Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЩЕ БРОЯТ КУПУВАЧИТЕ НА ДЗИ ПРЕЗ ДЕКЕМВРИ

ВЕ ВЕ ГРУП ВЕЧЕ СЕ ОТКАЗВА

Новината на седмицата около раздържавяването на ДЗИ е, че представители на израелската застрахователна групировка Херъл иншурънс са се срещали с хора от РМД ДЗИ 2000. Според запознати израелските мениджъри са предложили на българските си колеги да подготвят обща оферта, с която да участват в наддаването за държавния ни застраховател.


От Агенцията за приватизация пък отказаха официално да обяснят защо удължават сроковете за покупка на меморандум и за подаване на оферти. Този факт подсилва прокрадващите се съмнения за занижен инвеститорски интерес към сделката.


Не е вярно, че към ДЗИ няма интерес от страна на чуждестранни инвеститори, заяви специално за в.БАНКЕРЪ държавен служител пряко ангажиран със сделката. Напротив през седмицата информационен меморандум закупи и най-големият застраховател в света - AIG. При това положение меморандуми са закупили три от петте най-големи компании в бранша.


На 17 ноември изтича новият срок, до който приватизационното ведомство ще продава меморандумите, а на 11 декември ще приема офертите. Първоначално обявените дати бяха съответно 3 и 27 ноември. Миналата седмица след писмото на министър-председателя Костов до Агенцията за приватизация всички сделки бяха спрени. Между застрахователите обаче се коментира, че интересът към предстоящата приватизационна процедура е слаб. За пореден път ставаме свидетели на сериозно разминаване между очакванията на държавата и безкомпромисните пазарни правила, с които се съобразява инвеститорският интерес към нашата страна, заяви застрахователен експерт, пожелал анонимност. Според слуха приватизационните специалисти са прогнозирали преди време, че поне десет от големите в застрахователния бранш в Европа и света ще се включат в наддаването. До момента обаче са закупени само шест меморандума, което далеч не означава шест сигурни и добре подплатени финансово оферти.


До момента кандидати са Интерамерикан, Булстрад, френският застрахователен консорциум Юреко, немските компании Ре инженеринг и Ве Ве и голямата италианска застрахователна групировка Дженерали. Твърди се, че немският застраховател Ве Ве Груп е информирал Агенцията за приватизация, че няма намерение да се включи в предстоящото наддаване. До приватизационното ведомство са достигнали колебанията и на още няколко от кандидатите, твърдят същите източници. Освен това, реално погледнато, сериозни кандидати са само Дженерали и Юреко. Ре инженеринг е световно неизвестна - факт, който изнервя както АП, така и останалите кандидати за участие в приватизационната процедура. Предполага се, че зад тази кандидатура стои не кой да е, а самата Мюних Ри. Ако е така - добре, но засега това е само предположение. Скептично са настроени българските приватизатори и към намеренията на Интерамерикан. Дружеството е сред най-големите в Гърция, но за близо двете си години работа на българския пазар все не успява да уцели печелившата вакса у нас. Освен че инкасира големи финансови загуби, българо-гръцката застрахователна компания реализира и обидно ниски обороти. Например през миналата година премийният й приход е бил 200 хил. лева.


Приватизаторите подозират, че и Булстрад няма да участва директно в наддаването за държавния застраховател, а чрез него ще инвестира някой от собствениците на дружеството. Въпросът е дали подобна маневра може да заобиколи Закона за защита на конкуренцията и комисията, която е много бдителна... когато трябва. Всъщност, ако едни и същи лица станат собственици и на Булстрад и на ДЗИ, това може да затвори пазара. Булстрад също може да се откаже в последния момент от наддаването за държавния застраховател. Твърди се, че собствениците на компанията са склонни да участват в приватизационната процедура само ако в нея се включи и немската Алианц. Ако някоя от двете велики сили на българския застрахователен пазар спечели наддаването за ДЗИ, това ще унищожи другата, както и конкуренцията като цяло, и ще доведе до дестабилизиране на пазара.


Представители на Юреко и Дженерали вече влязоха в ДЗИ, за да направят дю дилиджънс. Допуска се, че и резултатите от него може да са изиграли роля за удължаване на раздържавителната процедура. В застрахователните среди се знае, че държавният застраховател държи най-големия пазарен дял в общото и животозастраховането, но през миналата година е отчел сериозна загуба - около 1.2 млрд. лева. През тази година, освен че огромният пазарен дял на застрахователната компания се топи като априлски сняг, нейното ръководство очаква да приключи периода с още по-сериозна финансова загуба. Тези факти могат да разколебаят и най-сериозните купувачи и исканата от държавата цена от 35 млн. щ. долара да остане едно добро пожелание. Освен това икономическата логика подсказва, че колкото по-малко са кандидатите в едно наддаване, толкова финансовият ефект за продавача е по-малък.

Facebook logo
Бъдете с нас и във