Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РВД ДОЧАКА НОВАТА НАВИГАЦИОННА СИСТЕМА

Представители на Международната организация за гражданска авиация ИКАО, Европейската агенция за безопасност на въздухоплаването Евроконтрол и шефове на гражданските въздухоплавателни власти на съседните на България страни присъстваха на официалното откриване на новия център за управление на полетите на Ръководство въздушно движение (РВД). На церемонията дойде и вицепремиерът и транспортен министър Николай Василев. Въпреки че системата, инсталирана от италианската фирма Аления Маркони Системс, вече е пусната в експлоатация, работата по този проект все още не е приключила. До края на октомври главният изпълнител трябва да инсталира и екстрите на новата навигационна техника САТКАС (SATCAS). Изпълнени са 80% от проекта, остава да се внедрят допълнителните функции на съоръжението, предвидени в договора. Днешният ден е много важен, тъй като България вече има една от най-добрите системи за управление на полетите в Европа, подчерта Николай Василев. Той уточни, че цената по договора, подписан през юли 2000 г. с Аления Маркони, ще бъде увеличена с 1.1 млн. евро и ще стане 30.7 млн. евро. Допълнителните средства са за осъвременяване на софтуера и техниката, тъй като част от тях отговарят на международните изисквания отпреди пет години, когато е изготвен проектът. По думите на шефа на държавното предприятие Цветан Дилов финансовата корекция не е несъществена. Това е вторият опит да бъде пуснат в действие новият навигационен център. По график той трябваше да бъде готов в края на 2003 г., но спор за пари забави изпълнението му. Новата техника беше инсталирана едва през март 2004-а, но след стандартните тестове българските експертите отбелязаха над 150 пропуска, които трябваше да бъдат отстранени. Последните изпитания, които приключиха на 17 януари тази година, се оказаха успешни. За разлика от досега използваната система, новата е изцяло автоматизирана и отговаря на всички международни и европейски въздухоплавателни стандарти. Техниката ще може да предупреждава до 30 минути предварително за евентуални опасности от катастрофи, при отклонение на самолет от маршрута му или за рисково приближаване към земята. Системата може да обработва едновременно информация от 16 радиолокационни станции. Предвижда се през 2006 г. новият Единен център за управление на въздушното движение да обедини съществуващите районни центрове за обслужване на въздушното движение в София и Варна, уточниха от транспортното министерство. При откриването на център бе съобщено, че през 2004 г. транзитният трафик над страната ни се е увеличил - с около 10%, а на излитащите и кацащите самолети - с около 34 на сто. Въпреки това обаче приходите на РВД от преминаващите над страната ни машини не са се увеличили, уточни шефът на предприятието Цветан Дилов. Причината е, че е скъсена дължината на транзитните коридори над България с около 10 на сто - от 302 на 270 километра. По неофициални данни годишните приходи на предприятието са около 80 млн. евро. Амбициите на транспортното ведомство са да ги увеличи с около 50 млн., но това ще стане само ако българското РВД поеме трафика на самолети в региона след влизането в сила на европейската спогодба за единно европейско небе. Тя предвижда управлението на въздушния трафик над Стария континент да се поеме от пет или най-много седем РВД-та, но точният им брой още не е определен. Най-големите конкуренти на българското РВД са италианското, румънското и гръцкото Ръководство въздушно движение. Първите две са оборудвани с техниката на Аления Маркони Системс, а това на южната ни съседка е изградено от най-големия конкурент на италианците - немската Талес. Засега обаче не е ясно коя от трите страни ще спечели от тази спогодба. Като безспорен фаворит се спряга центърът в италианския град Бриндизи. За България щяло да остане управлението на трафика под шест хиляди метра, което е около 15% от всички полети. Засега това са само слухове. Ако обаче всичко се окаже истина, приходите на РВД вместо да се увеличат, ще намалеят с около 50 млн. евро годишно, тъй като таксите за прелитане над региона ще отиват при италианците. В такъв случай цялата инвестиция за изграждането на новия център ще се окаже напълно безсмислена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във