Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРЕДЛОЖЕНИЯТА, НА КОИТО НЕ МОЖЕ ДА СЕ ОТКАЖЕ

Редовните доклади на Световната банка (СБ) се превръщат в най-големия кошмар на образователното министерство. Поредният й анализ, който накара хората от ведомството на Игор Дамянов да изтръпнат, бе представен миналата седмица на семинара Реформа в средното образование. Eдинствената разлика между него и многото му предшественици са по-мрачните краски, с които са описани задълбочаващите се проблеми в българското образование, и по-голямата настойчивост, с която експертите от СБ предлагат своите рецепти за излизане от кризата. Основната препоръка в доклада е професионалното обучение да се съсредоточи само в 11-и и 12-и клас, а не още след осми, както е в момента. Според представителя на Световната банка Ернесто Куадра, в България трябва да се премахне теснопрофилираното обучение. Специализацията у вас става твърде рано, когато учениците са на 14-15 години, а това е доста остарял подход - подчертава Куадра. - В световен мащаб вече се налага тенденцията изборът на професионално обучение да става възможно най-късно. Впрочем подобно схващане донякъде се покрива и със стратегията на НДСВ. Планът за реформа в средното образование, който беше приет от политическия съвет на партията, предвижда учениците задължително да посещават училище до завършване на 10 клас и през това време да изучават само общообразователни предмети. Чак след това те ще избират каква професионална подготовка искат да получат и съответно - какви специализирани дисциплини да посещават в следващите две години. Само завършилите 11 и 12 клас обаче ще могат да кандидатстват в университет.Изпълнението на тази стратегия предполага всички професионални гимназии в страната да бъдат преструктурирани. В момента изучаването на специалните предмети в тях започва още от девети клас, а в 10-и и 11-и се провежда училищната практика. За да се реформират техникумите, трябва да се изготвят нови учебни планове и да се опишат държавни образователни изисквания за всеки от тях поотделно, обясниха за БАНКЕРЪ от Министерството на образованието. Такива все още обаче няма.Далеч не всички образователни експерти са съгласни с НДСВ и със Световната банка. Според противниците на идеята две години изобщо не са достатъчни, за да получат учениците необходимите знания за професионална реализация. Да не говорим, че училищата у нас не разполагат с модерна база, където учениците да прилагат на практика усвоените умения, нито пък с достатъчно квалифицирани учители. Не е решен и въпросът кога ще завършва основното образование - в края на седми или в края на осми клас. В момента няма точен регламент за това. Според експертите на НДСВ българските ученици вече са готови да завършват първата фаза от образованието си в седми клас, но хората от Световната банка настояват това да става след полагането на задължителен изпит-тест.Най-сериозният проблем на българското средно образование според западните експерти си остава огромната разлика в качеството на обучението в селата и в големите градове. Като недостатък се посочва и разделянето на учебните заведения на елитни и неелитни. Единственият начин да се уеднакви качеството е да се направи индивидуална оценка на всеки преподавател и после да се проведат задължителни курсове за повишаване на квалификацията на изоставащите.Докладът за пореден път констатира и високата скорост, с която България губи водещите си позиции в образованието. Сигурно доказателство за това е рязко намаляващият брой на българските студенти, приети в големи световни университети. Според международното изследване за качествата на осмокласниците (TIMSS) българските ученици са на 25 място по математика и на 24-о по природни науки. За сравнение през 1995 г. те са били съответно на девето и пето място. Препоръките на Световната банка в никакъв случай не са празни приказки, дори и само заради това, че от тяхното спазване ще зависи отпускането на средства по заема PAL-3 за подобряване на социалните услуги. Правителството обаче все още не е очертало конкретните стъпки за продължаване на реформата. А банковите експерти и без това са доста мнителни към България след провала на първия заем от 2000 година. Тогава Световната банка отпусна 15.3 млн. лв., но изведнъж се оказа, че в Министерството на образованието нямат идея как и за какво да ги употребят, и дори се наложи страната да плаща неустойки. Повторението на този гаф ще е фатално, защото, както е известно, за реформите е нужна и политическа воля, но най-вече са нужни пари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във