Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОЕКТИТЕ ПО ИСПА ИЗДИШАТ

Пълно безхаберие и нескопосани тръжни документи заплашват с провал част от проектите, финансирани по програма ИСПА на Европейския съюз, стана ясно от проверка, извършена от Сметната палата. Общо по програмата са предвидени 908 млн. евро, от които 526 млн. евро са безвъзмездна помощ. Отговорни за усвояването им са три министерства - на транспорта, на строителството и на екологията, както и Изпълнителна агенция Пътища. Досега обаче са оползотворени едва 22 млн. евро.От общо 69 предвидени договора до 30 декември 2003 г. са подписани 34. Освен това от всичките 16 проекта по ИСПА, които се изпълняват в момента, само при един няма забавяне, твърдят от Сметната палата - това е Дунав мост 2, но засега в обсега на проверката е попаднала само техническата помощ. Общата стойност на строежа е към 190 млн. евро, за 70 млн. от които се разчита на ИСПА. Очаква се транспортното министерство да обяви в близко бъдеще два търга - за супервайзор и за предварителна процедура за избор на проектант и строител. Самото строителство обаче, изглежда, няма да започне навреме поради проблеми с отчуждаването на земите в района на бъдещето съоръжение.Не върви добре и проектът за прословутата вече жп линия Пловдив-Свиленград. За да не се стигне до прекратяване на договора, Министерството на транспорта е обещало, че първият търг ще бъде обявен до 20 май 2004-а.Колкото до терминала на летище София, времето за неговото изграждане вече бе удължено с 255 дни - до 31 август 2005 година. А заради установени несъответствия в характеристиките на почвата строителството му бе оскъпено с 4.7 млн. евро, които бяха взети от перото за непредвидени разходи. Подобни неуредици се очертават и около четирите отсечки по проекта Транзитни пътища III. Тъй като между изготвянето на сметките за строителството и подписването на договорите са минали повече от две години, вероятно ще има промени на договорените стойности. Във всеки случай вече е поискано крайният срок на финансовия меморандум да бъде удължена до 31 декември 2007 година. Работата по рехабилитацията на няколко отсечки по този проект е започнала точно през тази седмица, съобщи главният секретар на Изпълнителна агенция Пътища Милош Поцков на извънредна пресконференция, предизвикана от констатациите на Сметната палата. Транзитни пътища III предвижда рехабилитацията на трасета, свързани с общоевропейските транспортни коридори IV, VIII и IX с обща дължина 245 километра. Строителството ще е на стойност 40 млн. евро, като 30 млн. евро (75%) са осигурени по програма ИСПА и 10 млн. евро (25%) - от държавния бюджет. Другият проект на агенция Пътища - Автомагистрала Люлин (от Околовръстния път на София до пътен възел Даскалово, Пернишко), е забавен поради атакуването на оценката за въздействие върху околната среда пред Върховния административен съд. Освен това консултантската фирма SPEA е закъсняла с изготвянето на работния проект. Според Милош Поцков техническият проект и тръжната документация вече са готови и чакат одобрението на Делегацията на Европейската комисия в България. Намеренията са търгът за строителството да бъде обявен през юли. Общата стойност на проекта е 148.45 млн. евро, от които 111.338 млн. са безвъзмездни средства по програма ИСПА, а 37.112 млн. евро са съфинансиране от българска страна.Проектите за изграждането за шест депа за отпадъци и на пречиствателни станции пък са забавени поради лошо качество и непълноти в тръжните документации. Конкретно в проекта за депата са били открити грешки, дори след като той е бил преработен. Това е наложило поправки, допълнителни разходи за консултанти и удължаване на тръжните процедури. Най-тежък е проблемът в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чийто търг за изграждането на пречиствателни станции в Стара Загора и Димитровград бе анулиран на 10 юли 2003 г. по настояване на Делегацията на Европейската комисия. Комисарите установиха, че е имало нарушаване на принципа на конфиденциалност при оценката на офертите. След това на хората на Валентин Церовски бяха необходими цели пет месеца за актуализирането на тръжните досиета. На 13 януари тази година ЕК ги одобри, а петнадесет дни по-късно бе обявен и открит международен търг за строителството на станциите. Финансирането ще стане с 32.55 млн. евро от ИСПА, а крайният срок за подаване на офертите и за двете съоръжения е 3 май.

Facebook logo
Бъдете с нас и във