Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ НА КОЛИ НАХЛУВАТ В КИТАЙ

Дженеръл мотърс, Форд мотър, Тойота мотър и други водещи производители на коли, които ще представят най-новите си модели на изложението в Токио през следващите две седмици, вече обръщат поглед и към Китай. Преди пет-десет години условията налагаха да бъдем в Япония, да бъдем в Азия. Днес цифрите подсказват, че трябва да сме в Китай, споделя Джон Дивайн - заместник-управител и главен финансист на Дженеръл мотърс. По оценка на специалистите от неговата компания до 2008 г. тази азиатска страна може да измести Япония по брой на продадените автомобили.В края на миналата седмица Форд обяви плановете си да похарчи 1.5 млрд. щ. долара, за да увеличи производството си в най-многолюдната държава в света. А по информация на китайското правителство Тойота, Фолксваген, Даймлер Крайслер, Хонда мотър, Нисан мотър и други компании са инвестирали близо 20 млрд. щ. долара в страната.Дженеръл мотърс преустанови през септември предлагането на коли онлайн в Япония и прехвърли продажбата на моделите Шевролет на партньора си Сузуки мотър. Освен на връзките си със Сузуки компанията ще разчита и на местното си поделение от Сааб, на Фуджи хеви индъстриз, компанията майка на Субаро, и на Исузо мотърс, съобщи управителят на Дженеръл мотърс Рик Уогънър в Токио. Щатската групировка притежава 20% от Сузуки, 21% от Фуджи хеви индъстриз и 12% от Исузо. Форд развива бизнес в Япония главно чрез поделението си Волво и чрез Мазда мотър, в който има 33.4-процентен дял. Даймлер Крайслер притежава 37% от Мицубиши мотърс, а втората по големина френска автомобилна компания Рено е собственичка на 44.3% от Нисан.Производителите на автомобили вече се радват на първите печалби от китайските си инвестиции. Мицубиши мотърс обяви, че оперативната й печалба в Китай и Тайван през 2002 г. е била 20 млрд. йени (180.9 млн. щ. долара). Компанията води преговори за увеличение на дяловите си участия в някои китайски съдружия, като например в партньора си Хунан Чанфенг аутомотив. Хонда, която също дава положителна оценка на китайските си печалби, планира да удвои производствения си капацитет в страната и да произвежда по 240 хил. автомобила до началото на 2004 година. В Китай японският автомобилостроител притежава дял в смесеното дружество Гуангчу Хонда аутомобил в град Гуангчу, което произвежда минифургоните Одисей и лимузините Седан. През тази година Хонда започна тук и производството на малката кола Фит. Тойота, която също печели добре от китайския си бизнес, води преговори с групировката Гуангчу аутомобил и може до края на годината да подпише договор за производство на коли. Китай вече измести САЩ и е вторият по големина пазар за Фолксваген. Германците ще инвестират 6 млрд. евро в азиатската република през следващите пет години, за да удвоят производствените си мощности в нея. Някои инвеститори и производители на коли се опасяват, че огромните инвестиции в Китай могат да доведат до свръхпредлагане. Други пък се страхуват, че местното законодателство, което изисква чужденците да създават смесени предприятия с китайски компании, ги излага на риск да загубят контрола върху технологията и търговските марки. Тойота например през август заведе дело в пекинския съд и поиска 1.7 млн. щ. долара обезщетение, защото китайски конкурент откраднал логото й. Това е първият съдебен спор за автомобилна търговска марка в страната.Засега повечето продавани коли в Китай са от евтините модели, но производителите постепенно започват да налагат и луксозните си марки. Засега единствено поделението Ауди на Фолксваген произвежда коли в страната. Байрише моторен верке планира до края на тази година да започне производството на лимузини от серия 3 и серия 5 в Китай и да направи 30 хил. автомобила в съдружие с местния холдинг Брилиънс Чайна аутомотив. А най-големият производител на луксозни коли в света Мерцедес - поделение на Даймлер Крайслер, ще инвестира 1 млрд. евро за направата на 25 хил. превозни средства годишно от клас С и клас Е в Китай в съдружие със столичната групировка Пекин аутомотив холдинг индъстри. Мерцедес, Бе Ем Ве и други производители са внесли около 9100 луксозни коли в Китай през 2002 г., което прави 13% от всички внесени автомобили. Браншовият консултант Аутомотив рисорсиз Ейша предвижда това съотношение да нарасне до 20% през следващите пет години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във