Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

САМСУНГ ПО СТЪПКИТЕ НА СОНИ

Неподражаемата фабрика за идеи, създадена от Акио Морита преди шейсет години, компанията, дала на света транзисторното радио, уокмена и телевизионния кинескоп Тринитрон, е на път фатално да загуби водещите си позиции. През 1997 г., когато Сони (Sony) бе водещата японска компания за електроника, никой не обръщаше особено внимание на южнокорейския производител на телевизори Самсунг (Samsung). Тогава той водеше борба на живот и смърт за оцеляване в условията на разразилата се азиатска валутна криза. Осем години по-късно същата тази компания Самсунг вече има двойно по-голяма пазарна капитализация от Сони. Нещо повече, тя далеч не е единственият сериозен конкурент на легендарната японска компания. Епъл (Apple) вече доминира на пазара за преносими музикални устройства. Компаниите от Силиконовата долина изместват японския лидер от производството на дигитални дреболии като миниорганайзери и дигитални видеокамери. Кодак (Kodak) и Канон (Canon) правят сериозен опит да я изпреварят в сегмента за дигитални фотоапарати, а това е продуктова категория, която всъщност е измислена от японската фирма. Днес Самсунг е на път да заеме мястото на Сони на световните пазари и в сърцата на потребителите като компания, която може да се похвали едновременно с широк набор от продукти и с атрактивността на висококласна марка. Бързата смяна на любимците на съдбата в света на потребителската електроника само доказва колко е жестока конкуренцията на този непостоянен пазар. Самодоволството на водеща марка и прекомерното залагане на вечната популярност на няколко продукта-бестселъри довеждат до 75-процентен спад в акциите на Сони от 2000 г. досега. Днес наблюдателите наричат Самсунг новото Сони. Корейската компания може да се похвали с ясна корпоративна структура. Повече от една четвърт от 88-хилядния й персонал по цял свят се занимават с проучвания и създаване на изобретения. През последните три години лошите резултати на електронното подразделение на Сони дърпа надолу общите печалби на компанията. През 2004 г. японската компания очаква печалби от 1 млрд. щ. долара от общите приходи на стойност 69 млрд. долара. Самсунг на свой ред завършва годината с 10 млрд. долара печалба от продажби за 56 млрд. долара. Добрите финансови резултати позволяват на корейската фирма да инвестира милиарди в изследователска работа и да поддържа 15 лабораторийни комплекса по цял свят. Самсунг има висок потенциал да произвежда електронни компоненти от рода на чипове и дисплей-панели. Тази инвестиция позволява на компанията да намалява драстично производствените разходи за телевизорите с плоски екрани, DVD-устройствата и мобилните телефони. А ефективното и евтино производство на плоски екрани е жизненоважно в един пазар, където свръхпредлагането води до спад в цените с една трета само за половин година. Ниските цени, стилният дизайн и високите технологии пък са от определящо значение на пазара на DVD-устройства, където от само седем през 2003 г. броят на производителите вече е скочил на двайсет. Самсунг се наложи така категорично като лидер на пазара на плоски екрани, че през 2004 г. Сони се принуди да преглътне гордостта си и да започне с конкурента си съвместно строителство на огромна фабрика в Корея. Ръководителите и на двете компании твърдят, че новото предприятие ще им помогне да намалят пазарния риск от крехкия баланс в цените на екраните с течни кристали. Действително Сони твърде дълго лежа на лаврите от революционната в близкото минало технология на кинескопа Тринитрон и се принуди да плати цената за това. Традиционно по-високите цени на продуктите на японската компания, които са естествен резултат от нейните елитни позиции на пазара, я направиха неконкурентоспособна редом с нарастващия брой масови производители, които предлагат едновременно големи количества и ниски цени. В нишата на мобилните телефони Самсунг също навлиза агресивно и със самочувствие. Успехът на корейските телефони, отличаващи се с ясен дисплей и силни компютърни предимства, позволява на компанията да си постави амбициозната задача да продаде 100 млн. телефона през 2005 г. - с 16% повече, отколкото през 2004-а. Подобен ръст в продажбите би извел корейската компания съвсем близо до втория по големина производител на мобилни телефони в света Моторола (Motorola), който успя да реализира продажби от 104.1 млн. телефона през миналата година. Мобилните телефони се превръщат в основен бизнес за Самсунг, а Сони се държи встрани от този пазар. Но рискува да загуби позициите си в сегмента за дигитални камери, застрашени от все по-силните и все по-качествени вградени камери в мобилните телефони. И все пак, въпреки спада в популярността на японската марка в родината й и в много страни по света, Сони остава предпочитана компания за американските потребители, които очакват появата на поредния й революционно нов продукт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във