Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РИБА, РИБА... АМА ЦАЦА

Проектът за модернизация на пристанище Бургас спокойно може да се впише в сценария на известния в миналото български филм Кит. Най-общо сюжетът бе следният: наш риболовен кораб улавя в Черно море една цаца. В старанието си да отчетат изпълнение на предварително зададения план всеки от началниците по веригата съобщава на по-високостоящия, че уловът е по-богат от действителния. Така накрая в София пристига новината, че рибарите са хванали кит в Черно море. Предстоящите избори и забавянето на модернизацията на бургаския порт поставиха жълтите управници в доста сходна ситуация. На 13 юни бе оповестено, че е завършил строежът на Терминал 2А от проекта. А на официалното откриване премиерът Симеон Сакскобургготски заяви: Модернизирането и разширяването на пристанище Бургас ще го превърне в част от общоевропейския Транспортен коридор № 8. С този терминал Бургас вече има едно модерно пристанище със съвременна техника и много възможности. Той ще допринесе за усилване на връзките между Централна Европа и Средна Азия.Още повече се изхвърли транспортният министър Николай Василев, който публично обяви начинанието за най-големия строителен и инвестиционен проект в страната и отсече, че пристанище Бургас и досега е най-голямото българско пристанище и че то е по-голямо от всички български пристанища, взети заедно. Всъщност модернизацията на порта се финансира чрез заем, отпуснат от Японската банка за международно сътрудничество (JBIC) в размер на 14.312 млрд. японски йени (около 212 млн. лева). Останалите средства от 4.77 млрд. йени (70.8 млн. лв.) трябва да плати бюджетът. Тоест, и без да се напъва много човек, ще се сети за поне два далеч по-големи инвестиционни проекта - реконструкцията и модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград (349 млн. евро) и градежът на новото софийско летище (212 млн. евро). По-същественото е обаче, че и премиерът, и заместникът му пропуснаха да уточнят, че през тази пролет трябваше да е готов целият порт - с терминал, вълнолом и удълбочен подходен канал. Само че сроковете не бяха спазени и вече се говори за завършването на модернизацията чак през 2007 година. Причината за това се оказаха неточните и непълни геоложки изследвания. Никой от специалистите не бил забелязал, че във входния канал на пристана са заровени... огромни количества боеприпаси от Първата световна война. Изпълнителите на проекта - японският консорциум Пента Оушън/ Митцубиши Джей Ви (Penta Ocean / Mitsubichi JV) и австрийският ВАБ - Ва Тех (VAB - Va tech), изчислиха, че отстраняването им ще оскъпи реконструкцията с нови 30-35 млн. евро.Но и досега не е ясно откъде ще бъдат намерени недостигащите пари. В средата на 2004-а Сметната палата установи, че за финансовото участие в проектите за пристанище Бургас и пристанище Лом в бюджета на транспортното министерство за миналата година са заделени 13.1 млн. лв., а за 2005-а - само 4.2 млн. лева. В одитния доклад бе констатирано и че част от лихвите по японския заем са погасени със средства, предвидени за Реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив - Свиленград.Всичко това не попречи на управляващите един през друг да се хвалят с новия терминал, струващ 87 млн. щ. долара (строително-монтажни и драгажни работи на стойност 61 млн. щ. долара, както и доставка и монтаж на претоварно оборудване за 26 млн. долара). Както и да забравят, че от новото съоръжение няма да има особено голяма полза. Поне до разширяването на подходния канал на пристанище Бургас, който ще позволи товаро-разтоварването на кораби с много по-голям тонаж. Ама кой ли мисли за такива дреболии преди изборите. Важното е да се хвърли голямата стръв на електората, а дали ще се хване кит или цаца - времето ще покаже.

Facebook logo
Бъдете с нас и във