Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РЕДОВНИТЕ КЛИЕНТИ СА НАЙ-ДОБРАТА НИ РЕКЛАМА

Марин Кожухаров, директор на направление Собствени марки в Рила Стил, пред в. БАНКЕРЪГ-н Кожухаров, Рила Стил е една от най-известните и преуспели български модни къщи. На каква основа се разви тя, може ли да се каже, че нейните създатели са започнали от нищото? - Не бих казал, че е от нищото, защото Рила Стил е наследникът на добре известната в миналото Рила, която въплъщаваше най-доброто от традициите в българската мода. Рила стил е създадена през 1993 г. с френски капитали. Имаме три собствени фабрики, в които произвеждаме облеклата - две в Бяла Слатина и една в София. Освен това работим с подизпълнители от страната. Изпълняваме поръчки на чуждестранни фирми. При нас са заети 500 човека. Гордеем се, че с изключение на един французин, дизайнерският екип е български. Това са все талантливи хора. Политиката ни е да не създаваме линия на определен дизайнер. Вместо това се събираме и всички заедно обсъждаме как да развием определена колекция. Проектите на дизайнерите са подчинени на основната идея на криейтив мениджъра. Но тъй като всеки творец има своето собствено виждане, ако той е наистина добър, ще може да го адаптира към основната линия.Това означава, че екипът трябва да е сработен максимално добре. Как стоят нещата в Рила Стил?- Зад добре свършената работа никога не стои само един човек. Мисля, че основното ни предимство е много добрата работа на колегите в екип. Това са специалисти, които, от една страна, са с добре изявена индивидуалност, а от друга - много добре се сработиха. Имаме само едно сравнително ново попълнение - дизайнерка, която дойде миналата година. Впрочем за нас тя не е нова, тъй като следим развитието й от близо четири години и сме я подготвили за сегашната й работа.Кое е най-характерното за колекциите на Рила Стил? Кой тип жени вдъхновяват екипа? Спортните, елегантните... или фаталните? Опитвате ли се да наложите свой стил сред клиентките си?- Интересуваме се от модерната жена и се опитваме да обхванем целия спектър от модни линии - за деловата жена, вечерните тоалети, абитуриентски и младежки дрехи. Стараем се да изграждаме добър вкус у нашите клиенти. Най-много държим на качеството и красотата. Почеркът на нашите дизайнери се разпознава веднага. Аз съм директор на направление Собствени марки и се занимавам с тяхното развитие в Рила Стил. Такава марка например е БатиБалено, с която безспорно сме създали стил. В близкото минало компанията е правила и други марки, но заложихме на БатиБалено - както в България, така и по света.Кои са по-известните ви клиенти? Обслужвате ли някои медии? - Най-известната медия, на която предоставяме дрехи, е Би Ти Ви. С наши тоалети са облечени водещите на сутрешния блок, на прогнозата на времето, на новините. До голяма степен разчитаме на известни хора, които носят нашите облекла - те са най-добрата реклама за нас. По джоба ли е на българката да се облича с вашите модели?- Да, смятам, че ценовата ни политика е съобразена с условията на местния пазар. Цените, на които предлагаме продукцията си тук, са почти три пъти по-ниски от цените, по които търгуваме навън.Представяте България на престижните модни подиуми по света. Кои участия преценявате като най-успешни? - Вече осма година, или 16-и сезон участваме на изложението прет-а-порте в Париж. Участвали сме и в най-голямото немско изложение в Дюселдорф, което е еквивалент на парижкото прет-а-порте. То определено е най-успешното за нас. Имаме и сериозна френска клиентела, която вече повече от шест години купува дрехи от нас. Потребителите, които вече познават нашата продукция, я препоръчват на други и това потвърждава доброто ни реноме. Сега се готвим да представим марката БатиБалено в Париж на дефилетата пролет-лято 2004, където на престижния първи етаж в Порт дьо Версай ще се конкурираме с марки като Вейл, Мари Клеманс, Нина Ричи. Това е триетажен комплекс в Париж, където се провеждат годишните изложения прет-а-порте, съпътствани от по-малки изложения за бельо, обувки, аксесоари, кожа и др.Има ли Рила Стил търговски обекти извън България?