Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОКУРОРИТЕ ДА СТАНАТ МЕНИДЖЪРИ

Румен Янчев - главен изпълнителен директор на ЗПАД Булстрад, пред в.БАНКЕРЪ


Г-н Янчев, очаквахте ли срещу вас да бъде повдигнато обвинение, че сте нанесли вреда на Булстрад за 4 млн. лв., като сте подписали документите за участието на дружеството в увеличението на капитала на Токуда Кредит Експрес Банк през 1998 година?
- Определено не. Каквото имам да кажа по този въпрос, съм го казал още миналата година. А и не става въпрос за 4 млн. лв., а за 2.5 млн. лв., които Булстрад внесе в капитала на банката. Тези пари не са изчезнали от дружеството. Те са трансформирани в акции на Токуда Кредит Експрес Банк, които са притежание на Булстрад. Дружеството е получило необходимите разрешения за тази инвестиция. Наистина разрешението от Министерството на финансите дойде два дни, след като Булстрад преведе парите за увеличението на капитала. Разрешението на БНБ бе получено около 30 дни след тази операция. Известно е, че Централната банка трябва да го даде в срок от два месеца. Така че макар и със закъснение Булстрад получи необходимите разрешения. А от правото е известно, че с последващо действие може да се санира предходното. Друг щеше да е въпросът, ако финансовото министерство и БНБ ни бяха дали отрицателен отговор - тогава какво щяхме да правим.
По отношение на Дирекцията за застрахователен надзор, към датата, когато се развиваха тези събития, ние не бяхме длъжни дори да съгласуваме действията си с дирекцията, камо ли да искаме разрешението й. Въпреки това Булстрад съгласува участието си в увеличението на капитала на Токуда Кредит Експрес банк и със застрахователния надзор.
Има и още един момент, който буди у мен недоумение. Решението Булстрад да участва в увеличението на капитала на банката е колективно. То е взето от седемчленен съвет на директорите на дружеството. Ако се преценява, че съветите на директорите на отделните фирми не могат да взимат решения по целесъобразност и законосъобразност, то мениджърите трябва да бъдат заменени със съдии и прокурори. По-интересното обаче е как за решение, което е взето от колективен орган, се атакува един от членовете му, след като всички останали участници в него са го одобрили?

Какво е вашето обяснение?
- Не мога да си го обясня.

Прокуратурата ви наложи мярка за неотклонение парична гаранция в размер на 2000 лева. Ще я обжалвате ли?
- Не, аз смятам, че това продължава да бъде някакъв абсурд.

Това, че ви е повдигнато обвинение, няма ли да пречи на работата ви?
- На мене лично не. Предполагам, че това може да повлияе на някои клиенти и на дружеството, разбира се, и на членове на семейството ми, защото е неприятно да те забъркват в такива каши. Що се отнася до акционерите на Булстрад, поне до момента знам, че имам пълната им подкрепа за всички мои действия, включително и за участието на дружеството във въпросното увеличение на капитала на банката.


Какъв бе техният коментар?
- Те и до момента се чудят как е възможно да се случи подобно нещо в една държава, в която има правораздаване.

Имате ли усещането, че върху вас се оказва натиск, откакто приватизационната процедура за ДЗИ навлезе в заключителната си фаза?
- Върху мен не, защото аз не съм страна по тази сделка. Аз съм само един изпълнителен директор на Булстрад. Разбира се, през последната седмица се случиха някои неприятни за мен събития, които могат да се тълкуват и като натиск. Но аз лично не смятам, че те са свързани с приватизацията на ДЗИ. Просто става дума за съвпадение.

Агенцията за приватизация поиска от Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе дали покупката на ДЗИ от консорциума между Ти Би Ай и РМД-то ДЗИ 2000 (основния акционер на Булстрад) е в нарушение на Закона за защита на конкуренцията. Какви са пазарните дялове на Булстрад и ДЗИ?
- На този въпрос трябва да отговори Дирекцията за застрахователен надзор, която събира най-подробни данни за застрахователните дружества. Всяка информация, която би излязла от нас или от който и да е друг застраховател, може да бъде субективна. Затова именно Дирекцията по застрахователен надзор е органът, който най-ефективно може да съдейства на Комисията за защита на конкуренцията. В крайна сметка всеки гражданин е свободен да избира в коя компания да се застрахова. Това се отнася и до покупката на зелената карта, тъй като тя не е задължителна застраховка. Това, че я продава Булстрад, не означава, че някой е длъжен да си я купи от нас. Зелена карта може да се купи и в чужбина, но клиентите предпочитат Булстрад, тъй като ние не злоупотребяваме с нашето положение и предлагаме привлекателни тарифи. Концентрацията на дела на Булстрад на този пазар е следствие от добрите условия, които даваме на клиентите си. Една немалка част от прихода ни от продажбата на зелени карти идва от чужбина - Русия, Беларус, Украйна, Литва... Този приход не е реализиран в България и принципно той трябва да се извади от сметките, когато се преценява има ли концентрация на пазарния дял на Булстрад в България.


Разговора води Петър Тодоров

Facebook logo
Бъдете с нас и във