Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

САМОУБИЙСТВОТО НА МОНОПОЛИСТИТЕ

Притежаването на монопол подтиква към икономическо самоубийство. Не вярвате ли? Ами вгледайте се в поведението и съдбата на българските монополисти и ще се убедите. Това пощи, железници, топлофикации всеки сезон живеят като за последно. И вдигат цените на съмнителните си и като уникалност, и като качество услуги с възторга на отчаян пияница. В миналия си брой на тази страница БАНКЕРЪ писа за топлофикациите.От понеделник, 12 август, изпращането на стандартно писъмце по пощата вече ще струва вместо 25 - 36 стотинки. Поскъпването е със скромните 44 процента. За любителите на сантиментални спомени ще припомним, че преди двайсетина години плик с щампована на него марка струваше 2 стотинки. Последното десетилетие на миналия век започна с цена на стандартната пощенска услуга 5 стотинки за обикновено писмо. И тогава, и сега българските пощи са монополист при този вид пратки. За тогава не се знае, но сега от компанията твърдят, че и след увеличението Български пощи пак щели да работят на загуба. Разходите за приемането, обработката и изпращането на едно писмо били 42 стотинки. Сиреч, новата цена е с 8 ст. под себестойността.Как калкулират себестойност и цени българските предприятия с монополно положение е велика тайна. А и не това е важното. За изминалото десетилетие, през което цените на пощенските услуги се вдигнаха седем пъти, обемът на работа на предприятието спадна дори повече. И това няма как да не се отрази на финансовото му състояние. Ако работеше в нормална пазарна среда, компанията или щеше да фалира, или да се напъне да измисли нови начини за печалба, нови услуги, нов подход към клиентите си. Е, монополистът предложи перманентно вдигане на цените на услугите си и една иновация за която се сещаме - експресната поща Булпост. И ако не беше записаното в закона задължение на частните фирми, предлагащи алтернативни услуги, да определят цени поне пет пъти по-високи от тези на Български пощи, отдавна да няма клиенти.Възраженията са стандартни - държавната фирма изпълнява социални функции, само чрез нея пратките достигат до отдалечените кътчета на страната. Е, страната е като една човешка длан, бе казал поетът, но какво от това. И за бързината на доставките на монополиста не си струва да се пише - за нея от години има прекрасни анекдоти. Лошото на монопола е не само че спъва развитието на бизнеса, като възпитава леност. Лошото е, че при неразвити алтернативи проявява склонност към самоубийство. Как мислите, дали ще се увеличат клиентите на Български пощи след поредното увеличение? По-скоро ще стане обратното. Така и приходите ще си останат поне на същото равнище като преди увеличението. А пък от прехвалените социални функции ще остане само названието - тия, дето разчитат само на пощите, може да се окажат без нужните стотинки. И социалните пощи автоматично стават ненужни.Оттук до неизбежния печалния край има само стъпка и малко време.

Facebook logo
Бъдете с нас и във