Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРЕДЛАГАТ ДА СИ ПРАВИМ ФРЕНСКИ ХЕЛИКОПТЕРИ

Неотдавна Филип Карадек, вицепрезидент за Централна и Източна Европа в Европейската компания за аеронавтика, отбрана и космонавтика (European Aeronautic Defence and Space Company - EADS), представи на военния министър Николай Свинаров проект, предвиждащ в България да започне монтаж на атакуващи и транспортни хеликоптери за нуждите на българската армия. На следващия ден той запозна с проекта и премиера Симеон Сакскобургготски. EADS произвежда гражданските самолети Еърбъс, военни транспортни самолети и хеликоптери. Високопоставеният представител на най-голямата компания в Европа бе любезен да отговори на въпроси на в. БАНКЕРЪ.Г-н Карадек, бихте ли разказали нещо повече за този проект, за който в България твърде малко се знае?- С удоволствие. България ще стане част от НАТО след четири месеца. Ще се включи в Европейския съюз през 2007 година. Проектът за модернизиране на хеликоптерите на българската армия се включва директно в логиката на предстоящото приемане на България в НАТО и в ЕС. За разлика от други компании, които предлагат едно обикновено модернизиране на вашите руски хеликоптери, EADS, заедно с нашата компания Eurocopter предлагат на България един истински индустриален партньорски проект.Хеликоптерите за нуждите на въоръжените сили са транспортни и атакуващи. Ние предлагаме да прехвърлим тук, в България, линия за краен монтаж на атакуващи машини, каквато работи сега във Франция, в Маринян. Предлагаме също производителят Терем да бъде сертифициран като наш партньор и като изпълнител на проекта. Това означава прехвърлянето на цялата технология и производствен опит до изграждане на логистичната верига. Колкото до транспортните хеликоптери, те ще бъдат екипирани в България с необходимото оборудване, за да могат да действат в пълна съвместимост с въоръжените сили на НАТО.Когато говорите за атакуващи хеликоптери, каква машина имате предвид?- Става дума за малкия брат на Tiger, за хеликоптера от новото поколение Fennec. Той точно отговаря на концепцията за използване на такъв тип летателни машини в НАТО. Така че участието в подобен индустриален проект за България ще е начин за бързо влизане във въоръжените сили на НАТО - с напълно съвместими машини, с обучени за съвместни действия пилоти, със съвместими логистични линии.Когато става дума за нашите транспотни хеликоптери Puma, в армиите от НАТО в Европа летят над 450 такива машини. Включително и във Великобритания. Ясно е, че когато има съвместни действия на българските въоръжени сили заедно с въоръжените сили на Великобритания, на Франция, на Германия и други страни, да се използват едни и същи машини е предимство. Трудно мога да си представя руски хеликоптери, действащи в рамките на въоръжените сили на НАТО, това ще създаде проблеми. Каква е стойността на предлагания от вас проект?- Общата стойност на нашето предложение към България за изпълнение на проекта за индустриално сътрудничество и за партньорство възлиза на 150 млн. евро. Направихме всичко по силите ни да останем в рамките на средствата, които смятаме за общоприети в подобни случаи. Франция много сериозно подходи към възможностите за финансиране на проекта. Вече са предложени няколко линии за финансиране от френското Министерство на отбраната. Можете ли да кажете нещо по-конкретно относно финансирането?- Не съм сигурен дали сега е подходящо да навлизам в детайлите и техниката на чисто финансовата страна на проекта. Но мога да ви кажа, че предложението за финансиране бе много добре прието от банката Сосиете Женерал (Societe Generale), която работи в България, има сериозно присъствие във вашата страна и е твърде наясно с очакванията на българските финансови институции. За производство на колко хеликоптера става дума?- Броят на хеликоптерите очевидно в свързан с потребностите на българските въоръжени сили. Преценихме различните типове операции, които се изисква да бъдат изпълнявани от вашата армия, както и онези, които ще се изисква тя да изпълнява в рамките на НАТО. След много сериозен анализ мога да кажа, че става дума за 12 транспортни хеликоптера Puma, 4 хеликоптера, изпълняващи бойни и спасителни операции, и около дузина хеликоптери Fennec. Колко български специалисти ще започнат работа в рамките на проекта, ако той бъде одобрен?- Да се говори за това на този етап не е много полезно. Ако една чуждестранна компания обещае да наеме 700 българи например, но не казва за какво точно и за какъв период от време, от това няма смисъл. Ние сме компания, която има нужда от изключително добре обучен и специализиран персонал. При това положение е очевидно, че ако искаме да намаляваме разходите заради нашите клиенти, трябва да наемаме точно толкова хора, колкото ни са необходими. В България ние няма да караме трима инженери да изпълняват една работа само за да кажем, че даваме работа на трима инженери. Това, което е важно за нас, е квалификацията на работната сила. А в това отношение България има направо забележителен потенциал. Така че сега няма да ви отговоря колко души ще бъдат наети. Но сигурно ви е ясно, че ще става дума не само за хората, които ще работят на монтажната линия. Много повече ще бъдат заети в областта на логистиката.Това е една добра причина да има център за монтаж на хеликоптери в България. Има и друга. Вашата Бърза помощ ще разполага с хеликоптери, Министерството на вътрешните работи - също. Хеликоптери ще имат службите, следящи сухопътните и морските граници. Всичко това крие един голям потенциал за българската индустрия. Очевидно е, че необходимостта от хеликоптери ще надхвърли сегашната отбранителна насока на предлагания от нас проект и партньорството ще се разшири и в гражданската област.

Facebook logo
Бъдете с нас и във