- Да, преди два месеца отворихме магазин в курортния град Лариса в Гърция. Плановете ни са в края на август да открием два магазина във Франция. Единият ще бъде в Авиньон, а другият в Епинан в Северна Франция. Мениджъри на тези търговски обекти са наши постоянни клиенти. Следващите ни цели са Англия и Италия. Възнамеряваме да открием още пет магазина в различни държави от Европейския съюз.В кои страни изнасяте продукцията си?- В почти цяла Европа. Отчитаме като недостатък слабото си присъствие в държави от бившия източен блок, като Чехия, Унгария, Полша. Имаме клиенти в страните от Европейския съюз, Щатите, Япония, а също и от доста екзотични места, като островите Мартиника, Реюнион, Фиджи... Мисля, че светът се отвори за дрехите, които предлага Рила Стил. За разлика от преди пет-шест години, когато пред щанда ни на прет-а-порте в Париж хората гледаха учудено и с недоверие флагчето на България.Защото не познаваха нашата модна индустрия или по други причини?- Да, а също защото модният бизнес в България няма сериозни традиции. Имаме богат опит в ишлемето, в шиенето на дрехи за други фирми, но не и в създаването на собствени марки и в налагането им на пазара. Затова се радвам много, когато някой българин се опита и успее да постигне подобно нещо, защото това подобрява имиджа на страната ни.Силни ли са конкурентите на Рила Стил на българския и на чуждестранния пазар?- В България конкуренцията далеч не е достигнала онова ниво, което съществува във Франция, Италия или Германия например. И това е нормално. Там фирмите са значително повече, а ние тепърва се развиваме. А иначе конкуренцията е стимул, който те кара да работиш по-успешно. Следваме принципа, че ако се справяш достатъчно добре с това, което вършиш, винаги ще оцелееш. А ако си сред първите, значи можеш да се задържиш на пазара.Рила Стил е носител на три златни игли на българската Академия за мода, с какво ги спечели?- Опитваме се да бъдем добри и се радваме, че това се забелязва и оценява. Не бих казал, че правим специален PR на фирмата. По-скоро сме концентрирани в нашата работа и на този етап смятаме, че резултатите създават най-добрия рекламен ефект. Опитваме се да се развиваме във всяка сфера на нашата дейност - като тъканите например. Проучването, което сега правим на пазара на тъкани, е многократно по-добро от това, което сме правили преди. Вече сме доста по-напред и в създаването на модели, в стайлинга, в организацията на работния процес.Кои са най-новите колекции на Рила стил? Подготвяте ли изненади за следващия сезон? - Изненади винаги трябва да има. Новите ни колекции представляват част от един непрекъснат поток. Придържаме се към идеята, че всеки следващ наш ход трябва да бъде по-успешен от предишния, а всяка следваща колекция - по-добра. Най-новата ни колекция е изработена от естествени и високотехнологични тъкани като памук, ликра, сатен, лен, деним, полиестер и вискоза. Актуалното в дамските тоалети за лято 2004 г. е щампата, дюс и райета, цветови комбинации на кафяво и синьо, бяло, светлосиньо, беж.След като българските дизайнери имат потенциал да създават мода на световно ниво, могат ли да правят висша мода?- Висшата мода никъде не е реално печеливша дейност. Печалба носят най-вече съпътстващите я дейности. Висшата мода на световните марки печели повече от аксесоари, парфюми, чанти, отколкото от колекциите. Създаването на една такава колекция, рекламата й, както и самото ревю, са скъпоструващи операции. Така че висшата мода е много скъпо удоволствие, което в България няма реална публика. Като цяло с нея се занимават ограничен брой световноизвестни дизайнери. Модата е и шоу, и бизнес, но като че ли е повече бизнес. Колкото по-добър е този бизнес, толкова повече са възможностите за развитие на модата. А ако тя си остане самоцелна, приложението й се ограничава и в един момент изгубва смисъла си. Тогава се превръща във висша мода.Марин Кожухаров е роден през 1972 г. в София. Завършил е Нов български университет, специалност Бизнесадминистрация. От шест години и половина работи в Рила Стил. В момента е директор на направление Собствени марки. Силата му е да организира хората около себе си. Играе тенис на корт, но последната му страст е скуоша. Любимите му автори са Албер Камю, Джеръм Дейвид Селинджър, Тери Пратчет. Творческото му верую гласи: Модата е светоусещане.

Facebook logo
Бъдете с нас и във