Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Редът в рекламата на София се отлага

S 250 66a633ce 2ff6 4d85 a089 03101e9f6d0b

Десет години след като Столичният общински съвет прие наредба, с която уж трябваше да се въведе ред при монтирането на рекламни пана,  билбордове и всякакъв вид  рекламни изображения и  съоръжения в София, резултатът  и до днес е близък до нулата.

Фасадите на сградите

 

продължават да се "разкрасяват" без правила

 

Ако човек е малко по-разсеян и не е усвоил слалома като начин на придвижване, със сигурност ще се препъне в поставените по цялото протежение на пешеходната част на бул. "Витоша" рекламни табели и  менюта на заведения.  Да не говорим, че хаотично наредените  "реклами"  от този тип навсякъде из  столицата в повечето случаи са незаконни.  

Разбира се, има  причина  това решение на общинарите да не  бъде изпълнено  и до днес - то беше  обжалвано  по всички съдебни инстанции. Отделно, че и  кметската  администрация не се слави с особена експедитивност, за да бъдат въведени ясни регулации, така  че фирмите от рекламния бизнес да не бъдат изкушавани да търсят  "пролуките" в съществуващия ред, за да  ползват общинските рекламни площи незоконно и безплатно.

Сега отново се прави опит за премахването на повечето от тези на практика незаконни обекти и за въвеждане на ред в поставянето на всички видове рекламни елементи. Общинските съветници от ГЕРБ и главният архитект на столицата Здравков Здравков внесоха предложение за нова наредба за правилата при разполагането им в столицата. Срокът за общественото й обсъждане приключи на 11 май. От интернет сайта на общината става ясно, че много дружества и професионални организации са изпратили негативни становища за проекта. Мнението на повечето от тях е, че с новите правила ще се ограничи сериозно бизнеса, а досегашните проблеми едва ли ще бъдат решени.

Сред посочените

 

най-важни  ограничения

 

предвидени в проектодокумента, са, че реклама може да се поставя на 20% от площта на витрините на търговските обекти. Освен това се въвежда и изискването да има разстояние между отделните видове рекламни елементи, като те няма да могат да бъдат поставяни навсякъде, а по определена от общината схема.

Да не говорим за факта, че възможностите за брандиране на сгради са доста ограничени, както и вариантите за поставяне на билбордове в частни имоти. Съществуващият досега вариант за поставяне на реклами по покривите на сградите в центъра на града пък сега въобще е изключен.

Самият главен архитект  Здравков  не крие, че очаква дебатът по приемането на наредбата да е тежък и, че отпорът на бизнеса ще бъде  сериозен. От изпратените негативни становища обаче се вижда, че далеч не всички участници на рекламния пазар в столицата са недоволни от проекта.

Българската асоциация за външна реклама  например дава положително становище по предложения проект  за  наредба. Нещо повече - хората от асоциацията  са на мнение, че е крайно време такъв документ  да бъде приет. Нейният председател - Ангел Станчев, е категоричен, че в града са разположени прекалено много незаконни рекламни съоръжения, които на практика "изяждат" голяма част от легитимния рекламен пазар.

 

Не на същото мнение  обаче са  търговците

 

Те не приемат с особени овации наредбата, тъй като смятат, че ще бъдат натоварени с още харчове.  Оттук насетне ще трябва да плащат допълнителни средства на рекламните агенции, които ще получат възможността да обслужват столицата.

Българската асоциация на рекламодателите също има сериозни забележки към проекта. От организацията смятат, че предлаганите промени ограничават възможностите на бизнеса да се рекламира в столицата, увеличават административната тежест и влошават условията за инвестиции. Това е посочено  в официалното им становище. В него се казва, че в проекта липсва оценка и анализ на въздействията от наредбата. Макар тя да цели ограничаване на незаконната реклама, заложените в нея мерки са насочени срещу "бизнеса, който извършва дейността си, включително и рекламна и маркетингова, при спазване на правилата" твърдят от  асоциацията.

