Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Процедурни хватки бавят проект за 1 млрд. лева

Големите и важни проекти у нас изобщо не се случват лесно напоследък. С пълна сила това важи и за дългоочакваната модернизация на жп участъка Елин Пелин - Костенец, част от линията София - Бургас.

На Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) й отне почти година да подготви документацията по търга, обявен за първи път през юли 2017-а. Проектът е на стойност 1.024 млрд. лв. (без ДДС), което го прави най-голямата държавна поръчка за последните години. Досега обаче той на два пъти бе поставян "на трупчета" заради обжалвания от различни фирми пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС). Така същинската работа по ремонта се бави вече над половин година.

От държавната компания съобщиха за "БАНКЕРЪ", че в момента ВАС разглежда жалба срещу решение на КЗК от 15 февруари, което даде зелена светлина за възлагането на модернизацията на трасето. Никой обаче не се наема с прогноза кога магистратите ще кажат дума си по казуса.

През миналото лято процедурата беше блокирана от "Инженеринг груп 04" на Пламен Тенев. Това дружество е известно най-вече с работата си по ВиК проекти. Участвало е и в строителството на части от софийското метро. И по-конкретно по трасето до Бизнес парка. При тези дейности "Инженеринг груп 04" си е партнирало с "Биас-М", Джи Пи груп" и "Станилов".

Подобен е случаят и през януари 2018-а, когато "Евро инвест" пусна жалба срещу НКЖИ. В мотивите си фирмата изтъква, че спирането на поръчката ще гарантира нейния интерес. В кореспонденцията й с "Железопътна инфраструктура" не било разяснено дали за проекта има осигурено финансиране, както и че при липса на финансиране няма яснота откога започва да тече срокът за изпълнение на дейностите. Това пък възпрепятствало възможността на "Евро инвест" да подаде оферта и да участва в наддаването. 

Любопитното в случая е, че жалбата е подадена в КЗК на 30 януари, а няколко дни по-късно (на 2 февруари) Европейската комисия одобри финансирането за жп-отсечката Елин Пелин - Костенец. Самото производство пък бе образувано на 6 февруари. От НКЖИ уточняват, че към онзи момент процедурата е била спряна (явно в очакване на решението от Брюксел). И че предишното обжалване е довело до забавяне на проекта с четири месеца.

Двете страни влизат в противоречие и по въпроса дали "Евро инвест" отговаря на условията за участие в търга. "Железопътна инфраструктура" представя становище пред КЗК, че жалбата е недопустима, тъй като фирмата не отговаря на условията да бъде "заинтересовано лице". Аргументът на националната компания е, че "Евро инвест" не се занимава със строителство, което е видно от предмета й дейност. Освен това става въпрос за обект от национално значение на обща стойност над 1 млрд. лв., а жалбата не почива на реални доводи и не идентифицира действителни нарушения. Нещо повече - основава се на твърдения, недоказани и в пълно противоречие със закона и данните по процедурата.

"Няма данни, че жалбоподателят "Евро Инвест“ ЕООД е в състояние принципно да изпълни предмета на поръчката, за да може да се твърди, че има или е имал "интерес" от получаването й", категорични са от НКЖИ. 

От документацията по производството се разбира, че Комисията за защита на конкуренцията не приема доводите на държавната компания. Тя се позовава на чл.198 от Закона за обществените поръчки и заключителните му разпоредби, където е записано, че жалба срещу откриване на процедура може да внесе "всяко лице, което има или е имало интерес от получаването на определена обществена поръчка и на което е нанесена или може да бъде нанесена вреда от твърдяното нарушение". 

Все пак антимонополистите преценяват, че спирането на търга би оказало негативно въздействие както върху възложителя, така и върху обществото. "Спирането на процедурата - отбелязват те - би възпрепятствало извършване на модернизация на железопътната линия Елин Пелин - Костенец, което, от своя страна, е от изключителна важност и стратегическо значение в регионален и национален мащаб предвид интензивността и характера на трафика в региона". Именно затова КЗК оставя без уважение жалбата на "Евро инвест", но тя има правото да обжалва решението й пред Върховния административен съд и се възползва от него.

Самата "Евро Инвест" е регистрирана в Благоевград с капитал от 5000 лева. Неин управител е Емил Давидков и срещу неговото име в Търговския регистър фигурират общо пет дружества, някои от които са прекратили дейността си. Освен това Давидков никога не е печелил обществена поръчка.


Одобреното от Европейската комисия финансиране на мащабния железопътен проект е 471 млн. евро. С отпуснатите средства ще бъдат модернизирани над 51 км железопътни линии и 5 жп гари и спирки, попадащи в обхвата на трасето от Елин Пелин до Костенец.

За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км/ч  за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните, ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият от които ще е 6.7 километра. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина приблизително 3 километра.

Крайният срок за приключване на строителните дейности е 2023 година.


Facebook logo
Бъдете с нас и във