Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЪРВИЯТ ОТ НОВАТА ЧЕТВОРКА КАЦНА

Боинг 737-300 е най-новият самолет във флотилията на националния превозвач България Ер. Той кацна на летище София на 20 май, а няколко часа по-късно излетя към Варна, откъдето започна чартърната си програма. Същата вечер кацна и вторият самолет, договорен с лизингодателя Дженеръл електрик капитал авиейшън сървисес (General Electric Capital Aviation Services) - най-голямата лизингова компания в света. Срокът на договора е за две години и месечната лизингова вноска за всеки от боингите е 110 хил. щ. долара. Машините са произведени през 1989 г. и отговарят на изискванията за най-високата категория за безшумност, определена като III степен.Българският превозвач вече има два самолета на 12 години, един на 17 и един осемнайсетгодишен. По отношение на възрастта техническият директор на България Ер Данаил Данаилов отбеляза: В авиацията няма такова нещо като старост на самолета - съществува единствено качество на поддръжката. Затова безопасността е резултат от техническата грижа за всяка машина.Следващите два самолета, които ще пристигнат до края на месеца, са произведени през 1997 г. и техен лизингодател е Дойче Стракчър Файнанс (Deutsche Structure Finance). Вноската за всеки от тях възлиза на 150 хил. долара месечно.Министър Николай Василев, който открива транспортните събития у нас и вече е карал и тир, и влак, седна в пилотската кабина при включени двигатели, но не опита да управлява и самолет. С пристигането на вторите два боинга по лизинговия договор общият брой на западните машини на националния превозвач стават осем. Добрата новина е, че целият български авиопарк, заедно с частните превозвачи, вече се състои от 17 западни машини.Любопитна подробност е, че всяка от тях каца за първи път у нас със специален паспорт, който носи на борда си. За новия Боинг това са 36 кутии - кубове със страна 1 метър. Вътре се съдържат абсолютно всички данни за живота на самолета от деня, когато е напуснал завода - тоест всяка ремонтна дейност, всички планови действия по поддръжка на машината и всички документи, свързани с техническото състояние на всяка нейна част.Безопасността на самолетите в Европа се гарантира от единни общи регулации. Независимо от съществуващите български авиационни правила, щом летим извън страната, ние сме длъжни да се съобразяваме със стандарта на Джойнт евиейшън регюлейшън - ДЖАР (Joint Aviation Regulation - JAR), а също и с ДЖАР-145 (стандарт за техническо обслужване), както и с други регулации.В България редовно идват инспектори, които проверяват всички технически характеристики на съответния самолет. Тяхната дейност е част от превенцията в авиацията. Затова и България Ер поддържа и изпълнява т.нар. програма за надежност, в която чрез статистически методи се прогнозира кога конкретен технически агрегат трябва да бъде проверен. Правилата за проследяването на техническата годност на боингите са описани в книга на производителя на цели 3000 страници. У нас по изпълнение на тези изисквания сега работи екип от 100 души, но с нарастването на броя на машините специалистите ще станат повече.Вече се обучават новите летателни екипажи. Средната възраст на стюардите и стюардесите е 25 години. От 21 май вечерта България Ер започна да изпълнява чартърната си програма.

Facebook logo
Бъдете с нас и във