Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Сигурен или евтин транспорт? Какво търсим... ?!

Където има силен пътникопоток трябва да си конкурентен - да инвестираш и да развиваш предлаганите услуги.

Пореден опит за обединение направиха хората от автобусния  бранш. Конфедерация на автобусните превозвачи учредиха седем браншови сдружения в областта на автотранспорта, в които членуват около 200 средни и големи фирми,  генериращи над половината от произвеждания брутен продукт в сектора. Структурата на бранша е изключително сложна - около 80% от транспортните средства са собственост на малки транспортни фирми, които пък притежават по два-три автобуса и не членуват в нито едно сдружение, отбеляза Ивайло Константинов - изпълнителен директор на Национално сдружение на автобусните превозвачи. Извършват се общински, републикански, международни превози, за собствена сметка, специализирани, а  за някои въобще липсва регламент.

Амбицията е до един месец конфедерацията да представи публично цялостна концепция за развитие на автобусните превози, с конкретни текстове за нормативни промени. Основните предложения ще са насочени към изсветляването на бизнеса и към ограничаването на нелоялната конкуренция, гарантирането на пътната безопасност и прилагането на най-добрите европейски практики и норми, отбеляза Максим Петков – председател на националния съюз на превозвачите - Варна.

Липсата на кадри, нерегламентираните превози, републиканската пътна схема, екотаксите са някои от тежките проблеми пред бранша, посочват членовете на  конфедерацията. А всички тези нови екотакси и допълнителни разходи за оборудване на автобусите с колани и видеокамери без съмнение ще се отразят и на цената на билета, което пък означава поскъпване. Това са някъде между 50 млн. и 55 млн. лв. за модернизиране на старите автобуси.

Около 80% от фирмите, които извършват т. нар. случаен превоз, не са регистрирани по ДДС, предупредиха от конфедерацията. В случая контролните органи – КАТ, ДАИ или данъчните, контролират регистрирания едноличен търговец, при който всичко си е законово наред. Той не превишава прага от 50 000 лв., за да се регистрира по ДДС. Но в същото време има друга семейна фирма – на жената, на бабата или децата, с която се купува гориво, прибира се ДДС, зареждат се автобусите на едноличния търговец и се заобикаля закона. Така че правилният подход е всички фирми, които извършват обществен превоз на пътници, да се регистрират на фирми, а не на физически лица. Това ще предложи  като законодателна промяна  Конфедерация на автобусните превозвачи, като мярка срещу сивата икономика.

Не сме съгласни и с въвеждането на т.нар. продуктова такса за рециклиране на излезли от употреба автобуси, отбеляза Магдалена Милтенова, която бе избрана за председател на конфедерацията. Тя е за моторни превозни средства за лична употреба. Никой не си купува личен автобус. Затова конфедерацията ще настоява да бъде премахната от българското законодателство възможността за регистриране на автобуси на името на физически лица. "Не сме съгласни и с разграничението между нови и стари автобуси. Това е такса за рециклиране - дали един автобус ще бъде закупен нов или стар, в момента на рециклирането му той е еднакво негоден. В Европа няма изискване за това колко стар да бъде един автобус - важно е той да е технически годен. По този начин не стимулират превозвачите да обновяват автобусния парк, а се работи в обратна посока. Продуктовата такса е една допълнителна тежест - това са средства, които вместо за обновяване на парка трябва да се инвестират в някаква дейност с неясен резултат. Не е ясно къде отиват парите, а най-абсурдното е, че таксата се събира предварително. Логично е това да става, когато автобусът отива за рециклиране. Освен това не е ясна и методиката, по която се определя размера им, казва Магдалена Милтенова. Тя не изключи възможността Конфедерацията да атакува наредбата за продуктовите такси в съда, ако бележките на бизнеса не бъдат отчетени.

те

Facebook logo
Бъдете с нас и във