Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ШАРП ЗАЛАГА МИЛИАРДИ НА ТЕЧНИТЕ КРИСТАЛИ

В миналото японските производители на електроника нямаха конкуренция и принудиха американските си съперници като Зенит (Zenith) и Ар Си Ей (RCA) да търсят помощ от чуждестранни финансови партньори. Сега обаче компаниите от ранга на Сони (Sony) са принудени да преглъщат буквално нулеви печалби всяко тримесечие. По ирония на съдбата днес някои японски фирми се оплакват именно на Вашингтон, че фабриките им, произвеждащи телевизори на територията на САЩ, са жертва на дъмпинг от страна на останалите азиатски страни. Заедно с щатските фирмени сдружения те настояват да бъдат въведени нови високи вносни мита.Има обаче едно изключение в тази мрачна картина и то се нарича Шарп (Sharp) - компанията, чийто световен пазар стига 180 млрд. щ. долара годишно, е амбицирана да замени изцяло телевизорите с катодни лъчи с екрани с течен кристал.За периода от март до юни 2003 г. конкурентът Сони загуби 430 млн. щ. долара от продажбите на телевизори, след като потребителите просто спряха да купуват нейните доказано качествени модели с катодни лъчи. В същото време Шарп строи гигантски комплекс от нови фабрики, за да отговори на търсенето на екрани с течен кристал. Най-големият завод в света, за чието изграждане ще бъдат похарчени 850 млн. щ. долара, ще бъде открит през януари 2004 г. близо до древната японска столица Нара.Фабриките на Шарп, които поне в Япония ще бъдат почти напълно роботизирани, ще се конкурират със заводите, които планират да открият вечния враг - Самсунг Електроникс (Samsung Electronics), Ел Джи-Филипс (LG-Philips) и няколко тайвански компании. Както Самсунг, така и Шарп са готови да хвърлят милиарди долари за новите производствени халета за течни кристали до 2010 година.Дотогава повечето телевизори по света са с ултратънки екрани, които ще се различават от сегашните така, както се отличават цветните от черно-белите телевизори. Качеството на картината ще бъде невероятно по-добро, а размерите - най-разнообразни. Някои екрани ще могат да се поставят на ръчен часовник, а други ще надхвърлят 50 инча.Когато постъпих в Шарп през 1969 г., телевизорите тъкмо започваха да стават популярни в Япония, разказва 60-годишният президент на Шарп Кацухико Мачида и допълва: Идеята за плосък екранкойто може да бъде окачен на стената без антена, беше всеобща мечта. Но аз никога не съм вярвал, че тя ще се изпълни по време на моята кариера. Сега, когато мечтата на Мачида се превръща в реалност, светът ще има нужда от още 30 завода, за да посрещне търсенето на тези невероятни телевизори.Без съмнение телевизионните екрани претърпяват революция. Мачида и компания обаче поемат сериозен риск, тъй като тази революция може да тръгне в съвсем различна от избраната от тях посока. Бъдещите научни разработки може да се окажат съсредоточени върху плазмата, която доминира в съвременното производство на големи плоски екрани, или върху някоя друга технология. А това ще облагодетелства конкурентите на Шарп, които използват плазма - най-вече Мацушита (Matsushita) и Санио (Sanyo).През последните години Шарп е най-печеливша сред производителите на потребителски стоки в Япония и е единствената компания, която не е понесла никакви загуби през изминалото десетилетие. За финансовата година, приключила на 31 март 2003 г., нейната печалба е нараснала със 188% и възлиза на 274 млн. щ. долара при продажби на стойност 18 млрд. щ. долара. Истинският ръст обаче се очаква да настъпи през идните няколко години, ако рискованият ход с използването на течни кристали се окаже успешен.Силата ни е в осъзнаването за собствените слабости, обяснява президентът Мачида. В ерата на глобална мегаконкуренция компания като неговата може да избегне жестоката борба само ако се съсредоточи върху производството на специализирани продукти. Докато всички останали производители на потребителски стоки в Япония бълват прекалено разнообразна гама от продукти - от електрически крушки до DVD-устройства, Шарп се занимава само с няколко - мобилни телефони с вградени камери (нейно изобретение), слънчеви панели за генериране на енергия и най-вече екрани от течни кристали. Дейностите, развивани в миналото, са прехвърлени към четири гигантски завода в Китай.