Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

С ПОПРАВКИ В ЗАКОН ЩЕ КЪРПЯТ БАЛКАН

Софийският градски съд (СГС) допусна през седмицата кредиторите на авиокомпания Балкан да се запознаят с оздравителния план на дружеството. Самото му обсъждане ще стане на насроченото на 20 май общо събрание. За да бъде утвърден от магистратите, планът трябва да се приеме с гласовете на кредиторите, които държат над половината от признатите вземания от превозвача. В оздравителната програма, внесена от синдиците Христо Моллов и Олга Миленкова в СГС на 27 март 2002 г., първоначално бе записано, че сумата на признатите вземания е нараснала почти двойно - от 165 млн. на 291.538 млн. лева. Това предизвика доста съмнения и министърът на транспорта Пламен Петров възложи проверка на данните. Междувременно от Балкан съобщиха, че е допусната техническа грешка и общата сума на вземанията е някъде около 200 млн. лева. Съдия Костадинка Недкова е уведомена за обърканите числа и се е съгласила с корекцията им. В оздравителната програма се предлага превозвачът да се управлява от надзорен и управителен съвет, като в тях бъдат включени представители на кредиторите. За да стане това обаче, е необходимо да се промени Търговският закон в частта му за несъстоятелността. Ако в него се впишат текстове, които позволяват на кредиторите трансформирането на вземанията им в капитал, делът на Зееви холдинг в Балкан ще бъде намален значително, а държавата може да придобие над 50%, са пресметнали синдиците. В противен случай, предупредиха те, мажоритарен собственик на авиокомпанията след оздравяването й пак ще си остане Гад Зееви.По думите на Христо Моллов законопроектът за изменение и допълнение на Търговския закон вече се подготвя от Министерството на икономиката и Министерството на транспорта и съобщенията. Очакванията са до края на април той да влезе в пленарната зала. Действието на новите текстове за трансформирането на вземанията на кредиторите в дялов капитал ще е съвсем краткотрайно, отбелязват експерти. Времето трябва да стигне за решаването на казуса Зееви, но не и за подготовката и извършването на подобна операция и при други дружества в процедура на несъстоятелност.Впрочем нормативни промени, предназначени за решаване на проблемите на конкретно дружество, не са прецедент у нас. Такива бяха направени в приватизационния закон още през 1999 г. при първия опит за продажба на БТК. Същата година бе гласуван и специален закон за Булгаргаз, с който бяха отписани 370 млн. лв. дълг към бюджета.Ако Балкан успее да прескочи летвата оздравителен план, най-чистата схема за привличане на инвестиции е съвместно опериране с друга авиокомпания, смятат синдиците. По европейските дестинации това е напълно възможно например с италианската авиокомпания Еър Уан. Италианците са склонни на този вариант, но засега не проявяват интерес към придобиването на собственост в националния ни превозвач, потвърди Христо Моллов.

Facebook logo
Бъдете с нас и във