Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОБУТВАТ ПО-ЕВТИНА ТЕХНИКА ЗА ЛЕТИЩЕТО

Португалската фирма Ефасек, избрана да достави и инсталира системите за обработка на ръчния багаж на новия пътнически терминал на Летище София, е поискала занижаване на техническите изисквания към оборудването, научи в. БАНКЕРЪ от отлично осведомен източник. В писмо до главния изпълнител на проекта - австрийската фирма Щрабаг, португалците настояват да се направят променени на част от техническите параметри на багажната система и по-конкретно да се опростят конструкцията, автоматика и електрониката. Експертите подчертават, че по този начин от Ефасек признават безсилието си да изпълнят критериите към специалните съоръжения на новия терминал, определени от проектанта - холандската фирма Нако. Странното е само, че писмото, изпратено до Щрабаг, е минало и през Нако, а оттам е стигнало и до Летище София, но нито едно от тези звена не е дало категорично становище или препоръка по случая. От летището са отбелязали единствено, че занижаването на изискванията ще постави под въпрос функционалността и сигурността на аеропорта и ще доведе до пространствени затруднения в терминала. Дали ще се приеме португалското искане, все още не е ясно, но през миналата седмица заместник-министърът на транспорта София Касидова публично обяви, че на този етап от проекта е невъзможно да се правят изменения в техническите изисквания дори и заради необходимостта от въвеждане на европейските норми за сигурност и безопасност. Из авиационните среди се говори, че намерения да иска по-опростени критерии имала и испанската фирма Тийм, определена за доставчик на пътническите ръкави за новия терминал. Още преди няколко месеца била обсъждана възможността вместо алуминиеви те да са стъклени. Както в.БАНКЕРЪ вече писа, Тийм си призна на всеослушание, че досега не е правила алуминиеви ръкави и може да срещне трудности с изпълнението на тази задача. Все пак на този етап испанците не са настоявали официално за промяна на проекта, което обаче съвсем не успокоява експертите на аеропорта, че такива идеи няма да хрумнат и на други доставчици. Междувременно в четвъртък (9 септември) доцент Йонко Пенев от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) отбеляза на пресконференция, че новият терминал и новата писта в София ще бъдат завършени най-рано в края на 2006-а, а не както обещават от ведомството на Николай Василев - до края на август 2005 година. Доцент Пенев поиска оставката на заместник-транспортния министър София Касидова и изгонването на проектанта и надзорник Нако. Касидова е виновна проектът да стигне до това дередже - подчерта той. - Тя е некомпетентна и заблуждава прекия си началник министър Николай Василев. Пенев предлага на нейно място да бъде назначен заместник-министър, който е строителен инженер, а докато това стане, управлението и надзорът на проекта да бъдат прехвърлени към Министерския съвет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във