Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЦЕНАРИЯТ ЗА БОЯНА ФИЛМ ВСЕ ОЩЕ СЕ ДОПИСВА

За първи път българските артисти, оператори, режисьори, художници, заедно с един продуцент и няколко киностудиа се включиха в създаването на една необичайна обща продукция - продажбата на 95% от капитала на Бояна филм. Режисьорът й, разбира се, е Агенцията за приватизация (АП). Кулминацията настъпи на 24 юни, когато АП избра за купувач на българското киностудио британския продуцент Ню Имидж. Това би трябвало да е равнозначно на последната сцена в обичайните филми, след която потичат финалните надписи. Но в тази копродукция не стана така. Напротив, в драмата Бояна филм развръзката все още предстои. Само един от главните герои - кандидат-купувачът Йилинг Студиос (останалите са Ню Имидж и Бавария филм), се оттегли преди тя да стане ясна на зрителите. Отказахме се, защото се разочаровахме от начина, по който АП проведе конкурса за раздържавяване на Бояна филм, заяви пред репортер на БАНКЕРЪ от името на изпълнителния директор на Ийлинг Студиос Шон Хинтън. Юридическият съветник на компанията Владимир Пенков. На свой ред той отбеляза, че са допуснати серия от нарушения в приватизационната процедура. Но както се прави в добрите сценарии, и в този филм е оставена вратичка, през която тръгващият си герой може да се завърне. Шон Хинтън подчерта, че ако бъде обявен нов конкурс за Бояна филм и при други условия, британците ще се завърнат на екрана. Но режисьорът - АП, все още не е решил дали ще има втора серия. А междувременно филмът досажда все повече на мнозина от зрителите. В кадър засега остават фаворитът - американската компания Ню Имидж, и другият кандидат за киноцентъра - Бавария филм. Първата крачка към разясняването на позициите логично направи временно губещият във филма - Бавария филм. На специална пресконференция в понеделник (4 юли), докато американците от Ню Имидж празнуваха националния си празник, Бавария филм и привържениците й от българската киногилдия изразиха възмущението си от избора на Агенцията за приватизация. От името на немците говори адвокатът на партньора й в България СИА Адвъртайзинг - Иво Милев. На срещата присъства и председателят на Съюза на филмовите дейци Иван Павлов, както и представители на различните киногилдии у нас - асоциациите на продуцентите, на операторите, на художниците. Посетиха я и известни кинематографисти като Георги Дюлгеров и Георги Мишев. Иво Милев обясни, че до края на седмицата немската компания ще внесе жалба в съда. Мотивите, с които ще оспорва решението за избор на купувач на Бояна филм, са същите, с които Йилинг Студиос се отказа от участие в състезанието. Милев обясни, че немският кандидат-купувач не одобрява факта, че решението на раздържавителното ведомство е забавено с четири месеца и е било обявено точно в деня преди изборите. Според него налице е и явен конфликт на интереси. Един от вече бившите адвокати на Ню Имидж Владимир Рангелов е съпруг на също вече бившия заместник изпълнителен директор на Агенцията за приватизация Лилия Андонова. Рангелов е работил в адвокатската кантора Камбуров и партнерс, която обслужва Ню Имидж. Милев обърна внимание и на факта, че докладът на специално съставената експертна комисия, която трябваше да оцени кандидатите, не бе огласен публично. Впрочем самите участници в процедурата също не узнаха какво пише в него. Офертите се оценяваха по цена, по размер на инвестициите (50 т.) и според бизнес плана на кандидата (50 точки).