Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОКУРАТУРАТА ПРОВЕРЯВА БАЛКАН СЛЕД ПУБЛИКАЦИЯ НА БАНКЕРЪ

СИНДИЦИТЕ ПРИЗНАВАТ ГАД ЗЕЕВИ ЗА ЕДИН ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ КРЕДИТОРИ НА ПРЕВОЗВАЧА

След една от поредните публикации на в. БАНКЕРЪ, разкриващи ограбването на авиокомпания Балкан от мажоритарния й собственик Гад Зееви, в Националния профсъюз Промяна се сетиха да сезират официално главния прокурор на републиката. На 18 май 2001 г. във ведомството на Никола Филчев е подадена тъжба-сигнал с входящ N 3512, с която синдикатът уведомява прокуратурата за извършени присвоявания в особено големи размери, представляващи особено тежък случай на злоупотреби със служебните си задължения от длъжностни лица в авиокомпания Балкан АД, в резултат на което са настъпили значителни вредни последици за компанията и държавата.
В сигнала се цитират фактите и аргументите от статията на в. БАНКЕРЪ от 7 април тази година. Особено внимание е обърнато на операцията, при която на 15 декември 1999 г. изцяло държавното Ръководство на въздушното движение отпуска 6 млн. щ. долара кредит на Гад Зееви, предоставени пък от него на същата дата като заем на собствената му авиокомпания. Тази и други подобни операции на практика превърнаха Гад Зееви в основен кредитор на Балкан.
Молим Ви да разпоредите да се извърши предварително следствие, - се казва в тъжбата - за да се установи цялостната дейност на виновните длъжностни лица, извършили умишлена дейност при условията на продължавано престъпление поотделно и в съучастие ... като бъдат предадени на съд, да се възстановят щетите и престижът на компанията в страната и в международните отношения. Молим Ви на основание на чл. 114 от Наказателнопроцесуалния кодекс да бъдат изискани от АК Балкан намиращите се в тях писмени доказателства... След което се изброяват десет документа, а като приложение е изпратено копие от статията на БАНКЕРЪ.
На 28 май, ден преди Върховната касационна прокуратура да информира президента на Промяна Панчо Мутафчиев, че сигналът е взет под внимание и е разпоредена предварителна проверка, двамата синдици на превозвача - Ралица Топчиева и Владимир Петков, внасят в Софийския градски съд четири списъка:
- на предявените от кредиторите и приети вземания;
- на предявените от кредиторите и неприети от синдиците вземания; - на приетите предявени вземания, възникнали от неизпълнени договори за превоз;
- на неприетите предявени вземания, възникнали от неизпълнени договори за превоз.
Дори и при един бегъл поглед на списъците се набива на очи, че броят на кредиторите, чиито вземания са приети от двамата синдици, рязко е намалял в сравнение с проведеното на 3 април общо събрание. Тогава те бяха 527, а сега са само 74. Листата на неприетите вземания пък съдържа 62-ма кредитори.
Прави впечатление също така, че синдиците са признали и 46 682 910.09 лв. задължения на компанията към Гад Зееви, които са отчетени като главница, плюс 1 965 685.91 лв. лихви върху нея. Тази сума е записана под имената на две компании в списъка на признатите вземания - регистрирания в Холандия Болкън еърлайнз холдингс Би. Ви. и записаното в Софийския градски съд дружество Зет Би Ай. Според бр.22 на Държавен вестник от 9 март 2001 г., дружеството вече е 100% собственост на холандския холдинг. Явно с тази последна промяна е приключила операцията по ограбването на Балкан и прехвърлянето на парите в чужбина. И всичко това е станало три седмици след спирането на полетите. При тази последна регистрация в съда, освен собствеността си, Зет Би Ай се променя и от АД в ЕАД, а неотдавнашните представители на Гад Зееви у нас Барух Чакъров и Филип Мустаков са сменени с новите му доверени лица - Йосиф Новак, Йосиф Антверг и Йовал Екер.
Към вземанията на Зееви и гравитиращите около него дружества трябва да се прибавят и задълженията на Балкан към регистрираната на британските Вирджински острови фирма Унимпекс ентърпрайсиз Л.Т.Д. Те са на стойност 1 489 215.40 лв. и според документите са за доставка на резервни части и авиоимущество. Друг е въпросът, че в британската офшорна зона не е базиран нито един производител на самолетни части. По-същественото е, че синдиците все пак са отрязали претенцията на Унимпекс и за 77 343 щ. долара мораторна лихва. С 3.712 млн. щ. долара е намалена и сумата, искана от основната фирма кредитор, собственост на Гад Зееви - Болкън еърлайнз холдингс.
Иначе сред признатите най-големи вземания отново са държавата, Булстрад, Ръководството на въздушното движение, Международната асоциация за авиотранспорт IATA, транспортното министерство на Югославия, летище София и др. (виж таблицата).
В списъка на отхвърлените искания се мъдри Агенцията за държавните вземания, претендираща за 7 334 435 лв. главница и 1 185 778 лв. лихви. На летище София не са признати 46 900 лева. Но най-онеправдан като че ли трябва да се чувства вторият национален авиопревозвач Хемус ер. Той няма да получи и стотинка от заявените 873 788 щ. долара и 423 454 лева.
Срокът за обжалване на непризнатите вземания, както и на размера на признатите, изтича два дни след изборите - на 19 юни.
Междувременно конфликтите между синдиците и профсъюзите около съкращаването на служители не стихват. Най-тежко е положението в авиационно-техническата база, където работят 616 души и от шест години не е имало никакви съкращения. Този състав обаче е обслужвал 55 самолета на авиокомпанията, а сега е ангажиран само с единствения летящ Ту-154 М, както и с няколкото останали допотопни Ан-24 и Ан-12. На огромния технически състав се начисляват заплати, но само част от тях се изплащат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във