Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РАЗСЛЕДВАТ АВТОМОБИЛНИ ГИГАНТИ ЗА СЪМНИТЕЛНИ СУБСИДИИ

Комисия на ЕС започна разследване на два случая на държавно субсидиране на големи компании за производство на автомобили. Според европейските чиновници компенсациите, обещани на БеЕмВе (BMW) и Дженерал Мотърс (General Motors) от властите на Германия и Португалия, дават на тези компании незаслужени предимства в конкурентната борба.И в двата случая властите ще предоставят пари на автомобилните гиганти, за да създадат повече работни места на техните територии, вместо в Чехия и в Полша, където разходите за изграждането на нови производства и за работна сила са много по-ниски. Управляващите в Саксония са обещали на БеЕмВе 418.6 млн. евро, ако компанията построи автомобилен завод в Лайпциг, а не в чешкия град Колин. В същото време стана ясно, че правителството на Лисабон е заделило 41.7 млн. евро за Дженерал Мотърс, в случай че американците изградят ново предприятие край Лисабон, вместо в Полша. Ситуацията се изостря от фактът, че за тези субсидии се бори лично канцлерът на Германия Герхард Шрьодер, комуто през септември тази година предстоят избори. А окончателното решение на Еврокомисията ще бъде взето точно в навечерието им.И в единия и в другия случай Еврокомисията не е успяла да се убеди, че размерите на субсидиите съответстват на изискванията на закона. Ние далеч не сме сигурни, че разликата между производствените разходи в Лайпциг и Колин е толкова голяма, колкото твърдят в Германия, казва представител на комисията. Законите на ЕС позволяват на европейския комисар по антимонополната политика Марио Монти да блокира отпускането на субсидиите и дори да поиска връщането на вече изплатени суми.Според законодателството на Евросъюза държавната помощ за определен автомобилен производител не може да превишава разходите, които компанията би могла да икономиса, осъществявайки проекта си в някое евтино място, извън пределите на ЕС. Властите на Германия настояват, че лайпцигската субсидия дори не покрива всички възможни загуби на БеЕмВе в сравнително скъпата и икономически депресивна Източна Германия. Германската страна твърди, че БеЕмВе би могла да си спести над 500 млн. евро, ако построи нов завод в Чехия.Един от мениджърите на германската автомобилна компания изрази увереност, че исканата финансова помощ ще бъде изплатена. Ние смятаме, че ще получим цялата планирана сума, която е в размер на 35% от производствените разходи, отбеляза той. По данни на БеЕмВе, заводът в Лайпциг, чието строителство вече е започнало, ще създаде 10 хиляди работни места до 2005 година.Аналогична е историята в Португалия. Европейските блюстители на антимонополните закони бяха заинтересувани от сумата 41.7 млн. евро, отделена за разширяването на завода Опел (Opel) край Лисабон. Тези пари правителството изплати още през май 2001 г., когато стана ясно, че Дженерал Мотърс преценява възможността да разшири производството си в Полша, а не в Португалия. Еврокомисията вече е предприемала активни мерки срещу щедрите държавни помощи, които страните от ЕС изплащат на своите автомобилни производители. С нейно решение субсидията на правителството на Саксония за компанията Фолксфаген беше орязана с около 15 процента. ВеЕмВе пък се отказа от милярдните си вложения в британския автомобилен производител Роувър (Rover), след като комисари на ЕС поставиха под въпрос отделените от кабинета на Великобритания субсидии за един от заводите на Роувър.

Facebook logo
Бъдете с нас и във