Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СКАНДАЛИТЕ СЕ ВЪРТЯТ ОКОЛО ДЪРЖАВНАТА ПОРЪЧКА

Красимир Каменов, председател на Съюза на ветеринарите, бивш депутат от СДС и член на директорския борд на софийския Ветеринарен институт по имунологии:Въпросът дали аз или съпругата ми сме сред собствениците на софийския Ветеринарен институт по имунологии вероятно за мнозина звучи доста пикантно. Но няма нищо пикантно в това, че по професия и образование съм ветеринарен лекар от 1986 година. Няма никаква пикантерия и във факта, че след като съм работил на участък, след като съм бил научен сътрудник именно по ветеринарна имунология, през 1991 г. съм започнал частен бизнес в областта на ветеринарната медицина. Тогава заедно с мой колега - д-р Златев, създадохме една от първите фирми за ветеринарно обслужване. С това съм се занимавал до избирането ми за депутат в 38-ото Народно събрание, а след като приключи мандатът ми, се върнах в професията си. Аз се занимавам с ветеринарна медицина - това са моите интереси и на инсинуации на тема колко работя и какви участия имам в частни фирми не смятам да отговарям. Като народен представител съм се борил и лобирал пред Министерството на земеделието да има хляб за всички ветеринарни предприятия в страната. Институтът по ветеринарна имунология в София, специализиран в производството на диагностикуми и ваксини, които се прилагат предимно за едри и дребни преживни животни и коне, не може да бъде разглеждан извън сферата на останалите две производствени предприятия за биопродукти у нас - врачанския Институт за ваксини срещу болести по свинете и противошапния институт в Сливен. За да не остава впечатлението, че някой целево е приватизирал института по имунологии в София, ще напомня, че и трите производствени предприятия са раздържавени по едно и също време. Оттук нататък какво е бъдещето им - това е интересният въпрос. В тази връзка искам да отбележа един важен факт - до момента, в който те се приватизираха, имаха държавна поръчка, която годишно надхвърляше 1 млн. лв. за всяко от тях. Държавата им поръчваше ваксини и биопродукти, купуваше ги от институтите производители и ги прилагаше в животновъдството. Сега държавната поръчка е многократно намалена и вече три години подред, след големи скандали, конкурсите се провалят по няколко пъти. Защо - нека някой отговори. Трябва да се погледне структурата на нашето животновъдство, да се види дали нашите производствени звена в тази сфера се развиват в пазарна посока? Дали държавата, като е продала ветеринарните институти, е запазила ангажиментите си към тях. Аз твърдя, че не ги е запазила. Значи докато те са били държавни, е имало държавна поръчка, а сега институтът във Враца и този в София последователно са отрязани от нея. В продължение на няколко години сливенският институт взима цялата поръчка. Нека някой да огледа тази ситуация и така да си отговори на въпроса защо атаките срещу института в София започват всяка година пролетно време, когато се провежда конкурсът за държавната поръчка, и след това заглъхват и се забравят? Преди месец институтът по имунологии в София спечели чрез такъв конкурс държавна поръчка за 570 хил. лева. Договорът с избрания кандидат обаче не бе подписан. Неизвестно защо първоначално обвявените условия на състезанието впоследствие бяха променени. В крайна сметка договорът бе подписан с класирания на второ място участник - един консорциум между Химимпорт и споменатия вече противошапен институт в Сливен. Въпреки че този кандидат предложи с 200 хил. лв. по-висока цена от тази, която бе оферирана от института по ветеринарна имунология.За мен боричканията и апетитите към държавната поръчка са причина за регулярно появяващите се инсинуации, че, видите ли, софийският институт умира. Аз твърдя, че и трите ветеринарни института работят според това какво изисква пазарът. Колкото ваксини и биопродукти се търсят на него, толкова се произвеждат и продават. Друг е въпросът дали държавата абдикира от многобройните проблеми на животновъдството и доколко я интересува както здравето на поголовието, така и финансово-икономическото здраве на производствените ветеринарни институти. Вместо да търсят пътища за разрешаването на тези проблеми, управленците предприемат в момента един много опасен експеримент - създаването на Агенция за храните, контролът върху които да се поеме от хуманитарните лекари. Идеята е чрез Закона за храните да се изземат правомощия от Националната ветеринарна служба, респективно от органите на Държавния санитарно-ветеринарен контрол. Искам да предупредя, че има поне три много сериозни причини това да не се прави. Първо, традицията от 120 години е контролът върху храните да се упражнява от ветеринарни лекари. Второ, той е свързан с контрола върху заразните болести по добитъка. Ако хуманните лекари изземат контрола върху храните, има опасност да се скъса веригата за установяване на причините за заразните болести. Появата на тия идеи явно се дължи на междуведомствените напъни някой да си направи някаква агенция, някакъв орган, на който да му застане начело и да го ръководи. Но пак ще повторя - този експеримент е много опасен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във