Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ШОФЬОРИТЕ В НЕРАВНА БИТКА С ПАЯЦИТЕ И ДУПКИТЕ

Трудно ще се намери в столицата шофьор, който поне веднъж дневно да не споменава ядно кмета и всичките му роднини заради надупчените като швейцарско сирене улици. Да не говорим за проблемите с междуградските пътища, за които отговорност носят не общините, а държавата. Но за тях поне, благодарение на европейските субсидии и планираните концесии, има някаква надежда. Софийският пейзаж едва ли ще се промени скоро. При поредните промени в Закона за движение по пътищата правата на обикновения шофьор отново бяха пренебрегнати за сметка на санкциите и глобите. Откакто бе обнародван последният вариант на закона (през март 1999 г.), досега той бе ремонтиран цели шест пъти. За това време обаче депутатите не намериха за нужно да вмъкнат текст, който дава право на водачите да търсят съдебна отговорност от общините и държавата за дупките, които не само трошат колите им, но застрашават и живота им. Със сигурност това няма да се случи и при седмата поправка, подготвяна още от миналата година в парламентарната Комисия по транспорт и телекомуникации. За сметка на това се затяга режимът за плащане на глобите. Ако досега водачите, които имаха акт за нарушение, си получаваха обратно талона след месец, сега няма да могат да го вземат, докато не си платят. Според автора на тази идея, депутата от НДСВ Люцкан Далакчиев, по този начин чувствително ще се увеличи събираемостта на глобите, която в момента е под 10 на сто. От КАТ обаче отказаха да съобщят размера на санкциите, наложени на шофьорите за нарушения през 2004 година. Все още не сме обобщили данните от цялата страна и затова не можем да кажем точна цифра, оправда се говорителят на ДНСП Георги Карадобрев.В полза на катаджиите е и другата замислена промяна, според която занапред алкохолната проба с дрегер вече ще се признава като доказателство пред съда. В момента там се признават само показанията от кръвните проби за алкохол - с пълно основание, защото манипулирането на дрегера може да става с най-обикновено памуче, напоено със спирт. Тъкмо заради подобни злоупотреби от страна на служители на КАТ бе въведена кръвната проба. Сега пак ще се върнем назад, но с една малка разлика - досегашните дрегери трябва да се заменят с такива, които имат фискална памет. Естествено за сметка на данъкоплатеца. За да демонстрират все пак солидарност и към обикновените граждани, депутатите добавиха в проекта, че КАТ може да глобява стопаните на даден път (общините и държавата) с впечатляващата сума от 100 до 1000 лв., ако не поддържат настилката в нормално състояние. Това бе записано в чл. 177 на закона. И в момента той съдържа почти идентичен текст, така че не е ясно кому са нужни тези упражнения. Още повече че според отчета на КАТ службата е използвала тази възможност цели пет пъти през първата половина на 2004 г., като е издала цели пет акта на обща стойност... 550 лева. Все пак шофьорите не са съвсем безпомощни. Възможност да се търси съдебна отговорност за окаяното състояние на пътищата има - само че не в Закона за движение по пътищата, а по чл.1 от Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани. Той гласи: Държавата отговаря за вредите, причинени на граждани от незаконни актове, действия или бездействия на нейни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Ключовата дума, за която може да се хване обвинителят, е бездействие. В съдебната зала обаче ще е нужен и очевидец. Ще трябва и фактура за извършения ремонт, за да може съдът да определи размера на щетата. Но истината е, че спечелените дела по този текст се броят на пръсти. Теоретично е възможно човек да съди общината или държавата и за нанесени неимуществени вреди от дупките - например стрес от очевидно опасната ситуация на пътя. Но само теоретично. Вестник БАНКЕРЪ се опита да пресметне с колко годишно олекват джобовете на шофьорите, за да карат по раздрънканите пътища (без да се включват парите за застраховки, ремонт и текуща поддръжка), но удари на камък. Агенция Пътища обявиха, че през миналата година са прибрали около 36 млн. лв. от винетки (от април 2004 г. те бяха въведени за тежкотоварните камиони и автобусите). Очакваното число за 2005-а е над 120 млн. лева. Друг е въпросът дали правителството ще спази обещанието си и ще ги инвестира в пътищата. За последното тримесечие на 2004 г. пък оборотът на Паркинги и гаражи е бил 1.5 млн. лв., от които 500 хил. лв. са печалба. Все още обаче няма данни за цялата година. При всички положения сумата ще е над 5.5 млн. лв., тъй като през по-слабата 2003-а оборотът на предприятието беше 5.2 милиона. Логичен е въпросът къде отиват всички тези пари? Със сигурност не в пътищата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във