Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РЕКЛАМНИЯТ СПОР СЕ ВЪРНА В КЗК

РЕКЛАМНИЯТ СПОР СЕ ВЪРНА В КЗКОще един казус, решен от стария и вече разтурен състав на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), е на път да се върне при наследниците му. Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) постанови конкурентното ведомство да преразгледа рекламния спор между държавната БНТ и частната Би Ти Ви. Становището на тричленката е, че през миналия април, когато е взела решение, комисията не е огледала всички детайли на конфликта, заради което се налага нов прочит на случая. Указанията са да бъде направена по-точна оценка на рекламния пазар и да се анализират по-добре участниците в него, преди членовете на комисията да обявят следващото си решение. След отсъждането на тричленката ситуацията е даже по-любопитна, отколкото изглежда. Ако и петчленният състав на ВАС, към който от Би Ти Ви вече съобщиха, че ще се обърнат, потвърди, че комисията е действала през пръсти, пререшаването на рекламния казус ще бъде направено на практика от други хора, макар и действащи под шапката на същата институция. През ноември единадесетте бивши членове на КЗК, начело с председателя Николай Павлов, бяха сменени. От членовете на старата комисия само един запази мястото си сред новите седем човека, които работят под ръководството на експредседателя на надзорния съвет на Агенцията за приватизация Петко Николов. Миналата пролет Павлов и колегите му само за няколко часа оневиниха Би Ти Ви по всички приписани й от БНТ прегрешения. Спорът, който според наблюдатели е за повече от 100 млн. лв. годишно, бе решен след само едно заседание, продължило не повече от два часа. След приключването му и БАНКЕРЪ зададе горе-долу същия въпрос, който прозира зад указанията на съда: възможно ли е за толкова време и след само три уточняващи въпроса човек да си състави мнение по проблем, който така и не намира еднозначен отговор години наред? Основното обвинение в жалбата на държавния канал бе, че конкурентът злоупотребява с господстващото си положение и привлича с обещание за отстъпка по договаряне рекламодатели, готови да похарчат голямата част или направо целия си бюджет в ефира му. От БНТ обвиниха Би Ти Ви и че практически цените й за реклама са тайна, защото отстъпката по договаряне може да варира от осем до сто процента.Би Ти Ви оспори всички твърдения на опонентите. Адвокатите й дори отрекоха, че частният канал държи господстващо положение на пазара с аргумента, че никой не може да предостави достоверни данни за състояние на този пазар. Шефът на маркетинговия отдел на телевизията Виктория Политова съобщи, че цените на рекламата в Би Ти Ви са публикувани и не са тайна, както се знаят и отстъпките към тях.Комисията Павлов реши случая без никакво отлагане въпреки констатацията на шефа й, че не разполага с каквито и да е безспорни числа. Той отказа да насрочи нова дата за делото и не назначи никаква експертиза. Би Ти Ви бе напълно оневинена за злоупотребява с монополно положение, което докара спора пред вратите на съда. Съдебният състав намира, че решението на Комисията за защита на конкуренцията, с което е прието, че Болкан нюз корпорейшън ЕАД (б.а. - дружеството собственик на Би Ти Ви) има господстващо положение на пазара, но че посочените от БНТ действия не представляват злоупотреба, е незаконосъобразно - липсват фактически и правни мотиви за постановяването му, се казва в мотивите към решението на тричленката. Комисията не е направила никакъв анализ на това каква е добросъвестната търговска практика и дали привличането на клиенти с по-малък рекламен бюджет чрез предлагане на отстъпки при обвързването им изключително или предимно с това предприятие реално не уврежда интересите на конкурентите в отношенията им със същите тези клиенти, които са и техни потенциални потребители.С постановлението на тричленката за втори път се отменя решение на КЗК от времето на Николай Павлов. През есента ВАС задължи комисията да преразгледа и решението си да оневини най-голямата фирма на видеопазара Александра по обвинение в злоупотреба с господстващо положение. БНТ обяви през седмицата правилата, по които ще продава рекламно време през 2004 година. Както БАНКЕРЪ прогнозира в края на миналата година, босовете на Сан Стефано се опитват да елиминират в максимална степен посредничеството на т.нар. медиашопове, с част от собствениците на които държавната телевизия е във война. Ръководството й ще опита да реши проблема чрез единна посредническа комисионна от 7% за привлечена в полза на БНТ реклама. Разчитаме новите ни условия да донесат раздвижване на пазара, като активизират рекламните агенции - поясни директорът на дирекция Маркетринг и реклама Велислав Велев. - Надяваме се на сътрудничество с тях и се опитваме да им предоставим благоприятни условия.Както БАНКЕРЪ писа вече, БНТ се опитва да прескочи посредниците и като работи директно с рекламодатели. Телевизията заличава изискването, че фирмите трябва да й гарантират висок бюджет, за да получат преференциални условия. Новите правила позволяват производител или търговец с бюджет дори от 30 000 лв. да получи отстъпка за партньорството си със Сан Стефано.

Facebook logo
Бъдете с нас и във