Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РАЗЧИСТВАНЕТО НА РЕКА ДУНАВ ЗАПОЧНА

Белгийската фирма Скалдис, която стана известна с участието си в изваждането на руската подводница Курск от дъното на Баренцово море, ще разчиства останките от разрушения мост Жежел при Нови Сад. Компанията спечели търга за извършването на тази дейност в консорциум с една холандска и една сръбска фирми. Вече са приключили тръжните процедури и по още 4 лота на проекта Свободен фарватер за Югославия, съобщи за в. БАНКЕРЪ Георги Георгиев, изпълнителен директор на Агенция за проучване и поддържане на р. Дунав и представител на страната в Дунавската комисия. Преди близо година датско-унгарският консорциум Кови Юбер(Cowi Uber) бе избран да подготви тръжните пакети и да проведе общо 5 търга. Първият бе за разминирането на участъка около бомбардираните мостове от неизбухнали снаряди. Следващите три - за изваждане на останките на всеки от трите моста. А последният, който все още предстои, е за възстановяване на речното дъно. Работата по разминирането конкретно в участъка край Нови Сад е започнала и се очаква да приключи до 28 март, заяви Димитър Станчев, директор на Българско речно плаване (БРП). От три години председателят на Дунавската комисия Фридрих Щрасер обещаваше на страните от Долен Дунав нормалното корабоплаване по реката да бъде възстановено до няколко месеца. Предварително обаче трябваше да се уточнят дребни детайли по споразумението, а именно Югославия да предаде Слободан Милошевич на Хагския трибунал. Когато това стана факт, пък последва продължителен пазарлък дали Европа да плати за възстановяването на разрушените мостове, или да мине само с пари за разчистването на останките им. Последен бе конфликтът между Евросъюза и сръбската делегация в Дунавската комисия около възможността фирми от бивша Югославия да вземат участие в търговете. На фона на това разтакаване сегашните първи реални стъпки са огромен напредък, но те не предизвикват особен оптимизъм в ръководството на БРП. Твърдото убеждение там е, че до края на тази година разчистването на реката едва ли ще е приключило и българските товарни кораби ще продължават да плащат такси за отваряне на временния понтонен мост в Нови Сад. Все пак, по думите на министъра на транспорта и съобщенията Пламен Петров, сръбското правителство е взело решение да пропуска свободно от 1 април през понтонния мост при Нови Сад пътническите кораби. Досега те бяха в една група с плавателните съдове, които превозват горива, смазочни и др. опасни материали, над които тегнеше и още е в сила забраната да минават през сръбския участък на Дунав.

Facebook logo
Бъдете с нас и във