Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РАЗВОД ПО ИТАЛИАНСКИ ЗАМИСЛЯ ФИАТ

Приближава ли се разривът в брака между Фиат (Fiat) и Дженеръл мотърс (General Motors?По всичко изглежда, че това ще е един класически бизнес спектакъл. На 14 декември главният изпълнителен директор на италианската групировка Фиат Серджо Маркионе се срещна с шефа на Дженеръл мотърс Ричард Уагънър и с главния финансов директор и вицепрезидент на американския концерн Джон Дивайн. Разговорите трябваше да се проведат в Цюрих, но за да избягат от погледа на медиите, тримата потърсили убежище в Германия.Двете компании спорят върху валидността на пут опцията*, позволяваща на Фиат да накара Дженеръл мотърс да купи 90% от губещия апенински автопроизводител Фиат Ауто (Fiat Auto). Според информация на световните осведомителни агенции, Маркионе е отправил недвусмислено послание към босовете на Дженеръл мотърс: ако искате да бъдете освободени от правното си задължение да купите останалата част от Фиат Ауто, това ще ви струва не само пари, но и повторно договаряне на цялото партньорство между двете фирми, и то при по-благоприятни за Фиат условия.Американците също са твърди в позицията си: ако бъдем принудени да купим Фиат Ауто, от него няма да остане много, след като преструктурираме компанията, за да стане печеливша. С други думи, ще бъдат съкратени хиляди работни места. Неминуемо ще последва политическа буря в Италия, която би могла да хвърли тъмно петно върху името на фамилията Аниели - мажоритарния собственик на Фиат. Ще разбие и надеждите на президента на групировката - Лука ди Монтедземоло, един ден да наследи Силвио Берлускони на министърпредседателския пост.Пут опцията беше част от сделката, подписана през 2000 г., когато Фиат продаде 20% от Фиат Ауто на Дженеръл мотърс и придоби в замяна 6% от акциите на американския автомобилен производител на стойност 2.4 млрд. щ. долара. (Фиат вече е продал дела си в Дженеръл мотърс, а американският концерн е намалил стойността на активите си във Фиат до 220 млн. щ. долара.) В сделката от 2000 г. беше включено и индустриално съдружие между Фиат Ауто и Опел - европейската дъщерна фирма на Дженеръл мотърс.По онова време автомобилният гигант от Детройт се опасяваше, че Фиат Ауто ще бъде продадено на неговия конкурент ДаймлерКрайслер (DaimlerChrysler). Но патриархът на Фиат Джани Аниели, който почина през 2003 г., не желаеше да преотстъпи контрола върху компанията и предпочете предложението на Дженеръл мотърс заедно с пут опцията за продажба по-късно. Днес този ход на американците изглежда съвсем недалновиден. Сега щатският концерн гледа на Фиат като на нещо, което не може да функционира ефективно и съжалява за връзките си него. След подписването на сделката италианската групировка смени петима главни изпълнителни директори и трима президенти. Делът й на европейския автомобилен пазар намаля до 6.85% през ноември 2004 г., а през 1990-а Фиат беше вторият по големина производител на коли на континента с 13.8% пазарен дял. Гордият символ на индустриалните успехи на Италия - Фиат Ауто, отчете оперативна загуба от 979 млн. евро за 2003 г., а дълговете му, според Серджо Маркионе, възлизат на 8 млрд. евро. Освен това автомобилното поделение на групировката страда от хроничен излишък на производствени мощности. Загубите на 105-годишната италианска компания за първите девет месеца на миналата година бяха 744 млн. евро. През 2003-а те възлизаха на 1.9 млрд. евро, за 2002 г. тя отчете нетни загуби от 3.9 млрд. евро, а за 2001 г. - около 400 млн. евро.Дженеръл мотърс също има трудности. Рик Уагънър наследи доста проблеми, когато оглави мегакомпанията през 2000 година. Европейските й подразделения не са излизали на печалба от 1999 г. насам, а на вътрешния пазар в САЩ тя има големи пенсионни и здравноосигурителни задължения. В началото на декември Дженеръл мотърс потвърди плановете си да съкрати 12 000 работни места в Европа през следващите две години, които представляват около една пета от работната сила на компанията в региона. Сегашното управление на Фиат заема по-твърд курс по отношение на пут опцията, която теоретично може да се задейства по всяко време между 24 януари 2005 и 24 юли 2009 година. Новите шефове на Фиат са непреклонни в настояването си, че пут опцията е все още в сила и че продължаването на сегашното партньорство с Дженеръл мотърс е безсмислено без пълното сливане между тях. Освен това фамилията Аниели решително отказва да налива повече пари в компанията, след като вече рекапитализира Фиат веднъж. Американската компания от своя страна оспорва валидността на опцията с аргумента, че с миналогодишната рекапитализация на Фиат условията на сделката са се променили. Дженеръл мотърс отказа да участва в увеличението на капитала на Фиат с 5.6 млрд. щ. долара и делът му намаля наполовина - до 10 процента. При това, парите са били използвани, за да се платят дългове на компанията, а не за да се преструктурира Фиат Ауто. Детройтският автомобилен гигант изтъква още, че продажбата през 2002 г. на един от най-важните активи на Фиат - поделението му за финансови услуги Фидис, също е накърнило финансовите позиции на Фиат Ауто. Предстои процедура за решаване на противоречията, предвиждаща директни преговори между Маркионе и Уагънър в рамките на 30 работни дни. Ако през този период не успеят да стигнат до съгласие, спорът ще трябва да бъде решен в съда, а една продължителна съдебна битка, която вероятно ще се влачи с години, би наранила и двете компании. Дженеръл мотърс има две стратегически смесени дружества с Фиат в Европа - едно за производство на двигатели и скоростни кутии, и друго - за покупка на части за коли. Така че вместо бракоразводно дело, те може да изберат отворен брак. Един по-бърз начин за излизане от патовата ситуация би било финансово споразумение между страните. Според италианската преса Фиат биха се съгласили да анулират пут опцията срещу 1 млрд. евро. Така промишлените смесени дружества между партньорите вероятно ще продължат да съществуват, но глобалният им съюз ще се прекрати.*Пут опция - договор, даващ на бенефициента правото да продава ценни книжа по определена цена в рамките на определен период.

Facebook logo
Бъдете с нас и във