Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РАП ИМЕРИЯ ЗА ДРЕХИ

Шон Джон Комбс, прословутата рапзвезда и моден импресарио (все още по-добре известен като Пъф Деди), е застанал начело на конферентна маса в манхатънската централа на своята компания. Облечен в черна тениска, черни деним панталони и черна бейзболна шапка, той излъчва бизнес сериозност. Само два големи квадратни диаманта блестят на ушите му. Комбс говори пред дизайнерите на своята модна компания Шон Джон (Sean John). Когато прави кратки паузи, никой няма въпроси. Те знаят да чакат. Тази година в колекцията ще има само три вида тениски с логото Шон Джон. От днес нататък искам хората да четат името, без да го виждат, обобщава рапзвездата. Играта с логото е високорисков залог, но не е първият в кариерата на певеца. Все пак Шон Джон е добре известна марка сред щатските тийнейджъри, които по последни данни харчат по 42 млрд. щ. долара годишно, за да са в крак с уличната мода. А компанията на Пъф Деди вече прибира по 400 млн. долара от този оборот, предимно от продажбите на широки панталони, тениски с характерни надписи и пуловери. Шон Комбс не е единствената рап и ритъм-енд-блус звезда, решила да съчетае музикалния с модния бизнес. Снууп Дог и вокалистката на Дестинис чайлд Бионсе Ноулс също имат амбиции да развият свои собствени модни марки. Но по мнението на анализаторите Шон Джон е единственият, който има реални шансове да премине от производството на фенски артикули към истинската мода. Носителят на Грами Комбс създава първия си голям звукозаписен бизнес Бед бой уърлдуайд ентътейнмънт (Bad Boy Worldwide Entertainment) през 1993 година. Компанията за облекла Шон Джон се появява шест години по-късно. Тя започва да предлага дрехи, които повечето млади афроамериканци вече активно носят - бунтовнически размъкнат стил, наподобяващ облеклото на щатските затворници с техните торбести панталони, препасани с парче въже. През 2004 г. универсалните магазини, в които се продават дрехите на рапзвездата, отчитат продажби на марката в размер на 400 млн. долара. Анализатори на сектора установяват една любопитна тенденция: тийнейджърите, които в миналото се обличат с дрехите Шон Джон, днес носят Ралф Лорън, а дрехите на екс-Пъф Деди придобиват все по-голяма популярност сред борсовите посредници под 30 години. И все пак доходоносността на компанията Шон Джон, която през 2004 г. получи финансова инжекция от 100 млн. щ. долара от милиардера Рон Бъркъл, е тема на оспорвани дискусии в модната индустрия. Шон Комбс, за разлика от своите конкуренти, запазва пълен контрол над компанията. Ето защо съвсем самостоятелно той се сблъсква се редица сериозни проблеми като липса на ръст в продажбите през последните две години и дори загуби през 2004 година. Те се обясняват, от една страна, със спада на популярността на т. нар. уличен стил в модата, а от друга, с липсата на стройна организация при разпространението на дрехите. Компанията Шон Джон страда и от факта, че е част от огромен разнороден конгломерат от бизнес структури, занимаващи се с всичко - от издаването на музика до ресторантьорство. Певецът решава проблемите един след друг. Той прави сериозни размествания в мениджмънта на модната си компания и инвестира сериозни суми в привличането на обещаващи модни дизайнери. Комбс разширява и асортимента на предлаганите стоки, като включва и линия с дамско облекло, както и поредица от лицензирани продукти, включително кожени маратонки и колани. Успехът на нововъведенията е все още несигурен, но всички наблюдатели в сектора залагат в полза на скандалния рап-певец може би най-вече защото той е толкова лично ангажиран в своя бизнес. Продажбите на компанията Шон Джон започват да бележат ръст след двегодишен застой. Но ключът към дълготрайния успех на компанията ще бъде първата дамска колекция, която се очаква през есента на 2005 година. Дрехите ще се разпространяват под марката Шон от Шон Джон и ще бъдат прицелени в младите градски потребителки със средни финансови възможности. Шон Комбс признава, че е напълно наясно, че дамската линия трябва да бъде наистина горещо приета, за да може компанията да направи така желания скок извън модата, неизбежно определяна като черна.Междувременно звездата обяви, че прави последния си албум и в бъдеще ще се занимава само с музикално продуцентство. Наскоро той продаде 50% от музикалния каталог на Бед бой уърлдуайд ентътейнмънт на Уорнър мюзик груп (Warner Music Group) за 35 млн. долара и категорично отхвърли журналистическите предположения, че дължи 12 млн. долара от тази сума на предишния си разпространител Юнивърсъл (Universal). Очевидно повецът все още не е скъсал окончателно със скандалното си минало.

Четете още

Банкеръ Weekly

ЗЛОДЕЯТ СИ ОТИДЕ

В началото на 70-те, когато в България хлапетата си мечтаеха да станат като Юрий Гагарин, на запад от Желязната завеса властваше един съвършено различен кумир. В... Още »
Банкеръ Weekly

ГУСВ е в будна кома

Предприятието "Главно управление строителство и възстановяване" е затънало до гуша. То имаше нещастието през последните двайсетина години през него да се изредят... Още »
Банкеръ Weekly

Идва ли краят на "Карфур"?

От над 20 търговски обекта днес марката оперира само седем. При това най-големият от тях - разположен в търговския център Тhe Mall на бул. "Цариградско шосе" в София,... Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във