Впрочем Бавария филм до последно се надяваше, че сценарият, в който тя за зло или добро играе една от главните роли, може да се промени до края на седмицата. Немците поискаха Агенцията за приватизация да преразгледа решението си. Това обаче може да се случи само ако надзорният съвет на АП не одобри решението или ако процедурата бъде прекратена. Иначе промяната на резултата минава през Върховния административен съд. Ню Имидж също не закъсня да се настани в лагера на добрите. Един от адвокатите на компанията Иван Тодоров изигра добре поддържащата си роля. Според него мотивите в жалбата на Бавария филм са твърде несъстоятелни и няма как да спечелят магистратите. Самият директор на Ню Имидж България Дейвид Варод дойде в Гранд Хотел София, за да подкрепи доброто представяне на американската компания. Той я похвали обилно. Ню Имидж е похарчила у нас 200 млн. долара за около седем години. През това време е снимала 45 продукции в България, отбеляза Варод. Последният филм, който компанията е заснела у нас - Черната далия, е с бюджет от 50-60 млн. долара. От тях около 12.5-15 млн. лв. са изразходвани в България. Варод не пропусна да се похвали и че 70% от филмовите дейци у нас работят за него. Затова никак не е чудно, че в залата за пресконференции се бяха наредили небезизвестният актьор Николай Сотиров, режисьорът Иван Ничев, както и операторът Емил Топузов. Сотиров сподели, че очаква хонорарите на българските актьори, които се снимат във филми на Ню Имидж (а за седемте години те са около 160), да се изравнят в близко бъдеще с тези на американските им колеги. Достатъчно добър стимул за публична подкрепа. Обещания за блестящо бъдеще на Бояна филм също не липсваха. Американците имат намерение да изградят 20 хил. кв. м студийни площи. Още през 2005 г. ще бъдат готови 7 хил. кв. м от тях. В момента студията на Бояна филм заемат 2 хил. кв. метра. Компанията смята да произведе в киноцентъра продукция за 100 млн. долара през тази година, а през следващата - за 150 млн. долара. Тя възнамерява да инвестира 30 млн. лв., като 6 млн. лв. са предвидени за първата година. Ню Имидж пое ангажимента всяка година в студиата на Бояна филм да се снимат по две чисто български продукции. Също така американците трябва да продуцират поне 50% от българските филми, на част от които базата на киностудиото ще се предоставя на екипите им по себестойност. Освен това ще бъде купено ново оборудване, което ще даде възможност да се правят услуги и на европейски и български филмови продукции, обещаха от Ню Имидж. Целта на фирмата е да привлече у нас компании като Юнивърсъл, Туенти Сенчъри Фокс и други. Известният режисьор Георги Дюлгеров обяви, че според него офертата на американската компания е издържана само формално и обявените инвестиции за декори и техника вече са налични, а не предстоящи. За да стане още по-объркан сюжетът на драмата Бояна филм, сценарият съдържа и опити за преговори между съперниците за съвместни действия за развитието на българското киностудио. Според Бавария филм обаче те все още продължават, а според представителите на Ню Имидж нищо не се получило. Единственият проблем на сагата с киноцентъра всъщност е, че с финалните надписи ще стане ясно и каква ще бъде съдбата на българската киноиндустрия. И ако режисьорът на продукцията вземе грешното решение, актьорът Николай Сотиров ще сънува още дълго време как български филм е номиниран за Оскар в категорията Най-добър чуждестранен филм. Той сподели, че това е неговата мечта и вижда ясно ролята на Ню Имидж в нейното осъществяване. А за тези, които са изпуснали началото на филма, е редно да представим главните герои:Ню Имидж е създадено през 1992 г. в САЩ, а през 1998 г. започва да снима и в България. До този момент то е създало у нас 45 продукции. Досега обаче компанията не е управлявала киностудио, като изключим опита й в това отношение в някои временни студия в Южна Африка. Тя нашумя през лятото на миналата година с това, че организира протести, за да бъде освободена от плащането на ДДС. Впрочем у нас Ню Имидж не плаща никакви данъци. Бавария Филм притежава киностудии и има опит в управлението им. Дружеството все още е държавно и произвежда преди всичко сериали и поредици за немската публика.Ийлинг Студиос предоставя филмопроизводствени услуги, но нейните собственици са три продуцентски компании. Британското дружество е създадено през 1902 г. и е най-старото филмово студио в света.

Facebook logo
Бъдете с нас и във