Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРЕОБРАЗЯВАНЕТО НА ГИГАНТА НОКИА

Най-големият производител на мобилни телефони в света - финландската компания Нокиа (Nokia), се озова в началото на миналата пролет в тежка ситуация. Пазарният й дял през първото тримесечие на 2004-а беше паднал до 28.9%, след като в продължение на години се движеше около 35 процента. Нокиа намали цените, но това беше само кратковременно закрепване на положението. После се насочи към установяването на причините за влошените си резултати. Оказа се, че компанията не е успяла да отговори на подчертаното търсене на клетъчни телефони с камера и капак, загубвайки първенството по отношение на дизайна, и не е пожелала да произвежда за мобилните оператори модели, според техните изисквания. Много телекомуникационни фирми вече се обръщат към специализирани производители на оригинален дизайн, предимно от Тайван, които им изработват телефони по поръчка, а те нерядко ги продават под собствени търговски марки.На 14 юни Нокиа представи на изложение в Сингапур седем нови телефона с дигитални фотоапарати и с възможности за изтеглянето на данни и игри от ИНТЕРНЕТ. Пет от моделите, наричани от финландската компания прости удоволствия заради лесния начин за използване, са на цена от 140 до 375 евро. За цените на останалите два модела, които са с по-опростени функции, засега от Нокиа не дават информация. С някои от новите GSM-и, които използват т. нар. технологии трето поколение, ще може да се изпращат и видеоданни, както и популярни звукови формати като Mp3. Всичките седем модела ще се появят на световните пазари през втората половина на 2005-а. Новите продукти са доказателство, че Нокиа е променила метода си на работа и е на прав път. Дори отявлените й критици ги оценяват като впечатляващи и най-добрите мобилни апарати, произвеждани през последните четири години. По-рано през април пък бе представена нова линия от луксозни модели, най-авангардният от които - N91, може да възпроизвежда музика от миниатюрен хард диск.По друг начин в Нокиа вече гледат и на модифицираните апарати. Освен че промени софтуера на телефоните си, за да са в съответствие с изискванията на определени оператори, компанията започна да предлага и GSM-и, направени по поръчка. Първият такъв апарат беше произведен специално за Чайна мобайл (China Mobile), след което се явиха и други желаещи. Независимо че винаги е проявявала нежелание да купува готови компоненти за продуктите си, фирмата все пак прибегна и към услугите на производители на оригинален дизайн, така както правят конкурентите й. В съответствие с настъпилите промени по света и ние станахме по-свободомислещи и по-гъвкави, казват нейни представители.Предизвикателствата обаче остават. След съвземането си през последните три месеца на 2004-а Нокиа имаше по-слабо първо тримесечие тази година поради недобрите й продажби в Северна Америка, където много оператори не използват GSM, а CDMA -технологията. Това е ахилесовата пета на Нокиа. Говори се, че тя е сключила сделка за закупуването на модерни CDMA телефони от южнокорейския производител Ес Кей телетек (SK Teletech) за препродажбата им със собствената й търговска марка. Това би подобрило радиуса й на действие в Америка, но в същото време ще е мълчаливо признание, че нейните CDMA-продукти не са на необходимото ниво. От Нокиа подчертават, че такава сделка не съществува, но това просто може да означава, че все още не е сключена. Във всеки случай е ясно, че финландската компания е променила поведението си. Финландците даже взеха лицензи за имейл и възпроизвеждане на музика от своя най-голям конкурент в областта интелигентните телефони - Майкрософт, което се смяташе за немислимо преди година. Очевидно Нокиа е така непоколебима в решението си да остане на върха, че, изглежда, няма нищо на свята, което да не е готова да жертва.

Facebook logo
Бъдете с нас и във