Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЩАТНИТЕ МЪРЗЕЛИВЦИ НА ДЖЕНЕРЪЛ МОТЪРС

През лятото на 2005 г. Скот Тейлър поддържа парковете в приятното крайокеанско предградие на Балтимор Еджмиър, щата Мериленд. Той превозва пясък за възстановяване на плажа Линч пойнт парк, почиства площадките, поправя оградите и дори помага на един бойскаутски отряд да боядиса пилон за знаме. За тази работа Тейлър печели по 31 щ. долара на час плюс пълна здравна осигуровка. Издръжката и социалните придобивки на парковия работник се плащат от... Дженеръл мотърс (General Motors), щатския автомобилен гигант, който регистрира загуби от 1.3 млрд. щ. долара само за първите девет месеца на 2005 година. Четиридесет и девет годишният Тейлър е дългогодишен работник в автомобилната индустрия, но Дженеръл мотърс вече не може да му предложи работа. Фабриката в Балтимор, където той е работил през последните двайсет и една години, затваря врати през май. Но вместо да осигури на съкратените работници прилични компенсации и след това да ги отпрати, щатската компания ги включва в специални програми тип банки за работни места. Според договора си, подписан със Съюза на обединените автомобилни работници през далечната 1984 г., Дженеръл мотърс се задължава да изплаща на служителите, загубили работата си и включени в програмата, пълни дневни надници и осигуровки, въпреки че вече не работят в автомобилната индустрия. В САЩ има още около 5000 бивши работници на Дженеръл мотърс като Тейлър, които влизат в банките за работни места. Много от тях вършат подобна работа като доброволци в паркове, пожарни служби, църкви, училища. Други посещават курсове в държавни колежи, а таксите за обучението им плащат автомобилната компания и Съюзът на обединените автомобилни работници. Някои от тях се връщат в Дженеръл мотърс, когато се отворят нови работни места. Други остават в банките за безработни цял живот. Този многохиляден отбор от мързеливци струва на автомобилната компания по 750 млн. щ. долара годишно. Ситуацията не е по вкуса нито на безработните като Тейлър, нито на автомобилния гигант. В условията на жестока конкуренция в бранша, с разочароващо ниски продажби на новите модели и стабилни разходи за здравни осигуровки Дженеръл мотърс има доста финансови проблеми. Председателят на борда на директорите на компанията Ричард Уагънър прогнозира, че до 2008 г. трябва да бъдат уволнени още 25 000 работници и затворени три или четири фабрики. Но, за разлика от повечето компании, Дженеръл мотърс има фиксирани разходи за труд и те не спадат, когато някоя фабрика затвори врати. Парадоксално, но първоначално идеята при създаването на т. нар. банка за работни места е била да се осигури на работниците стимул да си вършат работата по-бързо. В началото на 80-те години на миналия век детройските автомобилни компании получават първата пазарна плесница от японските си конкуренти и Дженеръл мотърс осъзнава, че работниците могат да намират начини да увеличават производителността си само ако са сигурни в утрешния ден. Всъщност в банката се задържат временно опитни работници, преди да се отвори нова, подходяща за тях позиция в компанията. Действително, производителността на щатския гигант нараства - с 31% от 1995 г. до днес, но пък за сметка на това пазарният й дял спада от 32 на 27 процента. Дженеръл мотърс е прочута с щедрите осигурителни пакети, които предлага на своите служители. Ако един 50-годишен бивш работник в някоя от нейните фабрики реши да напусне банката за безработни, той оставя зад гърба си 12 години редовни надници (или общо 840 000 щ. долара), както и здравна осигуровка за него и неговото семейство за 15 години напред и допълнителна специална пожизнена здравна помощ за него и съпругата му. По бегли сметки общата сума, която е сложена на масата, е 1 млн. щ. долара. Какво би спечелил същият този петдесетгодишен мъж, ако реши да избере свободата, ако напусне банката и започне друга работа? През януари 2004 г. Крайслер (Chrysler) продава фабриката си за резервни части в щата Индиана. За да прокара сделката през профсъюзите Крайслер, предлага на работниците допълнителни 10 000 щ. долара годишно за всяка година стаж в компанията в замяна на разрешение да намали надниците с 10 щ. долара, както и да ореже здравните им осигуровки. Едва 200 от общо хиляда и стоте работници във фабриката на автомобилния гигант приемат сделката. Останалите решават да почакат в банката за безработни ново назначение на Крайслер. И все пак времето работи в полза на щатските автомобилни компании. С всяка изминала година част от работниците, записани в банките за работни места, достигат пенсионна възраст, част от тях умират и много малко от тях напускат доброволно, без да получат някаква крупна сума като компенсация. Времето може да излекува и кризата със здравните осигуровки в Дженеръл мотърс. В момента компанията има 181 000 работници в Северна Америка, но общо осигуровки от нея получават 1.1 млн. души. Техният брой постепенно започва да намалява и все пак товарът на Дженеръл мотърс няма да олекне още доста години. Възможно е ръководството на компанията да постигне споразумение с работниците за ограничаване на здравните помощи, както и да прекрати съществуването на банките за работни места през 2007 г., когато изтича договорът със Съюза на обединените автомобилни работници. Но битката с профсъюзите и по двата въпроса със сигурност ще бъде жестока.

Facebook logo
Бъдете с нас и във