Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Работодателите настояват за отлагане на тол системата до началото на 2020 г.

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ, настоява да се отложи стартирането на ТОЛ системата до началото на 2020 г. Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на организацията счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни. Това се казва в позиция на работодателите.

"Към настоящия момент най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на тол такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление", смятат те.

Според организацията въвеждането на  тол системата е положително (КРИБ бе сред основните инициатори), но при условие, че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението, така както е заложено в директивата на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 година. С цел оптимизиране на транспортната система следва, според КРИБ,  да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища.

Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.

В Конфедерацията на работодателите и индустриалците  членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи - СМТ в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 000 ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т.,Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт - БАСАТ (товарни и автобусни превозвачи), като засегнати ще бъдат над 12 000 автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във