Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ще върнат ли монопола на "Български пощи" с ДДС удар по частните куриери?

Държавата влиза "с двата крака" в бизнеса с пощенските услуги. Правителството е на път да материализира своя план за облагане на универсалната пощенска услуга -  стандартни писма до 2 кг и колети до 20 кг, с 20% ДДС. Точно с толкова ще поскъпнат самите услуги. Частните куриерски фирми твърдят, че измененията в Закона за пощенските услуги, приети на първо четене от парламента, са в помощ на държавното дружество "Български пощи", което ще продължи да бъде освободено от тази ставка. Още по-налудничаво стои категоричната заявка на данъчните власти, че ще събират ДДС-то от частните куриерски фирми със задна дата - от 2010 г. насам.

На среща, състояла се преди седмица, ръководството на Националната агенция за приходите приканило фирмите, занимаващи се с пощенски услуги, доброволно да внесат начисленото ДДС и по този начин да се възползват от известни облекчения. Звучи като майтап или по-скоро като подигравка, но си е самата истина. Нещо повече, приходната агенция посъветвала въпросните фирми да си възстановят сумите от своите клиенти. 

Промените в Закона за пощенските услуги са в посока разграничаване на универсалната пощенска услуга на "Български пощи", защото тя е комплексна за разлика от тази на частните оператори. "Български пощи" получават специално отношение, тъй като от 2010-а са задължени да предлагат тази услуга в цялост и до всички кътчета на страната, независимо дали е печеливша дейност. Това се разглежда като социална функция. Всичко хубаво, но защо ще се извиват ръцете на частните компании със задна дата и някой лекичко ще ги подтиква да се гаврят с клиентите си? Освен това, наред с освобождаването от ДДС, към момента "Български пощи" получава заради "социалната си функция" и субсидия от държавния бюджет -  в този за 2019 г. например за компенсиране на извършената универсална пощенска услуга през 2017-а за държавната компания са предвидени 21.5 млн. лева.

Една от водещите фирми в бранша "Еконт Експрес" вече уведоми своите клиенти, че заради настъпили промени в законовите разпоредби от 15 май са задължени да начисляват 20% ръст на цените на универсалните пощенски услуги на почти 3 милиона физически лица, които ползват услугите на фирмата. 

Интересно дали тези, които са измъдрили цялата операция, имат дори и елементарна представа за какви пари става дума и как тя ще се отрази на частните куриерски компании? Да не говорим за равнопоставеност на частния и държавен бизнес, за предсказуемост на бизнес средата у нас и т.н.- все неща, които по принцип слабо интересуват българския чиновник. В конкретния случай очевидно не става дума чрез законовите промени да се установи някаква справедливост. Големият въпрос е дали вносителят им - Министерския съвет, се опитва по този начин да удари едно рамо на държавните пощи или път приходната агенция го е закъсала с приходите.

По последните данни на Комисията за регулиране на съобщенията през 2017 г. пазарът на универсални пощенски услуги е около 90 млн. лв., като 47% от него са на "Български пощи", а 48% - на "Еконт". С новия данъчен режим и промените в закона обаче може да се допусне, че държавното дружество отново ще се превърне в монополист. Другият играч е "МиБМ Експрес", но той е намалил участието си от 3 на 2% на сто. Дейност и приходи от извършени услуги в тази сфера отчита и "Спиди" АД - той и останалите лицензирани оператори формират общ  дял от около 3 процента. В същото време последните финансови резултати, налични на страницата на "Български пощи", са към 31 декември 2016 година. Отчетена е нетна загуба в размер на 7 215 000 лева в сравнение с 2 505 000 лева година по-рано. 

Разбира се, възможно е в цялата история да се стигне и до изненади, тъй като в парламента бе заложен доста дълг срок за изменения в законопроекта между първо и второ четене в пленарна зала. Първоначално той бе до 15 май, но с решение на депутатите беше изместен до 5 юни. Текстовете следва да бъдат разгледани на второ четене и от парламентарните комисии по бюджет и финанси и по транспорт, информационни технологии и съобщения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във