Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СИГУРНОСТТА НА ЛЕТИЩЕТО Е В РЪЦЕТЕ НА ФОРТУНА

Експертите от авиационния бранш са силно притеснени, че единственото нещо, което интересува Министерството на транспорта при изграждането на новото летище София, е спазването на крайните срокове. За пускането на пътническия терминал той е до края на август 2005 г., а за новата писта - два месеца по-късно. След проблемите с нагъналата се като юфка ремонтирана пътека за рулиране (за които в. БАНКЕРЪ писа в бр. 29) и след избора на съмнителни доставчици на оборудване, което е далеч от всякакви евростандарти за авиационна безопасност (виж брой 30 от 31 юли), екипът на Николай Василев подмина с лека ръка още един важен въпрос, свързан със сигурността на аеропорта. Направи го с простичкия мотив: Вече имаме сключени договори и не може да променяме проекта.Става дума за отхвърленото предложение на Национална служба Гранична полиция системата за граничен контрол да е централизиранаа не децентрализирана, както е предвидено в проекта на холандската компания Нако (NACO). Тази препоръка е била отправена по време на редовното годишно заседание на Съвета за сигурност в гражданското въздухоплаване, провело се в столицата на 28 май. Съпредседатели на съвета са генерал-лейтенант Бойко Борисов и заместник-министърът на транспорта Красимира Мартинова. За да е ясно, че това не е поредната полицейска прищявка, хората от Гранична полиция, съвместно с колегите си от Дюселдорф, разработили нов подробен проект, съобразен с европейската регулация 2320/2002 за единни норми в сигурността на авиацията. Трябва да напомним също, че България е поела ангажимент за задължителна хармонизация до края на 2004 г. на нормативната си уредба в тази област с изискванията на ЕС.Още в самото начало на презентацията на новия проект шефът на граничните полицаи Валери Григоров изтъкнал, че разработката е базирана на разпоредбата за въздушна сигурност на общността. Съгласно нея е необходимо проверката на пътниците да се прави преди митническия контрол, а не, както е предвидено да става, чак на изходите към самолетите. От Гранична полиция са отбелязали и че при децентрализирана система много често ще се налага да се заграждат големи територии от пътническия терминал, което ще създава предпоставки за честото му блокиране, а оттам и до забавяне на полетите. Което неминуемо ще доведе до сериозни икономически загуби за авиокомпаниите, но те ще са за сметка на летището. Друг съществен аргумент за исканата промяна на граничната система е, че така на строг контрол ще подлежат и стоките, които внасят фирмите, работещи в необществената зона. Всъщност такова е и изискването на Евросъюза по разпоредбата Проверка на лица и стоки.С централизирания контрол, предлаган от българските и германските граничари, ще могат да се изпълнят още две много важни условиякоито ще станат задължителни само след няколко години. Първото е отделянето на пътниците, които се проверяват по различни стандарти за сигурност (например тези от страни членки на Шенгенската конвенция). На това изискване ще е необходимо да отговорим веднага след приемането ни в ЕС. И второ, че ще може безпроблемно да изпълним разпоредбата Проверки на персонала, носените вещи и превозните средства за създаването на т. нар. чувствителна част от охраняемата зона. Въпросната разпоредба става задължителна от 2009 година. В крайна сметка Съветът за сигурност в гражданското въздухоплаване възложил на работна група от експерти в срок до 25 юни да изготви конкретни предложения, които са в синхрон със съвременните изисквания за граничен контрол и проверките за сигурност. Според запознати специалистите съвсем съвестно си изпълнили задачата и в края на юни внесли доклада си при заместник транспортния министър Мартинова с препоръката да се приеме проектът на Национална служба Гранична полиция. Със становището на работната група била запозната и заместник-министър София Касидова (председател на управителния комитет, контролиращ строителните работи на аеропорта), която го внесла за разглеждане в съвета на директорите на Летище София. Междувременно на 15 юли 2004 г. австрийската компания Щрабаг (Strabag), която изгражда новия терминал, е изпратила писмо до шефовете на летището, с което изразява притеснението си, че той няма да отговаря на цитираната по-горе европейска регулация 2320/2002 година. От аеропорта обаче обяснили, че исканите от работната група корекции на първоначалния проект на Нако не могат да се направят, тъй като това ще доведе до разход на време и средства За всичките тези проблеми алармираха и трима царски депутати - Христо Механдов, Димитър Ламбовски и Петя Божикова. Но вместо да разсеят безпокойството им, отговорите на транспортното министерство пораждат единствено нови съмнения. По думите на министър Василев проектът на Гранична полиция бил едва ли не въздух под налягане и това той разбрал след срещата си Валери Григоров. Г-н Григоров недвусмислено заяви, че информацията (б.а. - има се предвид съвместният проект на българските и немските гранични власти) очертава организационните мерки, които трябва да бъдат предприети до 2009 г. за привеждане на мерките за сигурност на летищата в съответствие с изискванията на ЕС, посочва вицепремиерът, допълвайки, че целта на тази информация не била да предизвика промяна на първоначалния проект. Така излиза, че полицаите просто са се чудели къде да похарчат някое и друго евро и затова са изготвили предложението си. Няма как да подминем и още един от отговорите на министъра за странния избор на доставчици на оборудването, от което зависи сигурността на летището (в. БАНКЕРЪ писа за тях в миналия си 30 брой). Обяснението на Николай Василев е, че назначената от него специална комисия е преценила избора на трите фирми - испанската Тийм (пътнически ръкави), португалската Ефасек (система за управление на ръчния багаж) и американската Ел 3 Комюникейшън, като абсолютно правилен. Министърът подчертава още, че членовете й нямат нищо общо помежду си, тъй като, макар и от дирекции на министерството, те не били подчинени на ангажираната с летището заместник-министър София Касидова. Пропуснал е обаче да спомене по какви критерии са избрани те. Едва ли младши експерт в дирекция Фирмено управление и контрол, каквато е Александра Василева например, знае нещо повече за проекта от написаното във вестниците. Да не говорим за държавния инспектор в Инспекторат Иван Кущиев, който между другото е подписал становището с особено мнение. Другият член на комисия, занимаваща се с толкова важен и тесноспециализиран проблем, е съветникът на Николай Василев - Димитър Костадинов. В средата на седмицата в редакцията на в. БАНКЕРЪ пристигна и един любопитен факсПреди това той е бил изпратен и до проектанта - холандската компания Нако, с копие до транспортния министър Василев и до главния секретар на МВР генерал-лейтенант Бойко Борисов. В него фирма Пилър Системи е изразила възмущението си от избора на ЕТ АМКО - Красимира Атанасова за доставчик на защитна боя Стилгард Еф Ем 549/550 (Steelguard FM 549/550), с която се покриват стоманобетонните конструкции. Представителите на фирмата смятат, че тази технология не отговаря на официалните технически спецификации и не може да осигури първа, та дори и втора степен на пожароустойчивост. А това е изискване в тръжните условия, тъй като, съгласно чл.137 от Закона за устройство на територията, летище София се оценява като обект първа категория.Всички тези обстоятелства говорят достатъчно красноречиво как върви строителната дейност на аеропорта. Не че граничарите не можеха да се сетят малко по-рано за някои неща, но това не значи, че всяко предложение трябва да се хвърля директно в коша за боклук. Още по-малко експертни оценки за сигурността на новия терминал.

Facebook logo
Бъдете с нас и във