Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРЕВОЗВАЧИ СЕ ОБЯВИХА СРЕЩУ КОНВЕНЦИЯТА TIR

Конвенцията за международен автомобилен превоз на товари ТИР (TIR) e отживелица и България трябва час по-скоро да престане да се съобразява с нея, твърдят представители на препатили автофирми. Издаваните от Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕВТRI) карнети са анахронизъм, който вместо да ни улеснява, ни вкарва в излишни разходи, смятат те.
Целта на конвенцията ТИР, подписана през 1959 и променена през 1975 г., е да гарантира изплащането на всички митнически сборове, износни и вносни. Превозите с покритието на карнета ТИР могат да се извършват без депозиране на транзитни митнически гаранции и без товарите да се подлагат на митническа проверка в транзитните митнически бюра, което е значително предимство.
Въпреки тези облаги обаче в редица транспортни фирми са на мнение, че страната ни трябва да се присъедини към системата за вътрешни транзитни автомобилни превози на ЕС, известна с наименованието Т. Вместо с карнет ТИР в зоната на Евросъюза се пътува с образец Т-1. Освен в 15-те държави членки документът се признава и на териториите на Унгария, Чехия и Полша.
При системата Т отговорността за плащането на митническите сборове се поема от спедиторите. И докато за всеки ТИР карнет за 14 или 20 влизания и излизания нашите превозвачи заплащат на АЕBTRI по около 100 марки, то Т-1 е много по-евтин.
Най-много проблеми на българските фирми за международни превози създават югославските митнически власти. През 1990 г. Югославия едностранно денонсира конвенцията ТИР, но през последните година-две сърбите вече тотално отказват да признават карнетите ТИР на нашите камиони. На границата с Унгария, която е страна и по конвенцията ТИР и признава системата Т, унгарските митнически власти не признават нито югославския документ, който превозвачът е заплатил на влизане в Югославия, нито издадения в България карнет, защото е нарушено едно от изискванията на конвенцията ТИР - нарушена е целостта на пломбата.
За да влезе в системата Т, България трябва да се договори да действа заедно с Румъния, смятат превозвачите. И двете страни са кандидат-членки на ЕС и граничат с държави, в които системата Т действа - Гърция и Унгария.

Facebook logo
Бъдете с нас и във