Шарп не само е компанията, създала технологията за използване на течни кристали. За половината от приходите си тя разчита точно на тази технология. На нейна страна е още едно предимство - качеството на картината. Телевизорите Шарп са много по-добри в сравнение с всички останали, единодушни са специалистите. Екраните с течни кристали предлагат по-широк зрителен ъгъл, по-добър контраст и по-голяма възможност за показване на бързодвижещи се обекти (като бейзболна топка например). Компанията вече предлага дори триизмерни екрани с течни кристали за мобилни телефони. Каква е тайнатапозволила на една 91-годишна компания със само четири президенти в историята на съществуването й да надскочи толкова много дългогодишните си конкуренти в Япония и в цяла Азия?Отговорът датира от началото на 70-те години на ХХ в., когато цените на първите електронни калкулатори с марката Шарп започнали да падат. По това време изследователят от компанията Томио Уада научил, че лабораториите на американската Ар Си Ей са открили вещество, което при прокарване на ток за известно време ставало прозрачно. Уада убедил шефовете си, че това вещество би могло да бъде основа за производството на плосък телевизор.В крайна сметка американците от Ар Си Ей се отказали от разработваната технология и разпуснали екипа, който направил откритието. В същото време служителите на Шарп се отдали на денонощна работа в лабораториите, която продължила месеци наред. Накрая изтощителните им усилия били възнаградени. Една вечер ученият Фумиаки Фунада, днес 56-годишен ръководител на отдела за изследвания и разработки, си тръгнал късно към дома и забравил да сложи капака на буркан, пълен със скъп течен кристал. Преди да изхвърли пробата, която смятал за увредена, той решил да прокара през нея бърз ток. За негова изненада течният кристал мигновено станал прозрачен. По онова време експертите на Шарп също били готови да се откажат от проучванията си, тъй като процесът, при който кристалите ставали прозрачни, бил прекалено бавен, за да е практичен. Случайността обаче дала мощно оръжие на Шарп за войната с другите производители на калкулатори. Апаратите с течни кристали използвали само част от енергията, необходима на конкурентните продукти, благодарение на което потребителите спестявали цели състояния от разходи за батерии. Печалбите от пазара на калкулатори осигурили на Шарп необходимите пари да продължи изследването на течните кристали.Преминаването към цветни течни кристалиизползвани при преносимите компютри, отнело още 15 години къртовски труд. Първите подобни монитори се появили на пазара през 1988 година. От този момент до 1993 г. компанията откривател се радвала на доминиращата си роля в използването на новата технология.После обаче големите печалби довели до натрупване на свръхмощности, конкурентите наводнили пазара, а цените започнали да падат. До 1997 г. азиатската криза обезценила валутите на Корея и Тайван и изведнъж в тези страни се нароили фабрики, които произвеждали и продавали течни кристали толкова евтино, че японските производители се видели принудени да се пренасочат към пазара на телефонни дисплеи. Шарп била единствената компания, която рискувала и заложила на производството на телевизори с течни кристали. Днес президентът Мачида е доволен от хазартния ход, защото докато 50% от пазара е зает от продуктите от течните кристали, само 2% от телевизорите в света са произведени по тази технология.Продажбата на телевизори обаче е доста динамичен бизнес. Тъй като до 2010 г. наземните аналогови предаватели постепенно ще бъдат извадени от употреба в целия свят, по-голямата част от осемте милиарда телевизора на Земята ще трябва да бъдат подменени и най-вероятно тяхното място ще заемат плоските екрани. В Япония например - страната, която диктува световните тенденции, 50% от телевизионния пазар вече се поделя между екраните от течни кристали и тези, изработени от плазма.

Facebook logo
Бъдете с нас и във