Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РЕКЛАМНИТЕ ОГРАДИ ЗА АЛКОХОЛА ПОДДАДОХА

Неписаният, но много почитан български наръчник Практически похвати за заобикаляне и неспазване на законите е на път да се обогати с още една страница. Въпреки че забраната за реклама на високоградусов алкохол действа едва от няколко дни (промените в Закона за здравето, ограничаващи рекламата на спиртни напитки и пушенето на обществени места е в сила от 1 януари), производителите на алкохол вече показаха, че по празниците доста са мислили как да прескочат забраната за показване на бутилки с водка, уиски и ракия, както и самото им пиене. И май са го измислили. Още в първия работен ден на годината в центъра на София се появиха билбордове, рекламиращи... водка. Под изобразената бутилка обаче пише вода. В регионалния печат също се появиха съобщение за такава реклама в центъра на няколко областни града. Пак в първите часове на новата година една от солидните алкохолни компании, произвеждащи както твърдо гориво, така и вино, изтри думата ракия от телевизионния си клип, но забрави бутилката с нея във финалните кадри сред шишета с бяло и червено вино. През пролетта на миналата година Народното събрание прие промени в Закона за здравето, с които от началото на годината забрани пряката реклама на алкохол и цигари. На електронните медии бе разрешено да излъчват клипове вечер след 22 часа - без да показват продукта, а само марката и името на производителя. Регистрирането на първите няколко случая, в които алкохолни фирми се опитват да се освободят от стягащите ги рекламни ограничения, и то само дни след влизането на забраната, показва, че тяхната игра на котка и мишка с държавата започва. Историята сочи, че успехът в тази игра зависи не толкова от това, кой е прав и кой крив, а кой е по-хитър и изобретателен. Качества, с които през последните години администрацията трудно може да се похвали. Задачата й става още по-трудна и защото част от ограниченията в закона са облечени в неясни форми и фрази, което без съмнение ще направи прегрешенията по-трудни за доказване и санкциониране. През пролетта, когато измененията в Закона за здравето бяха обсъждани и приемани, депутатите от медийната комисия предупредиха колегите си, че в българския правен мир все още няма тълкуване що е пряка и що е непряка реклама, тъй като го няма и самия закон за рекламната дейност. Те неколкократно повтаряха и че абсолютната забрана е също толкова вредна, колкото и пълната слободия, защото ще изкара на повърхността ментетата, които потребителят няма да различава в морето от надписи и марки. В крайна сметка депутатите от парламентарната здравна комисия прокараха законопроекта в най-рестриктивния му вид.От Съвета за електронни медии потвърдиха, че следят дали телевизиите и радиата спазват новите разпоредби в Закона за здравето, като все още не са обработили данните. Ако се установят нарушения, глобата за първо ще е 5 хил. лв. - поясни членът на съвета Мария Стефанова. - При повторно провинение санкцията става двойна. Стефанова каза още, че съветът ще се обърне към електронните медии с декларация, приканваща ги да спазват новите изисквания. С влизането си в сила Законът за здравето даде и дефиниция що е пряка и що е непряка реклама, с която фирмите трябва да се съобразяват - допълни тя. - Моето мнение е, че тя трябваше да се направи не в здравния закон, а в Закона за радио и телевизия. Сега съветът ще трябва да налага санкции заради здравния закон, но по реда на медийния. В него ограничението за излъчване на реклама например е от 23 часа до шест сутринта. В закона за здравето ограниченията са от 22 часа, но не се уточнява докога. Стефанова съобщи още, че през следващата седмица надзорът ще има среща с представители на най-голямата асоциация на частните радиа и телевизии в страната АБРО, на която ще бъде обсъдена новата рекламна ситуация.Очевидно е, че ако администрацията все пак изпусне нещата от контрол и позволи на по -безстрашните фирми да си разиграват коня за сметка на по-законобоязливите, камъните ще се затъркалят в няколко посоки. Ще има спорове в Комисията за защита на конкуренцията, почти сигурно и във Върховния административен съд. И най-важното - ще тръгне и лавина от трикове и номерца, с които прозводителите ще прескачат законовите ограничения. Друго не би могло да се очаква, тъй като част от алкохолните босове и сега не се славят като убедени почитатели както на писаните, така и на етичните норми. Достатъчно е да се припомни как през миналата част от тях насочиха маркетинговите си послания директно към непълнолетните - включително и като асоциираха пиенето на водка с пушене на марихуана, доста модно явление през последните години. Екипът на агенцията има задача да измисли как да заобиколи ограниченията в Закона за здравето от клиент, който произвежда алкохол - поясни за БАНКЕРЪ директор на отдел Работа с клиенти във водеща рекламна агенция. - Още не сме готови с предложение, за което да сме сигурни, че няма да попадне под ударите на закона, но имаме няколко идеи. Според мен най-късно до края на зимата пазарът ще изработи механизъм, чрез който ще се справи със забраната, тъй като тя не е от полза за никого.Принудени сме да измислим как да заобиколим ограниченията, след като вече се вижда, че колегите го правят - коментира маркетингов директор в алкохолна компания. - Засега обаче не мога да коментирам проблема по-подробно, защото все още не ни е съвсем ясно какво точно се разрешава и какво не. Чакаме становище от юридическа кантора и от рекламни консултанти, след което ще обсъдим нещата допълнително.Няма съмнение, че за всички, които по някакъв начин се занимават с рекламата, предстои трудна година. Лесно ще е само на тези, които я направиха трудна. Те просто за пореден път постъпиха като Пилат над легена с водата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във