Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

САМ УОЛТЪН И НЕГОВОТО ЧУДОВИЩЕ

За пръв път в историята на веригата хипермаркети Уол-Март шест смели работнички се обърнаха към съда с иск за достойно заплащане. В централата на фирмата протестът им отекна като залпа на Аврора. Веригата е на първо място в света по продажби на дребно. Даже гиганти като Дженеръл мотърс или Дженеръл илектрик не могат да се сравняват с оборота й от 265 млрд. долара годишно. Нещо повече: според експерти 12 на сто от американския икономически растеж през периода 1996-2000 г. се дължат на ниските цени, поддържани от Уол-Март. Неслучайно борсовата стойност на веригата е седем пъти по-висока от тази на френската Карфур. Междувременно шефовете на Уол-Март възнамеряват през следващите десет години да увеличат персонала с още 80 хил. души. Експанзията е особено силна в Западна Европа, където американците вече изкупиха германските вериги Верткауф и Интершпар, както и британската Ей Си Ди Ей.Ненаситният апетит на Уол-Март е пословичен и в САЩ. Там наричат фирмата Бентънвилското чудовище. Бентънвил е малко градче в щата Арканзас, където се намира централата й. А иначе тя е основана през 1962 г. в град Роджърс, щата Арканзас. Същата година възникват Уулуърт, Кмарт и други големи търговски вериги, чиято стратегия се основава на ниските цени. По онова време 44-годишният Сам Уолтън, основателят на Уол-Март, е собственик на 15 магазина в Арканзас, Мисури и Оклахома. През целия си живот той се придържа към протестантските догми за скромността, трудолюбието и пестеливостта. Личното му битие е едва ли не спартанско - никога не си позволява луксозни резиденции или скъпи коли. Ето защо през 1985 г. цяла Америка е изненадана, когато списание Форбс обявява, че практически анонимният дотогава Сам Уолтън е сред най-богатите хора в страната. В наши дни, четири десетилетия след основаването й, Уол-Март притежава 5000 магазина, от които 1300 са извън САЩ. Много от тях са с площ над 20 хил. кв. метра. В претенциите си, че не просто търгува, а изпълнява християнска нравствена мисия, фирмата не продава еротични издания и противозачатъчни средства. Щандовете са пълни с християнска книжнина, която дава на клиентите градивни образци. В първите години от съществуването на веригата Сам Уолтън дава обет, че хипермаркетите няма да работят в неделя - за да не отклоняват хората от църковните служби. Пак тогава не се продава и алкохол - защото Уолтън не желае да е съучастник в пиянския грях. Днес обаче магазините не само предлагат всякакви спиртни напитки, но скоро ще заработят и 168 часа в седмицата. Като капак на всичко Уол-Март е най-големият продавач на оръжия в САЩ. Единственото, което остава непроменено, са ниските цени. Как Чудовището постига това? Най-напред като намалява постоянно заплатите на персонала, състоящ се предимно от жени. Пенсионните и социалните осигуровки са също непознати в империята Уол-Март. Забранено е членството в профсъюзи. Най-малкото нарушение води до незабавно уволнение. Всичко това никак не пречи на директорите да твърдят, че хипермаркетите са всъщност предприятие-семейство. Според фирмения жаргон безмилостно експлоатираният персонал не се състои от работници и служители, а от сдружени членове.Разкрасявайки нравствения си имидж, Чудовището подпомага благотворителни организации, финансира спортни състезания, защитава околната среда, отпуска стипендии на хора в зряла възраст, които се стремят към по-висок образователен ценз. В началото на работната смяна персоналът пее в хор химна на Уол-Март. И това е само един от похватите, с които фирмата се опитва да внуши на наемниците си възвишената мисия на империята. На церемонията през март 1992 г., на която президентът Джордж Буш-старши го окичва с Медала на Свободата, Уолтън заявява: Ние се трудим задружно - това е нашата тайна. И благодарение на нас животът на хората става все по-евтин. Но ние не се грижим само за Америка. Ние искаме да покажем на целия свят как да пести и да дарява на всички един по-добър утрешен ден. Гордеем се с това, макар и да си даваме сметка, че нашето дело тепърва започва.Щат, не щат, наемниците на Уол-Март са принудени да приемат тази си задружна мисия. Жителите на много американски градове обаче не споделят идеалите на Сам Уолт. Появата на негови нови магазини често предизвиква бурни протести. В книгата си Как Уол-Март унищожава Америка (и света) журналистът Бил Куин разкрива начина, по който Чудовището принуждава дребните търговци от всякакви браншове да удрят кепенците на магазините си. Всяко ново работно място в хипермаркетите означава ликвидация на две вече съществуващи. През периода 1983-1995 г. Уол-Март разорява 50% от магазините за облекла, 29% от магазините за обувки и 30% от железариите в щата Айова. Така е и в другите райони на САЩ.Негодуват срещу Уол-Март и неговите американски доставчици, които са около 21 хиляди. Тяхното положение също се влошава непрекъснато - заради вноса от азиатските държави. Днес 10 на сто от целия китайски износ за САЩ е предназначен за Уол-Март. За да се противопоставят на азиатската конкуренция, много американски доставчици са принудени да продават стоките си на Чудовището на невероятно ниски цени. Във фирмените магазини на Ливайс например чифт дънки се продава за 30 долара, докато в Уол-Март същият артикул струва 20 долара.Смята се, че традиционните предимства на веригата са високата й техническа съоръженост, отличното разузнаване и прогнозиране. Някои дори твърдят, че възможностите на Уол-Март в тази насока са сравними с тези на Департамента по отбраната. Именно, именно - иронизират други. - Щом трябва да се съсипе животът на хиляди хора, Чудовището наистина го прави не по-лошо от бомбардировките на Пентагона.Винаги ниски цени. Винаги. Този лозунг украсява билбордовете по цялата територия на САЩ от Финикс до Аризона. Зад него се крият множество нарушения, които аналитиците на пазара може би скоро ще изкарат на бял свят. Само че Уол Март изобщо не се притеснява и не възнамерява да ограничи откриването на нови магазини. Макар и типичен американски консерватор, Сам Уолтън винаги е поддържал отлични отношения с всички обитатели на Белия дом. Лобито на компанията във Вашингтон и сега е изключително ефективно. Сам Уолтън умира през 1992 година. Щафетата обаче бе подета от потомците му, сред които особено място заема Роб Уолтън. Той се придържа към традиционната стратегия на фирмата с упоритостта и протестантската нравственост на своя родител.

Facebook logo
Бъдете с нас и във