Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА БОЯНА ФИЛМ ПАК ОТИДЕ НА КИНО

Две министерства - на икономиката и на културата, плюс парламентарната комисия по култура, се обявиха срещу приватизацията на Бояна филм ЕАД. Срещу тях застанаха Агенцията за приватизация и изпълнителният директор на Киноцентъра Евгений Михайлов, които смятат, че дружеството спешно се нуждае от инвеститор. При подобно разположение на силите изходът от противопоставянето изглежда ясен. Засега АП отстъпи малко и удължи срока за избор на инвестиционен посредник. Именно обявата от началото на януари, че се търси посредник, който да продаде 95% от Бояна филм (5% са заделени за реституционни претенции), разбуни духовете във филмовото съсловие. Тогава раздържавителната агенция оповести, че 65% от акциите ще се продават на борсата срещу пари, а останалите 30% - срещу компенсаторки.Трудно може да се разбере какво всъщност притеснява културните дейци в приватизацията на Киноцентъра - дали думата компенсаторки (която в масовото съзнание е компрометирана почти колкото абревиатурата РМД), или пък твърдата убеденост, че Бояна филм ще бъде купена просто от спекуланти на недвижима собственост и на българското кино ще се сложи край. Във всеки случай малцина от депутатите, които бяха на заседанието на Комисията по култура, посветено на Бояна филм, обърнаха внимание на забележката на изпълнителния директор на компанията Евгений Михайлов, че предметът й на дейност не е производството на филми, а осигуряването на база и условия за това. Тези, които искат да правят нов филм, кандидатстват за държавна субсидия пред Националния филмов център и след като я получат, могат да отидат да снимат и в Молдова, където било по-евтино. Що се отнася до най-голямото наше киностудио, 90% от приходите му са от чуждестранни продукции, чийто брой миналата година е достигнал тридесет. От това в страната постъпват 15-20 млн. щ.долара годишно, а се повишава и квалификацията на нашите специалисти, които намират работа във външните продукции. Друг повод за недоразумения бе упоритото желание на Агенцията за приватизация да продаде студиото чрез финансовата борса. При това за участие в процедурата ще бъдат допуснати само стратегически инвеститори, които трябва да отговарят на определени критерии. От тях ще се иска да имат опит в киноразпространението, да имат определен размер приходи от комплексни услуги при производството на филми и други аудиовизуални произведения, от отдаване под наем на снимачна и звукозаписна техника, да притежават опит в управлението на дружества от областта на киноиндустрията и т.н. Купувачът ще поеме чрез приватизационния договор и ангажименти за инвестиции и за запазване на предмета на дейност, декларира изпълнителният директор на АП Илия Василев. Проблемът е, че единственото, което прави купувачът на борсата, е да даде заявка за определена цена на своя брокер. Това предизвика и реакцията на Министерството на икономиката, чиито възражения нямат нищо общо с тези на културните дейци. В писмо от началото на седмицата заместник-министърът на икономиката Димитър Ивановски обяснява, че е поискал от АП да отложи конкурса за посредник, тъй като се съмнява, че е възможно да има предварителна селекция на кандидатите при борсова сделка. Предварителното сертифициране на участник превръща самата продажба на акции на борсата във всичко друго, но не и в публично предлагане, пише Ивановски.Илия Василев обаче смята, че има няколко начина хем акциите да се продадат през борсата, хем да бъде избран стратегически инвеститор, който да поеме определени ангажименти. Единият вариант е Бояна филм да се регистрира на борсата и държавата да продаде първоначално 5% от компанията. Според законите за ценните книжа и за приватизацията този дял дава право на частния инвеститор да отправи търгово предложение към държавата за останалите 90%, каза Василев. Цената, на която ще бъдат изкупени 90-те процента, се определя от самия купувач, но се одобрява от Комисията по финансов надзор (досега тя не е забранила нито едно търгово предложение). За да може да отправи търгово предложение, инвеститорът пък трябва да отговаря на определени условия (например да