлага като екстра, докато стандартните халогенни фарове попадат в графа "Слаб".

"LED светлините на Prius позволяват на шофьора да пътува безопасно по неосветени пътища със скорост до 120 км/час. До тази скорост водачът разполага с достатъчна осветеност, за да реагира навреме при евентуален инцидент. При автомобилите с халогенни фарове, безопасната скорост е с над 30 км/час по-ниска", посочват специалистите от IIHS.

Сред колите получили "слаб" в рейтинга, халогенните светлини на BMW 3 се представят най-зле. Шофьор на такъв автомобил, трябва да кара с около 55 км/ч., за да може да спре навреме в случай, че внезапно изникне препятствие на пътя. Далеч по-добрия избор за същата кола са LED светлините с адаптивна система, която попада в категорията "на ръба". 

Оказва се, че адаптивните системи не водят автоматично до по-добър рейтинг. Cadillac ATS, Kia Optima и Mercedes-Benz C-Class получават слаба оценка, независимо, че прилагат технологията както при късите, така и при дългите си светлини.  Една от най-добре оценените светлини например няма нищо общо с новите технологии. Базовите халогени на Honda Accord получават рейтинг добър, докато LED системата на същия модел, която има асистент за дългите светлини получава оценка "на ръба".  

 

Рейтинги на модели коли със среден размер произведени през 2016 г. 

"добър"  - Toyota Prius V

"приемлив" - Audi A3, Honda Accord 4-door, Infiniti Q50, Lexus ES, Lexus IS, Mazda 6, Nissan Maxima, Subaru Outback (след ноември 2015), Volkswagen CC, Volkswagen Jetta, Volvo S60

"на ръба" -  Acura TLX, Audi A4, BMW 2 series, BMW 3 series, Chrysler 200, Ford Fusion, Lincoln MKZ, Subaru Legacy, Toyota Camry

"слаб" - Buick Verano, Cadillac ATS, Chevrolet Malibu, Chevrolet Malibu Limited, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes-Benz C-Class, Mercedes-Benz CLA, Nissan Altima, Volkswagen Passat

Четете още

Банкеръ Daily

WSJ: Журналист от CNBC е провокирал световната финансова криза от 2008 г.

Освен това Бас е бил в шок от това, че Фабер е разпространил тази информация, която веднага е създала невиждана паника. Вестникът освен това подчертава, че ключов... Още »
Банкеръ Weekly

Отива ли си двигателят с вътрешно горене?

Редица европейски държави наложиха ограничения за продажбата на автомобили с бензинови и дизелови двигатели Още »
Банкеръ Weekly

Синдикиран заем от 146 млн. евро за Домусчиев

С тях "Хювефарма" закупува активи на конкурента си - гиганта Zoetis. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във