Що се отнася до заложените в проектодокумента ограничения за разстояние между рекламни обекти (от 2 до 60 м), от сдружението са на мнение, че увеличаващата се плътност на застрояването в столицата и все по-намаляващите незастроените площи могат да направят невъзможно спазването им. А по този начин  би се загубила възможността фирмите да рекламират в собствените си обекти.

От асоциацията  са против заложеното в норматива двойно намаляване на площта, на която могат да се поставят рекламни елементи - от 4  на  2 кв. метра. Освен това тези ограничения ще важат и за калкани на сгради. Сред аргументите за  несъгласието от страна на организацията  се посочва фактът, че много от калканите на сградите са в лошо състояние и именно  рекламите са тези, които прикриват  недостатъците им.

Освен това са на мнение, че поставянето на реклами по витрините не влошавало  облика на града, "особено що се отнася до големите супермаркети и хипермаркети", които са с много свободни площи около тях. Ограничението само 20% от витрините да могат да се използват за реклама трябва да отпадне, защото е необосновано, пишат от асоциацията. В становището си Българската асоциация на рекламодателите подчертава, че в новата наредба се съзира и възможност за дискриминиране, тъй като ограничението няма да важи за магазините на други етажи.

От асоциацията на собствениците на бизнес сгради пък  смятат, че предвидената забрана за поставяне на реклами по покривите на сгради в центъра е неприемлива. Те откриват и друг пропуск в предложението фирмите да могат да поставят надписи по покривите на нежилищни сгради  само ако осъществяват дейност в 3/4 от тях.

"Много рядко някой е наел повече от 3/4 от площта на сграда", пишат от асоциацията, а  според тях така много фирми ще бъдат ограничени  да поставят собственото си  лого.

 

Ограничението за реклама върху витрините

 

заедно с другите предложения в наредбата би довело намаляване на "разпознаваемостта на търговските обекти", смятат хората от  асоциацията. Те имат възражение и срещу предложената максимална височина (от 12 м) за фирмени знаци, което според тях в определени случаи може да се окаже малко, а в други - много.

Тротоарите в центъра ще трябва да се освободят от хладилните витрини, кашоните с плодове и зеленчуци, което пък не се харесва на Асоциацията на производителите на газирани напитки. Toва, че тази сериозна промяна се подготвя и евентуално ще бъде приета "броени дни преди началото на летния сезон", е поредният негатив, който изтъкват срещу наредбата производителите на разхладителни удоволствия.

Цялата тази дискусия със сигурност ще продължи още дълго. Още повече  че, така или иначе, предстои да бъде проведен търгът за концесията на спирките на градския транспорт, чиито рекламни площи тепърва ще изострят апетита на играчите на този пазар.

Тук е моментът да припомним, че преди месец бяха поставени нови условия за този търг. Това на практика е четвърти опит на общината да пусне процедурата, която обаче всеки път беше  препъвана с различни аргументи. И основно с подхранваните в обществото съмнения, че кметството ще даде възможност на частния бизнес да се облагодетелства от дейност, която тя сама може да изпълнява.

На практика

 

битката за рекламните площи

 

в столицата ще продължи още дълго и по друга писта.

Още повече като се има в предвид, че  в края на април Върховният административен съд отмени избора на победител в конкурса на Столичната община за концесията за отдаване на велосипеди под наем. Вестник "БАНКЕРЪ"  още преди месец в материала си под заглавие "Гергов прецаква конкурса за велосипеди" разказа, че  и в този случай става дума за разпределянето на рекламни площи, тъй като идеята е върху стоянките и велосипедите да се поставят реклами. Решението на върховните съдии бе по повод  жалбата  на свързаното с бизнесмена Красимир Гергов дружество "Вело Арчър София", което беше отстранено от участие, а за изпълнител  беше избрано обединението "София байкс" - "Билборд" АД. След съдебното решение  предстои и тази  процедура да започне отначало.

Facebook logo
Бъдете с нас и във