Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РЕИ ХОЛДИНГ СТИГНА ДО НАМИБИЯ

Няма да е голяма изненада, ако до края на годината у нас тръгнат и първите частни влакове. С влезлия в сила от 1 януари Закон за железопътния транспорт Национална компания Български държавни железници изгуби монопола си и очакванията на експертите от транспортното министерство са, че първите мераклии за лиценз ще са Кремиковци, ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас и Юмикор, които досега бяха и най-големите клиенти на БДЖ. Водим преговори с тях за създаването на смесени дружества за превоз на товари, сподели пред в. БАНКЕРЪ съпрезидентът на РЕИ Холдинг Елена Иванова. Компанията обединява над 50 фирми, включително и 12 завода в България, Гърция, Украйна, Молдова, Германия, Австрия и Намибия. За миналата година обемът на продажбите на всички нейни поделения в страната и чужбина възлиза на 250 млн. щ. долара, а консолидираният им баланс е около 300 млн. щ. долара.Името на РЕИ Холдинг се завъртя през последната седмица в медийното пространство, след като стана ясно, че е сред най-сериозните претенденти за частен пътнически и товарен жп превоз. Амбициите на холдинга са добре подплатени. От 1999 г. той държи мажоритарните пакети от вагоноремонтните заводи в Карлово и гр. Левски, Локомотивния и вагонен завод в Русе и Ремонтно-възстановителното предприятие в София, което поддържа цялата железопътна инфраструктура на страната. Никак не е за пренебрегване и опитът му в застрахователния бранш - негова собственост е ЗК Европа. Името на холдинга е измислено съвсем случайно. То идва от Railway and Electrical Industry - железопътна и електрическа промишленост, които искахме да развиваме още със създаването му по чисто субективни причини, изпреварва въпроса Елена Иванова. Тя и другият учредител на компанията Петко Тарашманов са жп специалисти, докато съпрезидентът Иван Павлов, има електротехническо образование. Първите фирми са регистрирани още през 1990 г. и се обединяват две години по-късно. По силата на икономическата логика решихме, че те могат да се управляват по-добре в структурата на холдингово дружество - припомня си Иванова. - През 1996 г. вече разполагахме с 60 души административен персонал и това беше най-ценният ни капитал, защото успяхме да привлечем много качествени хора. Елена Иванова определя 1996 г. като преломен момент в развитието на холдинга заради купуването на 51% от Енергокабел - София. Всъщност с тази сделка от търговски се превърнахме в търговско-промишлен холдинг - коментира тя. - Кредита ни отпусна Първа инвестиционна банка, въпреки че заводът беше в ужасно състояние. Чест прави на ПИБ, че оцениха перспективите за неговото развитие и не се повлияха от външния му вид. До ден-днешен това е проблемът при някои банки - те гледат преди всичко обезпеченията - състоянието на сградите и машините, а не виждат потенциала за бизнеса. След 1996 г. РЕИ холдинг се амбицира да заеме водещо място в електротехническата промишленост в България и последователно приватизира ЕАЗ - Пловдив, Гамакабел - Смолян, Елпром Трафо - Кюстендил, които произвеждат битови уреди, проводници и трансформатори за ниско напрежение. Всичките инвестиции през последните пет години са насочени в експортното ориентиране на продукцията от тези три завода, тъй като пазарът за нея в страната е изключително ограничен. Миналата година всички произведени трансформатори от Елпром Трафо са изнесени в чужбина и се стига до парадокса компанията да внася отвън, за да не отстъпи и от пазарните си позиции у нас. През 1997-а холдингът е преобразуван във финансово-индустриална група, но запазва името си. От същата година в него влизат над 50 предприятия, обединени от общите икономически, търговски и финансови интереси. Повечето от тях обаче не са дъщерни структури, а са обвързани с договор за съвместно управление и търсене на пазари. Като успешна инвестиция се определя и заводът в Гърция за емайлирани проводници, използвани при производството на електромотори и трансформатори. Той е построен през 1999 г. в индустриалната зона Килкис, на 80 км от българо-гръцката граница и на стратегическите 40 км от Солунското пристанище. Съвместно с дългогодишни наши търговски партньори от Гърция изработихме проект по програмата на ЕС за подпомагане на пограничните райони. Разработката ни беше представена пред Министерството на икономиката на Гърция. То я одобри и получихме от правителството в Атина 40% държавна дотация от общата стойност на проекта. Това е прецедент - едва ли друга българска фирма е получавала дотиране от югозападната ни съседка, отбелязва Иванова. Останалите 3 млн. щ. долара са осигурени от РЕИ Холдинг. Година по-късно той инвестира още 1 млн. щ. долара за разширяване на производството. Не сме имали никакви проблеми с гръцкото правителство, напротив неговата администрация ни оказваше пълно съдействие. Европейският съюз отпуска на страната им пари, които те не могат да усвоят заради липсата на качествени проекти. Затова мога да кажа, че бяхме посрещнати с отворени обятия. Проектът ни наистина бе мащабен, а технологията и машините са от най-модерните в света. Тази година групата е предвидила една екзотична инвестиция в размер на 20 млн. щ. долара. Парите ще бъдат вложени в изграждането на кораборемонтен завод и шивашко предприятие в Намибия. Това финансиране, което според разчетите ще се възвърне след четири години, излиза от рамките на специализацията на холдинга. Независимо че в жп завода в Русе се извършва ремонт и на корабни двигатели. Вече са подписани договорите за съвместна дейност и предстои да се регистрират смесени дружества. В Намибия ни приеха изключително радушно, защото повечето хора от кабинета и водещи специалисти са възпитаници на български вузове. На коктейла в наша чест поне десет от гостите говореха български, изтъква Иванова. Правителството на африканската държава предлага на групата и съвместно участие в разработването на нови находища на мед. РЕИ Холдинг обаче преценява, че откриването и експлоатацията на мини не е по силите му и отказва. Поне засега.

Четете още

Банкеръ Weekly

ДЪЛГОВАТА КРИЗА НА РЕЙ ХОЛДИНГ ЗАРАЗИ ШЕСТ БАНКИ

Колапсът на една голяма фирма винаги е удар за нейните кредитори. В случая с Финансово-индустриална група Рей холдинг (преименувана преди седмица в Бартемекс холдинг)... Още »
Банкеръ Daily

Цветан Василев: За "Булгартабак" – търсете Пеевски!

Международни разследвания срещу мене или членове на моето семейство няма. Те съществуват само във въображението на българската Поръчкатура, пише банкерът. Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във