Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

С ЧАСТНИ ЛЕТИЩА - ДОГОДИНА

Намеренията на кабинета са най-късно до края на март следващата година да бъде избран концесионер за летищата във Варна и Бургас. Това стана ясно по време на провелия се в София икономически форум за Югоизточна Европа. Надяваме се първите туристи, които ще посетят българското Черноморие следващото лято, да кацнат на частни летища, заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията Никола Янков. Той припомни, че предквалификационните предложения за концесионирането на двата морски аеропорта, ще се приемат до 12 ноември. Намеренията на правителството са до края на мандата му да прехвърли в частни ръце управлението на всички 23 пристанища в страната. До седмица-две се очаква да бъдат одобрени проектите за концесионирането на пристаните във Варна, Бургас и Русе. Другите основни цели в сектора са приватизацията на националният авиопревозвач България Ер, Български морски флот и параходство Българско речно плаване. Стратегиите за раздържавяването им обаче все още не са одобрени от Народното събрание. През следващите три години в развитието на транспортната инфраструктура ще бъдат инвестирани над 1.5 млрд. евро. В тези сметки влизат строителството на втория мост на р. Дунав, електрификацията и реконструкцията на жп линията София - Свиленград, изграждането на нов терминал и писта на летище София, разширението на пристанище Бургас, дострояването на магистралите и други. Транспортният сектор образува около 7.5% от брутния вътрешен продукт, но преките чуждестранни инвестиции в него през последните десет години са твърде скромни - едва 0.4% от общия размер на вложенията в страната. По време на форума министрите на транспорта на Сърбия и Черна гора, Македония, Босна и Херцеговина, Гърция, Словения и Албания се обединиха около идеята, че за развитието на общите инфраструктурни проекти в региона е необходимо да се следва една обща инвестиционна политика. В този смисъл гръцкият министър Михалис Ляпис предложи всяка една от държавите в Югоизточна Европа да отделя около 1.5-2% от брутния си вътрешен продукт за развитие на инфраструктурата. Напълно подкрепям тази идея. В момента ние реално сме близо до тези нива, бе позицията на Николай Василев. По неговите думи това се равнява на около 800 млн. лв. годишно, които с помощта на частния сектор лесно ще бъдат събрани.

Facebook logo
Бъдете с нас и във