Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Проучват пет локации за трети мост над Дунав

Разчупването на традицията - двама работника да прережат лентата при откриването на "Дунав мост 2", не донесе очаквания успех на транспортното съоръжение.

България и Румъния ще направят предпроектни проучвания за местоположението на бъдещия трети мост над река Дунав. Предстои страните да се споразумеят за една от следните локации: Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Свищов - Зимнич, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. Това става ясно от утвърдения от правителството Меморандум за разбирателство между правителствата на двете страни за изпълнение на съвместни инициативи за подобряване на условията за корабоплаване в общия българо-румънски участък на река Дунав и за транспортната свързаност между двете страни.

Северната граница на България е изцяло с Румъния. В участъка от устието на река Тимок до Силистра тя е по талвега на река Дунав в продължение на 470 километра. В момента връзката между двете страни става чрез двата комбинирани - за влакове и автомобили, моста.  "Дунав мост", открит през 1954 г. като "Мост на дружбата", е между Русе и Гюргево. През него минава основният поток автомобили към Европа. Дължината му е 2.8 км, минава на височина от 30 метра над водата. Средната му част (с дължина 85 м) може да се повдига и да пропуска големи кораби. За времето си той е бил най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа. Строен е 2.5 г. от България и Румъния в сътрудничество с тогавашния Съветски съюз.

Мостът "Нова Европа", известен и като "Дунав мост 2", е пътен и жп мост над река Дунав, който свързва градовете Видин и Калафат. Той е в експлоаттация от юни 2013-а. Проектът е част от Паневропейския транспортен коридор №4 и има ключово значение за цялата югоизточна транспортна ос на Европа и на трансевропейската транспортна мрежа с възможностите за комбиниран транспорт и за прехвърляне на определени обеми трафик от шосе на железница. С изграждането му се очакваше транспортната мрежа на България съществено се отвори и интегрира по-тясно в европейските пътища, което не се случва за момента поради недовършена инфраструктура и от българска и от румънска страна. Мостът е с дължина 1971 м, като включва по две пътни ленти във всяка посока, единична електрифицирана железопътна линия и велосипедна алея.

Припомняме, че през 2007 г. инвеститори са проявявали интерес за мостове между Оряхово и Бекет, както и между Силистра и Кълъраш. Планът за Оряхово - Бекет е бил само за шосейна връзка. Предвид прекомерната натовареност на моста при Русе, предполага се, че следващият мост, който предстои да се построи между България и Румъния, ще е в съседство с "Моста на дружбата". Прогнозата се подкрепя и от плановете на правителството на ГЕРБ за изграждане на скоросетн път между Велико Търново и Русе и тунел под връх Шипка. В стратегията за развитие на страната на румънското правителство се говори за още 7 моста над река Дунав - при Кълъраш, Браил, Галац, Турну Мъгуреле и Бекет. Остава да видим къде ще се стиковат плановете на двете съседни страни. Не бива да пропускаме обаче и мнението на Брюксел.

Предвижда се Меморандумът за разбирателство да бъде подписан от транспортните министри по време на Петата среща на Съвета за сътрудничество на високо равнище между България и Румъния, която ще се проведе на 29 март в румънската столица Букурещ. С този документ правителствата на двете страни се задължават да осигуряват ежегодно необходимото финансиране за поддържане на корабоплавателния път на река Дунав в общия българо-румънски участък. Предвижда се да се проведат преговори и за изменение в действащата в момента Спогодба между България и Румъния за поддържане и подобряване на фарватера, която е подписана в далечната 1955 година. По течението на реката има 48 острова, които са част от територията на България. На всеки пет години смесена българо-румънска комисия определя принадлежността на дунавските острови в този участък на реката.

Facebook logo
Бъдете с нас и във