Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРЕДЛАГАМЕ УСЛУГА, А НЕ ИЗПИТАНИЕ

Людмил Лазаров, изпълнителен директор на О'Кей Супер Транс АД, пред в. БАНКЕРЪНеотдавна се навършиха десет години, откакто по улиците на София тръгнаха такситата с надпис О'Кей Супер Транс. За това време компанията успя да завоюва доверието (и предпочитанията) на столичани и да се открои в дивния хаос на софийския пазар на таксиметрови услуги. В момента компанията разполага с 650 автомобила. Г-н Лазаров, как изглеждаха столичните таксита преди десетилетие, когато компанията се появи на пазара?- Не съм си задавал този въпрос, но като се замисля, май няма съществена промяна. Таксиметровият парк е все така вехт, неугледен, с всевъзможни марки коли. Ако, макар и бавно, в останалите сектори на градския транспорт настъпват промени към добро - по-нови автобуси, прилични маршрутки, нови улици, то такситата изглеждат като стока от битака. Може и да мернете нещо хубаво, но цялостната гледка е неутешителна. Смея да кажа, че О'Кей е единствената фирма, която съумя сериозно да промени облика си.Таксиметровите шофьори преди седмица организираха протести срещу изискването от началото на 2005 г. такситата да не са по-стари от 10 години. Подкрепяте ли тези протести?- Това изискване е записано в наредба N4 на Министерството на транспорта и това стана още през 2000 година. Колегите имаха на практика пет години, за да отделят средства за нови коли. А старите просто все повече овехтяват. Ако през 2005 г. са на повече от десет години, при амортизацията, на която е подложен един автомобил, каран като такси, те просто ще почнат да се разпадат по улиците...Възрастта на автомобилния парк ли е най-големият проблем на таксиметровия бизнес в София?- Всъщност проблемите са свързани. Всички повтарят, че такситата в София са прекалено много, но никой нищо не прави. Погледнете какво става по нерегламентираните, а и по регламентираните стоянки. По автобусните спирки. Има коли, които си киснат там по цял ден, може да нямат и двайсет километра, изминати с клиенти. Това най-често са тъкмо стари автомобили. Те нямат връзка с диспечер, разчитат на случайни пътници, в тях е неуютно, често и небезопасно. Общината има правото и дори задължението да регулира броя на такситата, но не го прави. Толкова много, че и стари таксита загрозяват и замърсяват града, стават причина за задръствания, изнервят движението.Какво, според вас, трябва да се направи?- Не съм склонен да давам съвети. Ще кажа какво сме направили ние. Просто - стремим се да продаваме качествена услуга, а не изпитание. При това на разумна цена. Купуването на нов автомобил не е самоцел. Той не е просто по-лъскав. Той е по-екологичен, по-безопасен, снабден е с въздушни възглавници, с пиропатрони на коланите. Но ние сме инвестирали и в автосервиз. Там автомобилите регулярно се преглеждат, а нашите шофьори имат възможност да сменят редовно гуми, амортисьори, накладки на спирачките при разсрочено плащане. Затова карат изправни коли. Което значи - и безопасни коли.Но и това е само част от начина, по който се работи в този бизнес. Разполагаме с най-добрия диспечерски център, с единствената автоматична диспечерска система в страната, че и в региона. Всяка кола е снабдена с GPS-позициониране и диспечерът знае къде се намира тя във всеки момент. А и в колата има табела с името на шофьора, с регистрационния и контролния номер на автомобила и с номер на телефон за жалби, така че клиентът винаги може да се оплаче от калпаво поведение или услуга. И на оплакването му обезателно ще бъде отговорено.Стигаме ли така до идеята, че таксито не е само кола, а и човек?- Ние сме фирма, която създава добри условия за работа и за печалба. Желаещите да започнат работа при нас са повече от свободните места, което ни позволява да провеждаме своя кадрова политика. И не толерираме некоректност, грубост, мърлящина.Спечелихте преди време конкурса за обслужване на аерогарата. Беше ли това признание за компанията?- Този конкурс бе един от малкото у нас, проведени при нормални, ясни, европейски правила. Всъщност това е нещото, от което се нуждае и таксиметровият бизнес, а и всички останали бизнеси у нас - нормални правила. Болезнено е, че звучи толкова банално, а го повтаряме толкова често.

Facebook logo
Бъдете с нас и във