Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЕРИОЗНИ ИГРАЧИ ЗА ЛЕТИЩАТА В БУРГАС И ВАРНА

Осем големи международни компании проявиха интерес към конкурса за концесия на летищата във Варна и Бургас, но от Министерството на транспорта отказаха да назоват имената им. Въпреки това списъкът с кандидатите не остана тайна. Любопитна подробност е, че сред тях е германо-българският консорциум между един от големите летищни оператори в Европа - Хохтиф (Hochtief) и Албена АД (до януари 2002 г. заместник-председател на неговия съвет на директорите бе сегашният вицепремиер и министър на икономиката Лидия Шулева). В надпреварата има намерение да участва още един българо-германски консорциум - между операторa на летището във Франкфурт Фрапорт (Fraport) и БМ Стар ЕООД. Интереса си е потвърдил и консорциумът между Мохамед Абдулмошин ал Карафи - фирмата, която строи новата писта на Летище София, и Аеропорт де Пари (Aeroport de Paris). Както и италианските компании Винчи ерпорт (Vinci Airports), управляваща над 15 летища в света, и Винчи Консешънс (Vinci Concessions). Другите две обединения са на Корпорейшън Америка (Corporation America) с Американ Интернешънал Еърпорт (American International Airports) и на летищните оператори на полския град Гданск и френския Ница (Nice Cote d'Azur / Gdansk Lech Walesa airport). Самостоятелно ще участват американската фирма Дъдко груп (DUTKO Group) и операторът на аеропорта в Копенхаген (Copenhagen Airports). До 3 декември ще се разбере кой от кандидатите ще бъде допуснат до втората състезателна фаза. При всички положения конкуренцията ще е доста ожесточена, тъй като избраният концесионер ще стопанисва и двете наши морски летища. Концесионният модел бе изработен от американската консултантска компания Беъринг Поинт. Участниците в наддаването трябва да отговарят на няколко доста тежки условия - да са управлявали не по-малко от две години през последните пет поне две летища в различни държави, обслужващи над 5 млн. и над 2 млн. пътници. Освен това се изисква през последните пет години те да са реализирали инвестиционни летищни проекти на обща стойност над 100 млн. евро. С най-голяма тежест при класирането ще са предложените инвестиции. Те ще формират 40% от крайната оценка. Други 30 на сто ще се образуват от посоченото концесионно възнаграждение, което не бива да е по-ниско от 12% от приходите. Останалата част се пада на плановете за социален и екологичен ефект, оперативна дейност и поддръжка, безопасност и сигурност, организационно-управленски и търговски план.Срокът за подаване на окончателните оферти е 7 март 2005 година. Допуснатите до втората фаза компании ще внесат депозит от 300 хил. евро. Намеренията на Министерството на транспорта са при откриването на летния туристически сезон догодина морските ни летища вече да се управляват от частен инвеститор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във