Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЩЕ СЕ СЪСТЕЗАВАМЕ С НАЙ-ГОЛЕМИТЕ

Донг-Сик Су, президент за Централна и Източна Европа на КИА Моторс Корпорейшън (KIA Motors Corporation), пред в. БАНКЕРЪ ВИЗИТКА: Президентът за Източна Европа на южнокорейската КИА Моторс Корпорейшън (KIA Motors Corporation) Донг-Сик Су е роден на 9 април 1946 година. Кариерата му в тази компания започва веднага след дипломирането му в университета в Сеул през 1974 година. Бил е представител на КИА Моторс в САЩ, в Азия и Тихоокеанския регион. През 2001 г. Донг-Сик Су оглавява офиса за Централна и Източна Европа, базиран в Полша. През свободното си време обича да играе голф. Женен е и има две деца.От 1993 до 2000 г. колите на КИА се продаваха у нас от Сумит Моторс. После южнокорейската компания се оказа на прага на банкрута. Тогава Хюндай Груп (Hyndai Automobile Group) купи мажоритарния пакет акции на фирмата и я спаси от фалита. Днес Хюндай притежава дял от 49.65% в КИА Моторс Корпорейшън, а останалите акции са публична собственост. Г-н Су, защо решихте да се върнете отново на българския пазар след двегодишно отсъствие?- Според нас, българският пазар има много голям потенциал, който КИА Моторс не бива да пренебрегва. КИА и Хюндай груп успяха да възстановят позициите си от предишните години и затова е естествено да се върнем отново в България. У нас сега не се продават много нови автомобили. На всеки десет купени на старо се пада по един нов. Това не ви ли притеснява? - Именно сегашният голям пазар на стари коли предполага развитието на пазара на нови автомобили в бъдеще. В момента българската икономика не е равностойна на западноевропейските, но страната ви притежава огромен потенциал. Очакваме, че много скоро българите ще искат да си купят надеждна кола на разумна цена. Точно такива автомобили предлага КИА.Дистрибуторите на други марки вече са завоювали някакви позиции. Как ще преодолеете тяхната конкуренция?- Ключът към успеха е високото качество. На него залагат всички големи производители, които имат добра репутация в света и държат на нея. КИА Моторс също може да се похвали с високо качество и това несъмнено ще се отрази върху имиджа на нашата марка. От миналата година КИА дава десетгодишна гаранция (10 хил. мили пробег) за продаваните в САЩ автомобили. Съгласете се, че ако самият производител не е уверен в качеството на продукцията си, той никога не би гарантирал за нея. Така че качеството доминира в маркетинговата ни стратегия. По този начин смятаме да привлечем и българските клиенти. Доброто качество и разумната цена са голямото предимство на КИА пред конкурентите ни. Активно рекламираме и чрез спорта. От две години компанията е основен спонсор на прочутия тенистурнир Аустралиа Оупън.Ниските продажби на Деу през миналата година у нас не са ли лош сигнал за вас?- Не, в никакъв случай. Тази компания банкрутира и заводите й в цял свят прекратиха работа. Марката вече не съществува в Южна Корея. Сега тя е притежание на Дженеръл Моторс. Колкото до нашите планове, ние искаме да се състезаваме с най-големите в бранша и до 2010 г. да се наредим сред първите пет световни производители с 8 млн. сглобени автомобила годишно.Бихте ли посочили конкретните си цели за нашата страна?- Целта е ясна - до две години КИА Моторс Корпорейшън и КИА Моторс България трябва да извоюват десетпроцентен пазарен дял. КИА предлага една от най-богатите производствени гами. В заводите ни се произвеждат 18 модела автомобили. Малцина са световните фирми, които могат да се похвалят с такова разнообразие. Това също е една от предпоставките за разширяване на нашите позиции. Ако пазарът на автомобили у вас беше голям, наистина щеше да ни е трудно, да не кажа невъзможно, да завоюваме значителен пазарен дял. Но при сегашната конюнктура смятам, че това е най-подходящият момент да излезем на българския пазар чрез КИА Моторс България.Какво означава ли десетпроцентен дял в цифри?- Това означава приблизително две хиляди продадени автомобила на година.А продажбите на лизинг? Ще ги налагате ли и занапред?- От самото начало започнахме да продаваме автомобили по лизингови схеми. Срокът от две години вече е увеличен на четири. Предстои да започнем продажби чрез т. нар. оперативен лизинг, без първоначална вноска. Така се надяваме да привлечем корпоративни клиенти.Най-големите външни пазари на КИА са САЩ, Канада и Германия. Къде е мястото на Източна Европа в търговските ви планове?- Вярно е, че САЩ са най-големият ни пазар. През 90-те години на миналия век продавахме там по 90 хил. автомобила годишно, а през 2002-а продажбите достигнаха до 237 345 броя. Сега стремежът ни е да ги увеличим до 270 хиляди. В Централна и Източна Европа, включително в Турция, Русия, Украйна, Казахстан и България, продажбите на автомобили възлизат общо на 2.3 млн. годишно. Голяма част от колите не са нови. В този смисъл източноевропейският пазар е огромно предизвикателство за нас. В момента пазарният дял на КИА в Източна Европа е 0.7%, или 15 хил. автомобила. Целта ни е през 2005 г. той да нарасне до 1%, или 30 хил. автомобила.Защо американците толкова много харесват марката КИА?- Американците са много чувствителни към качеството и цената и в същото време имат голям избор. Тайната на успеха ни в САЩ е, че предлагаме добър баланс между тези два показателя.Различава ли се стратегията ви за Западна Европа от тази за източноевропейските страни?- В Западна Европа марките Фиат, Фолксваген, Пежо и Ситроен вече са наложени. Докато в Източна Европа известната марка не е толкова важна при избора на автомобил. Достатъчно е продуктът да е добър и цената да е изгодна. Във Франция, Германия и Италия хората предпочитат наложилите се коли, макар и на по-високи цени.Как е изглеждал първият автомобил, излязъл от заводите на КИА през 1944 година?- КИА има доста дълга история. Отначало заводът е произвеждал велосипеди, после мотоциклети и лекотоварни автомобили. От 1974 г. започва сглобяването на леки коли, за да се стигне до най-популярните днес модели Соренто и Карнивал. Днес разполагаме с разнообразна гама - от малките автомобили (модел Рио), през средната класа (моделите Сефия и Шума), лимузините Магентиз, вановете Каренз и микробусите Прегио до лекотоварните и тежкотоварните камиони и автобуси.Накрая искам да ви попитам вие каква кола карате?- В момента карам лимузината Ентърпрайс на КИА, която не се внася в България. В бъдеще този модел ще бъде заменен от Опирус. За пръв път той ще бъде показан на Автомобилния салон в Женева от 3 до 9 март тази година. Скоро тази лимузина ще може да се види и у вас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във