обещае инвестиции от 5 млн. лв. годишно). И точно в този период - преди отправянето на търговото предложение, ще стане договарянето между купувача и Агенцията за приватизация. Описаният от Илия Василев метод означава, че реалната конкуренция ще е само при продажбата на първите 5 процента. Единствено този, който ги придобие, ще има възможност да направи оферта и за 90-те процента. Той и никой друг. При това положение може да се очаква висока цена за 5%, но няма никаква сигурност, че собственикът им ще отговори на условията, поставени от АП впоследствие, и ще е склонен да плати добри пари и за цялото предприятие. Кой знае защо обаче изпълнителният директор на агенцията се опита да убеди депутатите, че наддаване ще има и за големия пакет. Подобни пропуски не направиха впечатление на народните представители от Комисията по култура, които си служат по-добре с епитети, отколкото с финансови изчисления. Те продължиха с реплики, достойни за пиеса на Йонеско, но достатъчно показателни за начина, по който процесите в икономиката се възприемат от публиката. Ако съм продуцент, какво ме грее, че приватизацията през борсата е прозрачна - така депутатът Явор Милушев върна дискусията към грижата за българското кино. Има хора, които зад привидна загриженост крият интереса си приватизацията да се забави, за да могат да вземат своя дял, отбеляза шефът на Бояна филм Евгений Михайлов. Той съобщи, че вече има частно студио за ТВ филми, частни лаборатории и засилена конкуренция от румънски студиа, така че Киноцентърът скоро ще загуби позициите си на пазара, ако в него не се вложат капитали. Михайлов се обяви и против поисканите от кинодейците ангажименти за инвестиции в производството на български филми, причислявайки тази грижа на държавата. По думите му средният бюджет на един наш филм е 800 хил. лв., а приходите от най-гледаната продукция за последните години Писмо до Америка - 60 хил. лева. Мисля, че ако се яви инвеститор, който обещава да инвестира в български филми, той ще има съвсем други намерения, подчерта режисьорът. Преди пет години, още в началото на процедурата за приватизация, оглавяваното от Евгени Михайлов РМД бе харесало Кодак за стратегически партньор в сделката. Становището му сега е, че ако процедурата се забави, след една година Киноцентърът наистина ще бъде терен от 300 декара.Нека да обмислим два-три месеца, представете си, че ни хрумне нещо по-добро, благовидно се изказа министърът на културата Божидар Абрашев. Съсипахме българския театър, съсипахме българския цирк, сега сме на път да съсипем българското кино, обади се депутатът Коста Цонев, макар че на народните представители не остана време да разнищят и предстоящия търг за Български циркове и лунапарк.А какво правим с цирка, господин министър? Всичко отива на кино, сети се председателят на комисията Стефан Данаилов. Отговорът на Абрашев прозвуча почти като реплика на Остап Бендер: Изгорелият цирк е поредната ахилесова пета на българската култура. Обектът на културата не е парче салам. Какво да кажем за нейните субекти?Бояна филм ЕАД е притежавала 900 дка терени, но през 2002 г. около 600 дка са отделени от дружеството и стават държавна собственост. Към повечето имоти има реституционни претенции и част от парцелите в близост до киностудията вече са върнати на предишните им собственици. Освен прословутите 302 дка в кв. Бояна компанията е собственик и на 9.2 дка с учредено право на строеж в с. Царево, където има сграда с площ 852 кв. метра. Общо сградният й фонд е с площ от 60 919 кв м, от които 58 000 кв. м - в София. Освен това дружеството има бунгала в Ахтопол и Варвара, три апартамента в лошо състояние в Пловдив, къща във Витиня и стара военновременна лаборатория в с. Драгомирово, Оряховско.През 2002 г., откогато е последният заверен финансов отчет на Бояна филм, оборотът й е бил почти 5 млн. лева. За сравнение, през същата година Български бизнес проекти - тогава по-известна като Ню имидж (компанията, която осигурява повечето холивудски продукции, снимани у нас), има приходи от продажби за над 9 млн. лева. Бояна филм е на печалба през последните години и няма дългове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във